خبر تأیید شد؛ خبری که اگرچه دور از انتظار نبود اما هنوز شوکهکننده است. تمامی ٣٢ سرنشین سانچی کشته شدهاند. این را رئیس سازمان بنادر و دریانوردی بعد از آن گفت که نفتکش ایرانی کاملا در دریا غرق شد.
اجساد سه نفر از این افراد پیش از این و در دو مرحله پیدا شده بود، بااینحال هنوز امیدهایی وجود داشت که بقیه زنده باشند اما اکنون از تمامی سرنشینان این کشتی چیزی جز خاطره باقی نمانده است. دراینمیان، از کمکاریهای چین صحبت میشود و گلایههایی مطرح شده است اما آنچه مشهود است این است که کشتی صبح دیروز به وقت ایران کاملا شعلهور بود و همین هم باعث شد روند غرقشدن آن سرعت بگیرد.
محمد راستاد، معاون وزیر راهوشهرسازی که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است، گفت: برایناساس، جانباختن 29 پرسنل دیگر که احتمالا در نفتکش بودند، تأیید میشود. متأسفانه هیچ امیدی به نجات جان دریانوردان نداریم؛ چراکه در همان لحظات اولیه برخورد، کشتی دچار آتشسوزی شدید و انفجار شده و شاهدان عینی تأیید کردهاند که امکان زندهماندن هیچ فردی در کشتی وجود نداشته است؛ همچنین امکان نجات کشتی وجود ندارد و حتی پیکرهای دریانوردان عزیزمان را نیز نمیتوانیم از آن خارج کنیم. سانچی که حامل ١٣٦هزار تُن میعانات گازی بود ایران را به مقصد کرهجنوبی ترک کرده بود، اما روز 16 دی با یک فروند کشتی چینی برخورد کرد که باعث حریق نفتکش ایرانی و مفقودشدن 32 پرسنل آن، شامل٣٠ ایرانی و دو بنگلادشی شد. پس از آن عملیات امداد و نجات آغاز شد؛ عملیاتی که ظاهرا نقصهای زیادی داشت و با کندی پیش میرفت تا اینکه خود ایران دستبهکار شد تا به خاموشکردن شعلهها و تلاش برای یافتن سرنشینان سرعت بخشد.
دراینمیان، ١٢ تکاور ایرانی که به چین اعزام شده بودند، صبح دیروز به نفتکش رسیدند تا عملیات امداد و تجسس را در داخل نفتکش انجام دهند اما به گفته رئیس سازمان بنادر و دریانوردی بهدلیل شدتگرفتن آتش، امکان ورود به کشتی برای تجسس مفقودان فراهم نشد.
صبح دیروز با شعلهورشدن مجدد نفتکش سانچی، ابتدا دوسوم این کشتی غرق شد و فقط یکسوم آن روی آب شناور ماند. تمام طول کشتی در دود و آتش بود و امیدها برای نجات باقیمانده خدمه کمرنگ شد. فرمانده چینی عملیات نجات اعلام کرد وضعیت حریق و وزش باد بهگونهای است که امکانی برای ادامه عملیات خنکسازی کشتی وجود ندارد. به نظر میرسد توقف عملیات خنکسازی و مهار آتش در شب قبل از غرق کشتی، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح دیروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرقشدن کامل
نفتکش ایرانی انجامید.
عملیات مهار آتش این نفتکش که از چند ساعت پس از وقوع حادثه آغاز شده بود، در روزهای اخیر بارها از سوی آتشخوارهای چینی متوقف شد و تیم عملیاتی چین به بهانههای مختلف اعم از احتمال بروز انفجار جدید و انتشار گازهای سمی، از نزدیکشدن به نفتکش برای مهار کامل آتش آن جلوگیری کردند. محمد راستاد دراینباره گفت: چینیها از لحظه وقوع حادثه در محل حضور داشتند و ١١٠ مایل دریایی را با امکانات ویژه امدادی بههمراه نفتکش حادثهدیده شناور در دریا حرکت کردند بنابراین نمیتوان فقط براساس گفتهها و شنیدهها و برخی نظرات غیرحرفهای نسبت به عملکرد چینیها درباره حادثه نفتکش سانچی قضاوت کرد.
دراینمیان، شرکت ملی نفتکش ایران سه روز بعد از تصادف کشتیها با یک شرکت ژاپنی بهمنظور همکاری در مهار آتش نفتکش ایرانی به توافق رسید و تجهیزات این شرکت پنج روز پس از بروز حادثه به محل رسید اما همکاری ژاپنیها به نتیجه نرسید و در نهایت چینیها شامگاه شنبه دستور توقف عملیات خنکسازی سطح نفتکش را که برای جلوگیری از تسری آتش انجام میشد، صادر کردند. دلیل توقف خنکسازی کشتی نفتکش، بدی آبوهوا و وزش باد عنوان شد. راستاد درباره توقف عملیات خنکسازی کشتی گفت: فرمانده عملیات نجات اعلام کرد که وضعیت حریق و وزش باد بهگونهای است که امکانی برای ادامه عملیات خنکسازی کشتی در طول شب وجود ندارد.
صبح دیروز علاوه بر گستردهترشدن آتش، دود وسیعی منطقه را فرا گرفت و در شعاع بزرگی آتش روی آب موجب کندشدن فعالیت امدادگران شد. بهگونهای که امکان نزدیکشدن به آن وجود نداشت و در نهایت خبر تأیید مرگ سانچیسواران روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت. فرمانده چینی عملیات امداد و نجات کشتی ایرانی دراینباره گفت: با وجود پیشبینیهای قطعی ما مبنی بر جانباختن همه دریانوردان ایرانی در همان ساعت نخست بهدلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی، عملیات اطفای حریق و ورود به کشتی با همه امکانات ادامه یافت.
«شیهچونوی» صبح دیروز در نشست تخصصی کمیته بحران چین با حضور «علی ربیعی»، نماینده ویژه رئیسجمهوری و مسئول کمیته رسیدگی به کشتی سانچی، افزود: از همان ساعت نخست انفجار جستوجوی تیمهای امدادونجات شروع شد و غیر از آن پیکر، هیچ فرد دیگری یافت نشد.
او تأکید کرد: بررسیهای کارشناسی تیم متخصص چین نشان میدهد همه دریانوردان ایرانی در همان ساعت نخست انفجار، جان باختهاند. او در ادامه افزود: بالابر کشتی سانچی که از آن برای ورود به قایقهای نجات و همچنین پریدن به دریا استفاده میشود، پایین نیامده است و این نشان میدهد ملوانان ایرانی جز یک نفر، فرصت ورود به آب را نداشتهاند.
به گفته او، مشاهدات کشتیهای عبوری نیز نشان میدهد که شدت انفجار اولیه به حدی بوده است که هیچ دریانوردی زنده نمانده است. بهاینترتیب این پروند نیز بسته و نام ٣٢ سرنشین سانچی بهعنوان دریانوردان جانباخته ثبت شد.