ماهان شبکه ایرانیان

رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت وگو با میزان مطرح کرد

صدور بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ رای جایگزین حبس در محاکم گلستان / صدور مجازات زندان در دعاوی خانوادگی راهگشا نیست

رئیس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه جلوگیری از برچسب مجرمیت به افراد و رویکرد اصلاح متهم از اهداف صدور آرای جایگزین حبس است، از صدور بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ رای جایگزین حبس در محاکم قضایی استان از ابتدای سال جاری تا کنون خبرداد.

صدور بیش از 2 هزار و 300 رای جایگزین حبس در محاکم گلستان / صدور مجازات زندان در دعاوی خانوادگی راهگشا نیستهادی هاشمیان رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان گفت: قضات گلستانی از ابتدای امسال تا کنون بیش از دو هزار و 379 رای جایگزین حبس برای کسانی که جرایم سبک غیرعمد مرتکب شده اند و سابقه‌ی کیفری ندارند صادر کرده اند.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه صدور آرا براساس نوع جرم و شخصیت فرد انجام می‌شود اضافه کرد: نوشتن مقاله، کاشت درخت، مطالعه کتاب، فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، خدمات عمومی رایگان در حوزه‌ی محیط زیست، شهرداری و بهداشت و ویزیت رایگان بیماران نیازمند از جمله آرای جایگزین حبس است که قضات گلستانی امسال صادر کرده اند.

هاشمیان همچنین گفت: تعداد آرای جایگزین حبس صادر شده نشان می‌دهد، قضات ما رویکرد خود را نسبت به مجازات زندان تغییر داده اند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با بیان این که گلستان از استان‌های پیشرو در صدور آرای جایگزین حبس است، ادامه داد: از قضاتی که آرای جایگزین حبس صادر می‌کنند تجلیل می‌شوند.

هاشمیان تصریح کرد: علاوه بر این آرا، قرار تعلیق در مرحله دادسرا (مختومه شدن پرونده در مرحله دادسرا با هدف جلوگیری از برچسب زنی به افراد)، آزادی مشروط و تعلیق مراقبتی (مجازات حبس متهم برای مدت معینی معلق و دستوراتی برای بازسازی شخصیت متهم مانند دوره‌های تربیتی، آموزشی یا ترک اعتیاد صادر می‌شود) از دیگر نهاد‌های پیش بینی شده در قانون جدید مجازات اسلامی است که قضات گلستانی امسال برای محکومان صادر کردند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با تاکید براینکه استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به معنای آسان گرفتن به مجرمان خطرناک نیست عنوان کرد: در جرایم خشن و جرایمی که پای امنیت جامعه در میان است، تاکید ما و رویکرد قضات، سختگیرانه است.

این مقام ارشد قضایی استان گلستان افزود: در برخی پرونده‌ها مانند دعاوی خانوادگی، صدور مجازات زندان نه تنها راهگشا نیست بلکه در مواردی سبب عمیق‌تر شدن شکاف طرفین پرونده می‌شود.

هاشمیان از قضات خواست تا جایی که امکان دارد از ورود افراد به زندان به ویژه کسانی که قرار است فقط برای چند روز به زندان بروند، جلوگیری کنند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: چند روز زندان نه تنها دردی از این افراد دوا نمی‌کند بلکه سبب ایجاد سوء پیشینه کیفری برای آنان نیز می‌شود که می‌تواند آینده شغلی و خانوادگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.



در همین زمینه:  از استقبال متهمان از آراء صادره تا تحت تکفل قرار دادن کودکان یتیم نیازمند
 
 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان