کاهش وزن پس از ۴۰ سالگی (۲)

شما باید با برنامه‌ریزی تدریجی و آهسته‌آهسته این اضافه وزن را کاهش دهید. بین کالری دریافتی و کالری سوخته شده خود با فعالیت توازن ایجاد کنید. هدف اصلی تغییر کوچکی در شیوه زندگی است و رمز اصلی و بنیادی کاهش وزن همین است.

کاهش وزن پس از 40 سالگی (2)

رژیم گرفتن را فراموش کنید

اگر بیش از 40 سال سن دارید، بهتر است بدانید که به ندرت رژیم‌های غذایی در کاهش وزن موثر خواهند بود و هیچ‌گاه به طور ناگهانی شروع به رعایت رژیم‌های سخت غذایی نکنید، اگر چه ممکن است در ابتدای امر به کاهش وزن کمک کند ولی مطمئن باشید که نتیجه تغییرات شدید و ناگهانی چیزی جزء بازگشت اضافه وزن در درازمدت نخواهد داشت و یا حتی بدن در مقابل این تغییرات مقاومت می‌کند و علی‌رغم ادامه رژیم غذایی، هفته‌ها بدون هیچ کاهش وزنی، وزن شما ثابت خواهد ماند. معمولا مقدار سوخت و ساز بدن ثابت است حتی اگر با کمبود دریافت کالری نیز مواجه شود.

اگر تمایل زیادی به خوردن شیرینی و شکلات دارید، بهتر است قبل از خوردن آنها، آن را نصف کنید و نیمی از آن‌را برای وعده دیگر نگه‌دارید. گاهی اوقات آرام‌آرام خوردن یک چیز شیرین می‌تواند رضایت ما را بر آورده کند. هیچ‌گاه تاثیر طعم دهنده‌ها و شیرینی‌های مصنوعی را نادیده نگیرید و آنها را جایگزین شیرینی‌های طبیعی نکنید چرا که با مصرف حتی 100 کالری از آنها، رضایت طبیعی بدن بر آورده نمی‌شود و اشتهای ما را برای خوردن شیرینی کاهش نمی‌دهند و فقط 100 کالری اضافی دریافت کرده‌اید.

80 کیلو اضافه وزن دارید و از همین حالا تصمیم گرفتید که این اضافه وزن را کاهش دهید، دو هفته هیچ چیزی نمی‌خورید و 126 ساعت پیاده‌روی می‌کنید تا این 10 کیلو اضافه وزن را کاهش دهید. این امر غیر ممکن است. اضافه وزنی را که در طول زمان و به تدریج به دست آورده‌اید و بدن شما با این شرایط سازگار شده است را در مدت کوتاه نمی‌توانید کاهش دهید.

شما باید با برنامه‌ریزی تدریجی و آهسته‌آهسته این اضافه وزن را کاهش دهید. بین کالری دریافتی و کالری سوخته شده خود با فعالیت توازن ایجاد کنید. هدف اصلی تغییر کوچکی در شیوه زندگی است و رمز اصلی و بنیادی کاهش وزن همین است.

سوخت و ساز بدنتان را تنظیم کنید

می‌دانم که این موضوع را قبلا شنیده‌اید ولی واقعا مهم نیست که چقدر غذا می‌خورید، مهم این است که از هر غذایی چه مقدار میل می‌کنید. بسیاری از غذاها بسیار سالم هستند هر چقدر آنها را بخورید چاق نمی‌شوید، همچون کرفس. با چند ترفند ساده می‌توانید مقدار مصرف غذاهای چربی سوز را در رژیم غذایی خود افزایش دهید و مواد غذایی دیگر را در حد اعتدال بخورید. بدین ترتیب مجبور نیستید هیچ ماده غذایی را از رژیم خود حذف کنید. 

حفظ وزن ایده آل بدن

کارشناسان از یک چیز مطمئن هستند که اسنک و یا هر نوع ماده غذایی که بعد از ساعت 9 شب خورده شود، مستقیما به چربی باسن و شکم تبدیل می‌شود و خوشبختانه عکس این مسئله نیز صحت دارد و هر آنچه را که به عنوان صبحانه میل کنید، زمانی که سوخت و ساز بدن زیاد است، شما را اصلا چاق نمی‌کند و تبدیل به انرژی می‌شود. آیا دوست ندارید صبحانه بخورید؟ 

متاسفم که این را می‌گویم ولی هیچ راه دیگری ندارد و یکی از اصلی‌ترین کلیدهای حفظ وزن ایده‌آل بدن و لاغر ماندن، خوردن صبحانه است.

زمانی که اعضای انجمن کنترل وزن در امریکا را مورد مطالعه قرار دادند، محققان دریافتند که 78 درصد افرادی که بیش از 15 کیلو از وزن خود را در طی 1 تا 6 سال کاهش داده‌اند، روزانه صبحانه می‌خورند و تقریبا 90 درصد از آنها حداقل 5 روز در هفته را صبحانه سالم می‌خورند و محققان این عامل را به عنوان عامل اصلی و مشترک کاهش وزن این افراد دانستند. 

خواب بیشتر، مصرف کالری بیشتر

با افزایش سن و شروع یائسگی در زنان، تمایل افراد به خوابیدن کمتر می‌شود. تنها دلیل گریزان بودن افراد از خواب، استرس نیست بلکه مسائل متعددی از جمله مشکلات فیزیکی همچون کمردرد، خر و پف و یا تعریق شبانه نیز می‌توانند موجب بی‌خوابی و تداخل در خواب بشوند. متخصص مغز و اعصاب، دکتر دیویدسیمون از مرکز چوپرا در کالسبد کالیفرنیا معتقد است که خواب خوب شب، یکی از رموز اصلی کاهش وزن است. 

در سال‌های اخیر، تحقیقات قابل توجهی نشان داده است که کمبود خواب به طور مستقیم با افزایش وزن مربوط است و این ارتباط به دلیل دو هورمون لپتین و گرلین (Gherlin ) است که گرسنگی و سیری را کنترل می‌کنند وقتی که دچار کمبود خواب هستید، ترشح هورمون  گرلین (Gherlin ) کاهش و هورمون لپتین افزایش می‌یابد که در نتیجه احساس گرسنگی می‌کنید و اشتهای شما برای خوردن مواد غذایی افزایش می‌یابد.

علاوه بر این افراد محروم از خواب تمایل بیشتری به خوردن غذاهای پر انرژی و شیرین دارند و همین موضوع به ظاهر کوچک موجب افزایش وزن می‌شود. مطالعات جدید نشان می‌دهند که زمانی که خواب هستیم، سوخت و ساز بدن ما به طور شگفت‌آوری بیشتر می‌شود و چربی‌های بدن سوزانده می‌شوند و اهمیتی ندارد که متابولیسم بدن چقدر است بلکه کالری‌هایی که در طول روز مصرف شده‌اند، سریع‌تر می‌سوزند در نهایت باید بگوییم که با مراجعه به پزشک مشکل بی‌خوابی خود را درمان کنید تا به اضافه وزن دچار نشوید.

برای خواندن بخش اول -کاهش وزن پس از 40 سالگی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر