ماهان شبکه ایرانیان

ایموجی‌های بی‌ربط با اِلِمان‌های تئاتر فجر

پوسترهای شش گانه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در حالی در معرض دید خبرنگاران قرار گرفت که محل انتقادات فراوان است؛ از جمله اینکه می‌پرسند: ایموجی‌ها چه ارتباطی با فضای تئاتر دارد و چه مفاهیمی را را در پی دارد؟

به گزارش فارس، نشست خبری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، روز گذشته در حالی در تئاتر شهر برگزار شد که از پوسترهای شش‌گانه جشنواره در قالب ایموجی‌هایی با اشکال خنده، گریه، قهقهه، عشق و خشم و ... رونمایی به عمل آمد.
 
در همان نشست خبری و پس از آن نظرات منفی زیادی درباره این پوسترها بین اصحاب رسانه و مسئولان جشنواره ابراز شد، اما رضا فیلی‌نژاد، طراح پوستر و فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره به صراحت مطرح کردند که در پی طراحی پوستری ساده هستند که بتواند با عموم مردم ارتباط برقرار کند؛ منتها اینکه تا چه اندازه این پوستر می‌تواند برای یک جشنواره بین‌المللی در سطح تئاتر فجر مناسب باشد، جای تأمل و بحث دارد.
 
علاوه بر اصحاب رسانه که در این نشست انتقادات زیادی مبنی بر نامناسب بودن پوسترهای جشنواره مطرح کردند، عده‌ای از کارشناسان و طراحان گرافیست نیز این پوسترها را نامناسب تلقی کردند.
 
پوستر ایموجی‌ها جدیت و شأنیت جشنواره فجر را ندارد!
 
از جمله علیرضا ذاکری، هنرمند طراح و نقاش و کاریکاتوریست مطرح درباره طراحی این پوسترها این‌گونه نظر خود را بیان کرد: اینکه یک طراح گرافیست برای طراحی پوسترهایش از نمادها و عناصری که بین مردم رواج دارد، استفاده کند، فکر خوبی است؛ اما اینکه همین اشکال و ایموجی‌ها باید در خدمت محتوا قرار بگیرد، متأسفانه در این پوسترها شاهدش نیستیم؛ چون زمانی که به آنها نگاه می‌کنیم به یاد تئاتر نمی‌افتیم!
 
وی همچنین عنوان کرد: در تئاتر، مفاهیم لبخند و غم از دیرباز عناصر اصلی بوده است. بهتر این می‌بود که همین پوسترها هم با یک نظم و ترتیب بیشتر و کاستی از تعداد آنها به همین مفاهیم بسنده می‌کرد. دقت کنید که اگر یک مخاطب غیرتئاتری این پوسترها را ببیند قطعا ذهنش به سمت تئاتر نمی‌رود. حتی ممکن است مقطع سنی آن را هم متوجه نشود و فکر کند کار برای کودک و نوجوان است؛ چرا که جدیت و شأنیت جشنواره فجر را دارا نیست.
 
متأسفانه رنگ‌ها و نوع استیکرها یا به تعبیری عناصر به کار رفته در این پوسترها کلیت تئاتر را به ذهن‌ها نمی‌آورد؛ همانطور که خبرنگاران نیز در این جلسه نشست مطبوعاتی این انتقادات را مطرح کردند، همین که یک جشنواره می‌بایست برای طراحی پوستری خاص توضیحی به مخاطبان ارائه دهد، می‌تواند به معنی شکست طراحی آن پوستر باشد.
 
ذاکری در این باره گفت: طراح این پوستر در ابتدا گام خوبی برداشته است، اما در میانه کار نتوانسته فکرش را  مدیریت کند. وی می‌توانست از این عناصر به خوبی بهره بگیرد اما در واقع در این کار شکست خورده است.
 
فقدان مایه‌های ملی در پوستر جشنواره‌ها
 
نکته دیگر این است که هیچ عنصری از ایرانی بودن نه در پوستر جشنواره فیلم و نه تئاتر فجر امسال دیده نمی‌شود. متأسفانه وضعیت طراحی پوستر در این سال‌ها هر سال وخیم‌تر شده است.
 
سیدعبدالکریم موسوی، طراح و گرافیست نیز معتقد است که در زمینه طراحی پوستر این جشنواره‌ها می‌توان به مسئولان انتقاد کرد. همانطور که رسانه‌های مختلف در اعتراضات و انتقاداتشان این مطالب را مطرح می‌کنند و مسئولان هم گوش فرا می‌دهند. هرچند نتیجه‌ای عاید نشده است.
 
وی دراین باره گفت: یک اشکال جدی مربوط به خود طراحان گرافیک در ایران و کیفیت طراحی آنها است. بهرحال زمانی مطرح می‌شد که طراحی‌ها به آماتورها سپرده نشود، اما ما شاهد بودیم که طراحی برخی پوسترها توسط حرفه‌ای‌ها هم مایه تعجب شد! بنابراین شاید نتوان گفت که کدام یک از این انتخاب‌ها اولویت دارد.
 
موسوی با اشاره به وضعیت فراخوان برای طراحی پوستر جشنواره‌ها گفت: اینجا هم یک اشکال وجود دارد که در فراخوان‌ها حرفه‌ای‌ها شرکت نمی‌کنند؛ چرا که در شأن خود نمی‌بینند! بنابراین این روش هم شاید جواب ندهد. اما شاید بتوان به چند نفر با کارنامه مناسب سفارش خوب داد و یک اثر خوب از تلفیق کارها بیرون آورد.
 
وی در پایان عنوان کرد که جدا از بحث ضعف و قوت طراحی این پوسترها، به هیچ وجه این‌ها مناسب فضای جشنواره تئاتر فجر نیست!
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی