ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ روایت ماجراجویانه از زنده‌یاد علیرضا تلیانی

علیرضا تلیانی حالا در نگارش یازدهمین گزارش دیگر همراه ما نیست. او اکنون مانند یک قله، سَردوشش به لب ابرها رسیده است.

10 روایت ماجراجویانه از زنده‌یاد علیرضا تلیانی

در نگارش 10 گزارشِ صعود، هم‌قلم بود. چم و خم گزارش‌نویسی را در زمینه‌ی گردشگری کوهستان، گوشزد می‌کرد. اما حالا همزمان با یازدهمین صعود، خودش آسمان را فتح کرده است. اکنون علیرضا تلیانی که بامداد روز دوشنبه 11 دی‌ماه به‌ علت ایست قلبی در منزل درگذشت، انسانی آسمانی شده است. او دبیری سرویس‌های خبری «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» و «دین و اندیشه» ایسنا را بر عهده داشت. دروازه‌بانی خبرهای مرتبط با گردشگریِ کوهستان نیز یکی از توانمندی‌های هیجان‌انگیز او بود.

او اکنون مانند یک قله، سَردوشش به لب ابرها رسیده است.  شاید به همین دلیل است که جمعی از کوهنوردان تهرانی روز جمعه 22 دی‌ماه به احترام او و شهدای مدافع حرم، پس از 12 ساعت کوهپیمایی بر فراز بام استان یزد ایستادند؛ تا یاد و نامشان را گرامی بدارند.

صعود جمعی از کوهنوردان تهرانی با در دست داشتن عکس علیرضا تلیانی و بنر یادبود شهدای مدافع حرم بر فراز شیرکوه یزد

با این حال بسیار روشن است که سردی یک صعود زمستانی در هوای منفی 15 درجه به قله 4060 متری «شیرکوه» یزد هم نمی‌تواند داغ غمی را که بر دل همراهان و مخاطبانش نهاد سرد کند.  ماجراجویی او از شهریور ماه سال 94 آغاز شد؛ آن زمان که با هم از پریشانی «دشت میشان» نوشتیم و پس از آن «سه روایت از یک صعود ناتمام» را کار کردیم. کمی بعد که هوا بهتر شده بود، با هم به «تماشای تهران از ارتفاع 3300 متری» نشستیم.

خرداد ماه 95 که آمد، به مخاطبان ایسنا در تیتری پیشنهاد داد تا «بهشت را قبل از مرگ ببینند». چیزی به ماه مبارک رمضان نمانده بود که با او از مهتاب‌نوردی حرف زدم. از تصمیمی که گرفته بودم، استقبال کرد و گزارش مرتبط با این برنامه را با عنوان «بوسیدن روی ماه با زبان روزه» بر روی خروجی ایسنا قرار داد.

هر قدر پاییز 96 خساست به خرج داد، اما پاییز سال گذشته به گونه‌ای بود که بارش برف همه را غافلگیر کرد. پرس‌وجو می‌کرد که تصمیم به صعود نداری؟ همین کافی بود تا در یک روز سرد که هُرم نفس مردم در هوا پیچ و تاب می‌خورد، «سفر به کُلکچال در هوای 12- درجه» را تجربه کنم. یک ماه بعد از آن یعنی 17 بهمن ماه 95 با هم بر سر «جدال با «شیر خفته» در کوهستان الوند» به توافق رسیدیم.

سال 96 که آمد، برای آماده‌سازی صعودِ روز خبرنگار شرح واقعه‌ی «17 ساعت روی شانه‌های تهران» را منتشر کرد و پس از آن بود که «48 ساعت نفس‌گیر در آلپِ ایران» را به دیگران نشان داد. آخرین گزارش هم پاییز همین سال بود؛ به دلیل وجه تسمیه‌ای که بلندترین قله همدان داشت به کوهنوردان و دوست‌داران طبیعت گفت: «اینجا هر روزِ سال یخچال است».

روحش شاد و یادش گرامی

محمدرضا بختیاری - خبرنگار فرهنگ حماسه ایسنا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان