ماهان شبکه ایرانیان

کارشناس سیاسی روسی:

تهدیدات ناشی از "افغانستان" دلیل عادی‌سازی روابط تاجیکستان و ازبکستان است

کارشناس سیاسی روس با اشاره به تقویت روابط بین دوشنبه و تاشکند گفت: افزایش تهدیدات خارجی به خصوص از طرف افغانستان باعث شده است تا این کشورها نسبت به گذشته به یکدیگر نزدیک شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، فرحد ابراهیم اف کارشناس علوم سیاسی انستیتوی اقتصاد و روابط بین‌المللی روسیه  در بیشکک با اشاره به تلاش‌های مقامات ازبکستان و تاجیکستان برای توسعه روابط دوجانبه اظهار داشت: مشکلات در بین «تاشکند» و «دوشنبه» قابل حل‌وفصل است و نیاز به مذاکرات فعال دولتمردان 2 کشور دارد.

وی با اشاره به مسائل مرزی 2 کشور تصریح کرد: مشکلات تعیین مرزها بین ازبکستان و تاجیکستان طی مدت زیاد یکی از سنگین‌ترین نکات در روابط دوشنبه و تاشکند بود.

ابراهیم اف ادامه داد: با آغاز فعالیت «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور فعلی ازبکستان وضعیت دگرگون شد و تاشکند درک می‌کند که در شرایط ژئوپلیتیکی فعلی ادامه مقابله با همسایگان در چارچوب ملی نمی‌گنجد بنابراین ازبک‌ها به سمت عادی سازی و توسعه روابط با کشورهای منطقه حرکت می‌کند.

وی گفت: اخیرا دولت ازبکستان علاقمندی خود به توسعه روابط را اعلام کرد.

ابراهیم‌اف عنوان کرد: امروز 20 درصد مرزهای مشترک تعیین نشده که در آینده نزدیک این مسائل به دلیل وجود علاقمندی بسیار تاشکند و دوشنبه برای توسعه روابط حل خواهد شد.

این کارشناس گفت: هر 2 کشور نگران تحولات اخیر در افغانستان و تهدیدات ناشی از این کشور به آسیای مرکزی هستند.

وی اظهار داشت: میرضیایف در مقایسه با رئیس جمهور قبلی این کشور از ابزارهای دیپلماتیک استفاده می‌کند و علاقمند به مقابله‌ با دیگر کشورهای منطقه نیست.

این کارشناس تصریح کرد: دولت فعلی ازبکستان برنامه‌های توسعه تجارت منطقه‌ای را طراحی می‌کنند و آمارهای سال گذشته نشانگر آن است که مبادلات تجاری این کشور با تاجیکستان در سال 2017، 2 برابر بیشتر از شاخص‌های سال 2016 بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حاشیه افزایش تهدیدات کشورهای آسیای مرکزی همکاری‌های ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان در بخش امنیت و اقتصاد رشد پیدا می‌کند.

/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان