فرادید؛ در ایران همواره با اقسامی از کلاسهای خودرویی که خاص اقشار ثروتمند هستند برخورد میکنیم با این حال کمتر پیش آمده در این بازار ما با خودروهای مینی و کوچک مواجه شویم. لوکسسواران عمدتا خودروهای بزرگ و پرقدرت را میپسندند اما این بار جیب اقشار مرفه از جانب دو خودروی ریزهمیزه با موتورهایی نسبتا ضعیف تهدید میشود.
به گزارش فرادید، مهمترین ویژگی این دو خودرو در سهولت رانندگی، ابعاد کوچک که در ترافیک شهری مفید فایده بوده، فرم ظاهری خاص بدنه و البته مصرف اقتصادی است در عین حال لذت رانندگی هر 2 خودرو در سطح قابل قبولی قرار دارد. دو خودرویی که اینجا هدف گرفته شدهاند تا آنها را بررسی کنیم محصولاتی ساخت برندهای متعلق به قاره سبز بوده که در بازار ایران به شدت کمپیدا و خاص هستند و خریداران اندکی به سمت آنها میروند.
مجله ایتالیایی کواتروروت اخیرا در یک اقدام جالب به مقایسه محصولاتی از اسمارت و دیاس پرداخته که از قضا هر2 در شمار برندهای مطرح بازار اروپا برای مشتریان مرفه هستند و در زمینه تولید خودروهای کوچک و جذاب ید طولایی دارند. نویسندگان کواتروروت اذعان کردهاند رانندگی با این 2 اتومبیل تجربه لذتبخشی است و برخلاف تصور عامه این 2 اتومبیل اساسا خودروهای کندی نیستند.
دیاس3 که یک هاچبک کوپه با فرمی کاملا سیال و مدرن و یک کاپوت بلند و قیمتی 146 میلیونی است، در برابر یک جعبه آلمانی با چراغهای وزغی و کاپوتی فوقالعاده جمعوجور قرار گرفته تا با قیمتی 160 تا 180 میلیونیاش، ما در ایران شاهد یک نبرد تمام عیار فرانکو- ژرمن ما بین دو خودروی جذاب باشیم.
درباره اسمارت حرف و حدیث بسیار است، و این برند در ایران خودروی شناخته شدهای نیست اما بازار خوبی در اروپا دارد.هاچبکهای برند اسمارت حدود 18 سال است که در سه نسل مختلف در بازار جهانی حضور دارند و مدل فورتو سال 2014 وارد نسل سوم شده است. اتفاق مهمی که در این نسل برای اسمارت رخ داده، همکاری فرانسویها در ساخت آن و استفاده از پلتفرم رنو توئینگو در این خودرو است.
این مینی آلمانی یک مدل 3درب نیز با نام فور 2 (ForTWO) دارد برخلاف نام بزرگش از موتورهای کوچک توربوی 900 سیسی و 1000 سیسی عادی سود میبرد که به ترتیب 91 و 71 اسببخار نیرو تولید میکنند. مصرف سوخت هر دو مدل کمتر از 4.5 لیتر است. از آنجا که خودروهای اسمارت در ایران با تیونینگ مک وارد شدهاند، این دو مدل دارای تجهیزات اضافی هستند.
شیشههای دودی عقب، پکیج مک که سیستم تعلیق کوتاهتر، سراگزوز کرومی، زه مشکی رنگ گلگیر و فرمان سه شاخه با روکش چرمی در کنار سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، سقف پانورامیک، 8 کیسه هوا، آینههای برقی با گرمکن، سیستم صوتی جی.بی.ال، اتصال بلوتوث و تلفنهای هوشمند، سنسور باران، کروز کنترل، سیستم نشاندهنده فشار باد تایر و همچنین پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان از جمله امکانات اسمارت مک است. همچنین شتاب اولیه دو مدل اسمارت با بهرهگیری از گیربکس شش دنده دوکلاچه توییندینامیک، حدود 10.5ثانیه است که چندان سریع نیست.
دیاس3 اما محصولی متفاوت از اسمارت است و به خوبی در همه بخشها حرفهایی بسیاری برای گفتن دارد. این خودرو که به تازگی نیز توسط سیتروئن فیسلیفت شده، از زمان عرضه تحت برند مستقل دیاس با اقبال مناسبی روبرو شده است. دی اس 3 با طول 3.94 متر، در کلاس خودروهای کوچک پرمیوم نظیر آئودی A1، مینی و فیات 500 یکی از جادارترین کابینها را به خود اختصاص داده و شرایط مناسب و راحتی برای حضور چهار سرنشین فراهم میکند.
در عین حال طراحی فضای داخل خودرو و رنگ بندی متنوع آن باعث شده تا هم میان اقشار جوان و هم افراد میانسال محبوبیت یابد. فضای 285 لیتری صندوق عقب دیاس3 که با خواباندن صندلیهای عقب تا 980 لیتر افزایش مییابد نیز یکی دیگر از نقاط جالب مدل دیاس3 است. علاوهبر اینها دیاس 3 در تست تصادف یورو انکپ نیز موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است.
در مورد پیشرانه دیاس3 با نام پیور تک (PureTech) باید بدانید که در دو سال 2015 و 2016، با تعداد سه سیلندر و حجم 1.2 لیتر در کلاس 1 تا 1.4 لیتری به عنوان «بهترین پیشرانه جهان» انتخاب شد. این موتور در حالت عادی 110 اسببخار قدرت دارد و کمتر از5.5 لیتر سوخت مصرف میکند. از جمله تجهیزات این مدل لوکس میتوان به دیلایت، سیستم کنترل پایداری، سیستم صوتی با 6 اسپیکر،بلوتوث و سیدی پلیر، شش ایربگ و روکش چرم با رنگ هاوانا اشاره کرد.
نتیجه نهایی
به نظر میرسد اسمارت با وجود همه شایستگیهایش خودرویی کندتر و به لحاظ لذت رانندگی در پس دیاس 3 قرار دارد. اسمارت البته به لطف آرایش فنی دیفرانسیل عقب و سیستم گیربکس دوال کلاچ اتوماتیک خودرویی نسبتا مفرح برای خریداران است اما مجموعه چیزی که این خودرو تحویل خریدارانش میدهد چندان هماهنگ و در حد پرداختش نیست. عوضش دی اس 3 با سقفی پارچهای مزین به لوگوی شرکت، فضای داخلی جذاب، تکنولوژی پیشرفته روشنایی چراغها و البته داشتن یکی از بهترین موتورهای جهان خودرویی است به غایت جذاب که هم رانندگی مفرحی دارد، هم برای جابجایی 4 سرنشین نسبتا جادار بوده و البته ابعادش آنقدر کوچک هست که در شهر برای خریدارانش یک مزیت بزرگ باشد.