آهسته آهسته به ماه‌های پایانی سال و زمان خانه‌تکانی نزدیک می‌شویم. اما قبل از اینکه خانه‌تکانی زمستانی خود را شروع کنیم، بهتر است وسایل تمیزکاری را که خود به نظافت نیاز دارند، بشناسیم، وگرنه ناخواسته همه باکتری‌ها و جرم‌ها را در جای جای خانه پخش خواهیم کرد. در این مطلب با 2 وسیله تمیزکننده که نیاز به نظافت دارند، آشنا می‌شویم و بهترین روش برای تمیز کردن هرکدام را می‌شناسیم. 

ماشین ظرفشویی

این وسیله تمیزکننده بدون اینکه به طور ماهانه نظافت شود، می‌تواند به کپسولی پر از باکتری، قارچ و حتی کپک تبدیل می‌شود. همچنین به خاطر خرده‌های غذا ممکن است دستگاه شما بوی بدی بگیرد.

برای از بین بردن باکتری‌ها، ابتدا باقیمانده شوینده‌ها و لایه‌های چربی را از روی دیواره‌ها پاک کنید. خرده غذاها را با یک دستمال حوله‌ای از کف ماشین ظرفشویی جمع کنید. سپس مقداری سرکه سفید را داخل یک فنجان بریزید و در بالاترین قفسه یک ماشین ظرفشویی خالی بگذارید و آن را برای یک دور کامل با گرم‌ترین حالت آب روشن کنید.

برای از بین بردن بوی بد دستگاه، مطلب «» را بخوانید.

نظافت

ماشین لباسشویی

همانند ماشین ظرفشویی، اولین نشانه کثیفی ماشین لباسشویی، بوی بد آن است. بوی بد می‌تواند به خاطر عوامل مختلفی باشد: انباشته شدن مواد شوینده و نرم‌کننده‌ها، باکتری‌ لباس‌ها یا تمایل شما به رها کردن لباس‌های نم‌دار داخل دستگاه به مدت طولانی. رطوبت در یک فضای بسته می‌تواند باعث رشد قارچ و کپک شود.

روشن کردن ماشین خالی با آب داغ نمی‌تواند به تنهایی همه کثیفی‌ها و به خصوص باکتری‌های ناشی از لباس‌های زیر یا کهنه‌های آشپزخانه را که روی دیواره ماشین لباسشویی زندگی می‌کنند و روی باقی لباس‌ها هم پخش می‌شوند، از بین ببرد.

نظافت

چگونه ماشین لباسشویی را به خوبی تمیز کنیم؟

برای نظافت کامل ماشین لباسشویی، باید آن را با سرکه سفید رقیق شده و جوش شیرین ضدعفونی کنید. دستگاه را با آب داغ روشن کرده و مواد زیر را به آن اضافه کنید:

برای ماشین لباسشویی درب از جلو: ¼ فنجان سرکه + 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین

برای ماشین لباسشویی درب از بالا: 3 تا 4 فنجان سرکه + ½ فنجان جوش شیرین

سپس بگذارید برای 30 تا 60 دقیقه بماند و سپس دوباره ماشین را روشن کنید. بگذارید آب کاملاً تخلیه شود، آن را پاک کنید و درب را باز بگذارید تا خشک شود.

اگر مقدار زیادی لباس سفید برای شستن دارید، دو نشان را با یک تیر بزنید. با آب داغ و سفیدکننده، لباس‌های سفیدتان را برق بیندازید و باکتری‌های ماشین لباسشویی را از بین ببرید.

برای پیشگیری از رشد کپک و قارچ، بهتر است بعد از هر بار شستشو، درب دستگاه را باز بگذارید تا با جریان هوا خشک شود.

نظافت