ماهان شبکه ایرانیان

سگ‌ها خواب می‌بینند؟

ممکن است تا به حال این را دیده باشید که سگ‌تان پاهایش را در خواب حرکت می‌دهد، انگار که دارد خرگوشی را دنبال می‌کند! اما آیا واقعا سگ‌ها هم خواب می‌بینند؟ جواب ساده است، بله!

سگ‌ها خواب می‌بینند؟

ممکن است تا به حال این را دیده باشید که سگ‌تان پاهایش را در خواب حرکت می‌دهد، انگار که دارد خرگوشی را دنبال می‌کند! اما آیا واقعا سگ‌ها هم خواب می‌بینند؟ جواب ساده است، بله!

بر اساس تحقیقات انجام شده سگ‌ها نصف روز و یا بیشتر را در خواب می‌گذرانند. توله سگ‌ها، سگ‌های پیر و نژادهای خاصی از سگ حتی بیشتر از این مقدار یعنی 18 تا 20 ساعت را در خواب هستند!

با این مقدار خوابیدن عجیب نیست که فکر کنیم، آیا سگ‌ها هم خواب می‌بینند؟

اطلاعات بیشتری راجع به هنگامی که دوست پشمالوتان در حال چرت زدن است داشته باشید:

آیا سگ‌ها خواب می‌بنند؟

برای “مت ویلسون”، عصب شناسی که در دانشگاه ماساچوست بر روی حافظه و یادگیری تحقیقاتی انجام داده است، جای هیچ گونه شکی باقی نمانده که تعداد زیادی از حیوانات خواب می‌بینند.

وقتی صحبت از خواب و دیگر فاکتورهای مرتبط با خواب می‌شود، سگ‌ها و دیگر حیوانات آنقدر با ما تفاوتی ندارند.

ویلسون با بررسی اعضای خانواده پستانداران می گوید: ((وقتی به ساختار مغز نگاه می‌کنید، وقتی فیزیولوژی خواب را بررسی می‌کنید و فعالیت‌هایی که مغز انجام می دهد را بررسی می کنیم، تشابهات مراحل خواب قابل مقایسه است.))

انسان‌ها، سگ ها و دیگر پستانداران مرحله حرکات تند و مرتب چشم (REM) را در خواب تجربه می‌کنند. این مرحله همان مرحله‌ای از خواب است که در آن رویا می‌بینیم. ما همچنین سطح بالایی از فعالیت‌های مغزی را در این مرحله تجربه می‌کنیم که ماهیچه‌ای ما را فلج می‌کند تا از تکان خوردن شدید آنها در طول رویا دیدن جلوگیری کند.

مطمئنا ما نمی‌توانیم با سگ ها صحبت کنیم و رویاهای خود را با آنها مقایسه کنیم، پس گفتن با قطعیت این حرف که دیگر حیوانات هم رویاهایی مانند ما می‌بینند کمی مشکل است. اما در سال 2001 ویلسون تحقیق دیگری برای فهمیدن این موضوع انجام داد. او نگاهی دزدکی به درون مغز موش‌هایی که خوابیده بودند انداخت!

ویلسون فعالیت نورون‌ها یا همان سلول های مغزی موش‌ها را، در حالی که آنها در طول ماز (هزار راه) می دویدند، ثبت کرد و مشاهده کرد که سلول‌های مغزی موش‌ها بر اساس الگوهای مشخصی برانگیخته می‌شوند. وقتی او دوباره فعالیت سلول‌های مغزی موش‌ها را در مرحله REM خواب‌شان ثبت کرد، فهمید که الگوهای دقیقا مشابهی از فعالیت در سلول‌های مغزی با همان سرعتی که این الگوها در بیداری موش‌ها اتفاق افتاده بودند، مشاهده می‌شود! مغز موش‌ها داشت حرکت آنها در ماز را، در خواب‌شان بازسازی می‌کرد!

ویلسون همان آزمایش را چند سال بعد نیز تکرار کرد و این بار هم فعالیت مغز را در دو محلی که قبلا اندازه گرفته بود (هیپوکامپ) و قشر بصری (بخشی از مغز که اطلاعات دیداری را پردازش می‌کند) ثبت کرد. او بار دیگر مشاهده کرد سلول‌های مغزی یا همان نورون‌های موش‌ها با همان الگویی که در هنگام بیداری و در حین دویدن در ماز برانگیخته شده بودند، انگیخته شدند و در حال بازسازی اتفاقاتی که در روز افتاد، بودند! این بار ویلسون مشاهده کرد این بازسازی ها در دو نقطه‌ای از مغز که او در حال بررسی‌شان بود به طور هماهنگ انجام شدند.

پس ما حالا می‌دانیم که سگ‌ها و حتی تعداد بیشتری از حیوانات توانایی دیدن خواب را دارند!

رویاهای سگ‌ در چه موردی است؟

تحقیقاتی که روی موش‌ها و گربه‌ها انجام شد بیان کرد که خواب حیوانات درمورد اتفاقاتی است که در طول روز برای‌شان افتاده است. ویلسون بیان کرد: ((این  حافظه است که محتوای رویاها را می‌سازد)). پس در این صورت خواب سگ‌ها راجع به دنبال کردن توپ، بازی با صاحبشان و گشت و گذار در محیط ازاطرف‌شان است.

ویلسون می گوید خواب حیوانات تلفیقی از حافظه و تجربیات‌شان است. اما ممکن است آنها به طور ساده خواب یک اتفاق مشخص را نبینند و مغزشان اتفاقات مختلفی را تکه تکه کند و هر تکه را به قسمتی دیگر بچسباند و رویاشان را اینطور آماده کند!

ویلسون می‌گوید همانطوری که تکه های فیلم برای روایت کردن یک داستان بریده می‌شوند و در کنار هم قرار داده می‌شوند، تکه‌های تجربیات و خاطرات سگ‌ها هم تکه تکه می‌شوند و در کنار هم می‌چسبند تا درسی تازه از تجربیاتش، به او بدهند!

وقتی سگ‌تان در مرحله RAM یا همان رویا دیدن در خواب است و به شدت تکان می خورد، او را بیدار نکنید. تکان خوردن به معنی دیدن خواب بد نیست. اگر او را بیدار کنید، قسمت مهمی از چرخه خواب او را بر هم زده اید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان