بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در مستندنگاری میراث‌فرهنگی

کاربرد اسکنر لیزری و پهباد در نقشه‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی در نشست تخصصی «فناوری‌های نوین در مستندنگاری و نقشه‌برداری» بررسی شد.

بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در مستندنگاری میراث‌فرهنگی

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهدی برومند به‌عنوان کارشناس در این نشست که به‌همت پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی‌تاریخی پژوهشگاه برگزار شد اسکنر لیزری را انقلابی جدید در نقشه‌برداری نوین دانست و گفت: «با این دستگاه بی‌نیاز به توقف و استقرار، با پیاده‌روی و بدون نیاز به GPS و دید به آسمان می‌توان نقشه‌برداری کرد.» 

او استفاده از اسکنر لیزری را اولین راه‌حل سریع نقشه‌برداری برای فضاهای بسته و سرپوشیده مانند داخل ساختمان، تونل و معادن زیرزمین اعلام کرد و گفت: 43هزار نقطه در ثانیه با دقت کمتر از دو سانتی‌متر با این روش ثبت می‌شوند. 

این کارشناس افزود بیان کرد: نقشه‌برداری معادن و احجام، مدلسازی BIM ازبیلت تأسیسات و ساختمان، تکمیلی زمین نقشه‌برداری هوایی، میراث‌فرهنگی، صنعتی، شهری، مستندنگاری بیمه و تصادفات‌، گازرسانی‌، برق‌، آب‌، راهسازی، راه‌آهن، جنگل و... از کاربردهای این دستگاه است.

او با اشاره به مزیت‌های استفاده از پهباد نقشه‌برداری گفت: با این روش صرفه‌جویی در زمان و هزینه با حذف عملیات نقشه‌برداری زمینی می‌سر می‌شود.»

برومند بی‌نیازی از تجربه و مهارت خلبانی با هدایت خودکار، بدون پرتابگر با پرتاب دستی، حدود یک ساعت مداومت پرواز با یک باتری و دقت سه سانتی‌متر مسطحاتی و پنج سانتی‌متر ارتفاعی بدون نقطه کنترل، قابلیت نصب سنجیده چند طیفی سکویا برای سنجش از دور گیاهی و... را از ویژگی‌های این دستگاه اعلام کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر