ماهان شبکه ایرانیان

در نشست نقد و بررسی رمان «بی کتابی» مطرح شد؛

رمان «بی کتابی» از تسلط نویسنده بر تاریخ می گوید

در نشست نقد و بررسی رمان «بی کتابی» مطرح شد که این کتاب نشان دهنده تسلط نویسنده بر تاریخ است و همین که اسطوره ضحاک بازآفرینی و در کنار یک رویدا تاریخی آمده جالب است.

رمان «بی کتابی» از تسلط نویسنده بر تاریخ می گوید

به گزارش خبرنگار مهر،   رمان «بی کتابی» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان  با حضور نویسنده، محمد حنیف و محمدرضا گودرزی در پنجاه و نهمین نشست «ترنم قلم» در فرهنگسرای گلستان نقد شد.  

این رمان که در 260 صفحه و از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده، در گونه رمان های تاریخی می گنجد و ماجرای کتابداری به نام «لسان الدوله» را در زمان مظفرالدین شاه قاجار روایت می کند و به این نکته می پردازد که ایرانی ها در طول تاریخ به کتاب و نسخه های خطی اهمیت می داده اند.

در ابتدای این جلسه نقد و بررسی محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده رمان،  صفحاتی از کتاب را خواند و گفت: این رمان مربوط به دوره مشروطه،  به توپ بستن مجلس و حرکت مردم در دوره قاجار است. من برای نوشتن این کتاب، حتی به سراغ نسخه های خطی رفتم و منابع دیگر را دیدم.

نویسنده رمان «بی کتابی» همچنین گفت:شغل من،  معلمی است و این معلم بودن به درد نوشتن می خورد. عشق اصلی من نوشتن است. من ادبیات خوانده ام و ادبیات هم درس می دهم و رشته من به کار نوشتن کمک می کند.

محمد حنیف، در بخش دیگری از نشست «ترنم قلم» در نقد رمان «بی کتابی» گفت: نویسنده در این رمان،  اسطوره ضحالک را بازآفرینی کرده و به صورت نمادین در کنار یک واقعه تاریخی به آن پرداخته است. در کل از نگاه من، روند حرکت داستان خوب بوده و رمان، در مجموع کار خوب و درخوری است.

محمدرضا گودرزی هم در ادامه بیان کرد: مشخص است که نویسنده تحقیق کرده  هم درباره مسایل تاریخی و هم موضوعات فنی. او حتی جزییات را هم مطرح کرده است. اما 9 دهم کتاب، فلاش بک است و این،  حرکت داستان را کند می کند اما این که زمان در رفت و برگشت است، ویژگی خوب و مثبت کتاب به شمار می آید.

به گفته این منتقد ادبی نقطه قوت کتاب، لحن درست آن است. همچنین توصیفات جالبی در کتاب آمده و ماجراها نشان دهنده،  تسلط راوی بر تاریخ است. اما به نظر من این کتاب داستان است، نه رمان. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان