ماهان شبکه ایرانیان

برنده اصلی بازی تعرفه‌ها کیست؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با اجرای دستورالعمل واردات بازه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به سود خودروهای چینی خلوت شده تا شرایط بهتری برای تولید اتومبیل‌های ساخت این کشور در ایران فراهم شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با اجرای دستورالعمل واردات، بازار آتی خودرو با تغییر و تحولاتی روبه‌رو خواهد شد؛ تحولاتی که به‌نظر می‌رسد برنده آن مونتاژکاران چینی باشند. براساس دستورالعمل جدید دولت، تعرفه واردات خودرو براساس حجم موتور روند افزایشی پیدا کرده است که همین مساله صعود قیمتی این دسته از خودروها را به همراه خواهد داشت.

به این ترتیب در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود وارداتی‌ها محدوده قیمتی خودروهای بالای 150 میلیونی را پوشش دهند، مونتاژکاران چینی می‌توانند به راحتی سهم خودروهای 70 تا 150 میلیونی را در خلأ محصولات خودروسازان داخلی پوشش دهند. هر چند هم اکنون محصولات پساتحریمی نیز قیمتی بالای 100 میلیون دارند؛ اما این خودروها هنوز به حد کافی وارد بازار نشده‌اند.

بنابراین میدان برای چینی‌ها خالی به‌نظر می‌رسد. این تحلیل در شرایطی صورت می‌گیرد که تا پیش از دستورالعمل کنونی، واردکنندگان خودرو توان پوشش بازار از محدوده 100 میلیون تومان به بالا را دارا بودند؛ اما با دستورالعمل کنونی واردکنندگان خودرو بیشتر در محدوده 150 میلیون تومان به بالا توان فعالیت خواهند داشت.

از آنجا که خودروسازان داخلی نیز در محدوده قیمتی 100 تا 150 میلیون تومان محصولات زیادی برای عرضه ندارند؛ بنابراین آن گونه که به‌نظر می‌رسد، دستورالعمل جدید دولت فضا را برای فعالیت مونتاژکاران چینی افزایش می‌دهد. موضوع مهم دیگر این است که دولت با دستورالعمل جدید خود به نوعی واردکنندگان خودروی کامل را تشویق به مونتاژکاری کرده است. از آنجا که دولت تلاش دارد با دستورالعمل جدید واردات خودرو به نوعی زمینه ورود خودروسازان خارجی را به بازار ایران فراهم کند.

بنابراین اگر واردکنندگان خودرو تصمیم به ایجاد زیرساخت تولیدی در ایران بگیرند نه تنها می‌توانند از تخفیف تعرفه‌ای دولت برای واردات محصولات خود بهره ببرند، بلکه می‌توانند در این بازه قیمتی به رقیبی جدی برای خودروسازان چینی تبدیل شوند. این موضوع در شرایطی است که واردات قطعات منفصله برای تولید از تعرفه بسیار پایینی برخوردار است و چون داخلی‌سازی نیز در قیمت تمام‌شده محصولات اثر جدی دارد بنابراین واردکنندگان می‌توانند از این طریق مزیت قیمتی محصولات خود در بازار را افزایش دهند.

 

منبع : اقتصادنیوز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان