فرادید؛ بازار کراساوورهای کوچک شهری در ایران در یک دهه اخیر آبستن شرایط متفاوتی بوده است و ورود و خروج رقبای متعددی از برندهای آلمانی تا محصولات کره ای، ژاپنی و فرانسوی باعث شده تا با غنای بالایی در این رده روبرو باشیم. خریداران به شدت به محصولات این کلاس علاقمندند و قدرت خرید بسیاری از افراد نسبتا متمول باعث میشود تا آنها به سمت ابتیاع یک کراساوور جذاب شرقی متمایل شوند.

به گزارش فرادید، در یک مقایسه کوتاه اما جذاب به سراغ دو خودروی ژاپنی و یک محصول کرهای در این کلاس رفتهایم و توانمندی و شرایط فروش هر یک را بررسی کردهایم. مقابله دو برادر ژاپنی یعنی تویوتا راو4 و هوندا سیآر-وی با فرزند کیا یعنی اسپورتیج بیشتر به خونریزی شباهت دارد، هرچه نباشد فروش امسال هر یک از دو برادر ژاپنی در جهان بیش از 2 برابر اسپورتیج کرهای بوده است. برای مقایسه اول سراغ هوندا سیآر-وی 2016 میرویم که در ایران خریداران خاصی داشته و بهایی 240 تا 250 میلیونی دارد.

در یک نگاه کلی خشنترین، غریبترین و البته بهترین خودروی گروه همین اتومبیل سربه زیر و موقر هونداست که ضمن داشتن یک فرم طراحی متفاوت، بهترین تجربه رانندگی به شما ارائه میکند. هوندا که در زمینه جاداری کوچکترین اتومبیل گروه است، در یک دهه اخیر همواره در شمار پرفروشترین خودروهای سال جهان قرار داشته است که بر طبق نظر کارشناسان، دلیل عمده این موفقیت در تناسب طراحی، هندلینیگ و کشش مناسب، کیفیت ساخت مرغوب و البته قیمت رقابتی بوده است.

سیآر-وی که از یک موتور 2400سیسی 185 اسب بخاری و جعبهدنده سیویتی خودکار سود میبرد در تیپ ایایکسال به امکانات مناسب و تعددی از جمله 8 عدد کیسه هوای ایمنی، سیستم ورود و خروج بدون کلید مجهز به ریموت انجین استارتر، دکمه های چند کاره بر روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، مه شکن جلو، مانیتور 7 اینچی به همراه 6 بلندگو، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، مموری صندلی راننده و کروز کنترل مجهز است و در زمینه آپشن حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

در عین حال هوندا همواره در زمینه ایمنی از برندهای پیشتاز بوده و مدل سیآر-وی نیز از همه محصولات هوندا استانداردهای بالاتری دارد. تجربه نشستن در اتاق این خودرو به گواه اغلب آزمایشهایی که توسط مجلات داخلی و خارجی انجام گرفته از دو خودروی دیگر این گروه بهتر و در سطحی بالاتر قرار دارد مخصوصا که به کارگیری چوب و چرم اعلا ظاهر چشمنوازی به اتاق داده است. بدترین خبر اما در مورد سیآر-وی سردرگمی سیستم فروش و خدمات پس از فروش از سوی واردکنندهاش است که ضربه بدی به این خودرو در بازار وارد کرده است.

تویوتا اما ذاتی متفاوت با محصولات هوندا و کیا دارد. برای بار ششم در یک دهه اخیر، این کراساوور ژاپنی توانسته رکورد فروش خود را در بازار آمریکا جابجا کند و بر جایگاه پرفروشترین شاسی بلند سال 2017 آمریکا تکیه بزند. راو4 که در بازار ایران طرفداران بیشماری دارد، در فیسلیفت جدیدش که از میانه سال قبل وارد بازار ایران شد خودروی به غایت زیبا و اسپورتی است و از موجهترین طراحی در بین رقبای متعددش سود میبرد.

این خودرو که علاوه بر سطح عالی سواری، اتاق بیصدا و مصرف مناسب سوخت به اصول اساسی تویوتا در زمینه آفرود هم احاطه دارد به لطف ک موتور 2500سی سی 178 اسبی قادر است کشش مناسبی را در جاده و شهر به راننده ارائه کند و در کنار جعبهدنده 6 سرعته تیپترونیک حس یک رانندگی کارا، اقتصادی و البته مهیج را به کام سرنشینانش بچشاند گرچه راو4 بیش از آنکه مثل هوندا سیآر-وی سریع و اسپورت باشد، مثل رنو کولئوس یا نیسان ایکستریل خودرویی رام، تحت فرمان و دقیق به نظر میرسد که مغلوب بدنه سنگین و 1800 کیلویی خود شده است. این مورد به معنی کندی راو4 نیست، چرا که اساسا هیچ یک از خودروهای این کلاس شتاب 0 تا 100کیلومتر بالایی ندارند.

این یعنی در این سگمنت شتاب چندان برای خریداران مهم نیست و راحتی اتاق موضوع مهمتری است. اگر با این نگرش به راو4 نگاه کنید، این خودرو قطعا بهترین انتخاب است. فضای بزرگ و جادار اتاق در کنار ارتفاع زیاد سقف موجب شده 5 سرنشین بزرگسال و درشت اندام به راحتی با راو4 به سفر بروند ضمن اینکه خانوادههایی که از این خودرو استفاده میکنند قطعا هم به توان طی طریق در مناطق صعبالعبور و هم فضای صندوق راو4 مباهات میکنند.

میرسیم به اسپورتیج. کیا را با یک تعریف، شاید خودروساز قرن 21 بنامیم، اتومبیل ساز گمنام و کوچک کرهای که تا قبل از سال 2000 تعدادی اتومبیل زشت و نفروش میساخت و شهرت امروز را نداشت. این برند باکیفیت که پس از ادغام با هیوندای موتورز، اصلاحات گسترده در سیستم مدیریتی و استخدام شماری از بهترین مهندسان و طراحان جهان از جمله پیتر شریر طراح مشهور آلمانی برند آئودی توانست ضمن تاسیس یک زبان طراحی اختصاصی و جذاب، فروش فوقالعادهای را برای مالکش یعنی هیوندای به ارمغان آورد.

در بین این شرکت اما جایگاه کراساوور شهری اسپورتیج خاص و متفاوت است. کیا از دماغه ببر (Tiger nose) که نام زبان طراحی این برند است، نخستین بار با معرفی اسپورتیج 2006 رونمایی کرد و در کنار بسته کامل طراحی بدنه که از خطوط بهم پیوسته، حجمهای اغراقآمیز و اصالت بالا تشکیل شده بود، موفقیت بالایی را به دست آورد. این موفقیت برای اسپورتیج به حدی بود که طبق گزارش مجلات خودرویی داخلی، کیا در ایران بالغ بر 30 هزار دستگاه اسپورتیج فروخت. این موفقیت به حدی بود که محصولات رنو، تویوتا و نیسان در آن مقطع (1390-1395) کاملا در زیر سایه کیا روزگار گذراندند.

گردش روزگار اما همیشه یکسان نیست و ورود نسل جدید این خودرو از اواخر سال قبل آغازی برای یک نزول گسترده در سهم بازار برند کیا در ایران بود. اسپورتیج جدید که از قضا هم در بخش هندلینگ و هم در کیفیت ساخت محصولی به مراتب بهتر از نسل قبل خود بود، و در زمینه ایمنی توانست استاندارد جدیدی را از خود به جای بگذارد، در ایران با یک شکست گسترده روبرو شد و کمتر خریداری به سمتش رفت.

قیمت گزاف در کنار فرم بسیار عجیب خودرو که تلفیقی از بدنه سیال پورشه با اصول طراحی کیا است موجبات شکست زودهنگام اسپورتیج را فراهم آورده است. این خودرو البته که اتومبیل بسیار خوبی است و ضمن کسب امتیاز بالا در آزمایشهای مجلات معتبری همچون کارانددرایو، موتور ترند و کارادوایس، امکانات خوبی هم دارد. جالب است بدانید بهترین نسبت بین وزن/قدرت با توجه به نیروی 185 اسبی موتور، به این خودرو متعلق است. همچنین بیشترین فاصله بین 2 محور در کنار موتور و گیربکس سرحال، سیستم روشنایی پیشرفته و انبوه تجهیزات ایمنی از جمله دیگر مزایای اسپورتیج کیو.وی (QV) هستند. با این حال بازار بسیار بدش در ایران و شیوه نامناسب واردکنندهاش در زمینه عرضه باعث شده تا خریداران سنتی اسپورتیج به سمت ابتیاع دیگر مدلها سوق یابند.

اگر هوندا را با توجه به شرایطش در بازار ایران فراموش کنیم، جدال واقعی تنها بین نماینده کیا و فرزند تویوتا است. اسپورتیج در پی احیای جایگاه خود است. این خودرو که در نسل قبل در ایران بر راو 4 فائق آمد، فعلا شرایط مناسبی به لحاظ فروش در مقایسه با راو4 ندارد اما از این به بعد با توجه به فاصله 80 میلیونی دو خودرو با هم احتمال دارد بتواند شرایط بهتری را در بازا رکسب کند. تا آن زمان فعلا مالک مطلق این بخش از بازار ایران تویوتا راو4 است که در سال 2017 موفق شده در شمار 10 خودروی پرفروش سال جهان قرار گیرد.