ماهان شبکه ایرانیان

طرح دو فوریتی مجلس برای ایجاد تغییرات در تعرفه واردات خودرو!

همان‌گونه که می‌دانید، مدتی از تصویب بخش‌نامه جدید واردات خودرو توسط هیئت دولت می‌گذرد و در این مدت، انتقادات زیادی پیرامون این لایحه جدید در تمامی بخش‌ها صورت گرفت است

همان‌گونه که می‌دانید، مدتی از تصویب بخش‌نامه جدید واردات خودرو توسط هیئت دولت می‌گذرد و در این مدت، انتقادات زیادی پیرامون این لایحه جدید در تمامی بخش‌ها صورت گرفت است. پیرامون همین موضوع، در جدیدترین موضع یک نهاد رسمی به این مصوبه، مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از ارکان قانون گذاری کشور، در انتقاد از افزایش تعرفه واردات خودرو، طرحی دو فوریتی را برای کاهش و بازنگری در تعرفه واردات خودرو ارائه کرده است که طبق این طرح، دولت موظف به کاهش تعرفه خودروهای وارداتی برای ورود به خاک ایران خواهد بود. لازم به یاداوریست که این طرح دو فوریتی را کمیسیون اصل 90 مجلس ایجاد کرده و پیشبرد آن را برای صنعت و بازار خودرویی ایران بسیار مهم و تاثیرگذار اعلام کرده است.

در همین رابطه، طبق دستورالعمل جدید، تعرفه واردات خودرو در مرحله اول براساس حجم موتور افزایش داده شده است که این عمل، طبق نظر مجلس شورای‌اسلامی خلاف قانون بوده و باید هرچه سریع‌تر تصحیح شود. پیرامون این عمل دولت، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی که در اولین روزهای آذرماه در جلسه‌ای با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن واردکنندگان به موضوع بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی اعتراض کرد، حال با ارائه شرایطی جدید، برنامه کاهش تعرفه واردات را برای خودروهای خارجی در دستور العمل خود قرار داد است.

در همین رابطه، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در صحبت‌های خود در رسانه‌های دیداری، این‌گونه به این مسئله اشاره کرد که افزایش تعرفه واردات خودرو با قانونی که مجلس در چندین سال گذتشه تصویب کرده است، مغایرت داشته و بر این اساس کمسیسون اصل 90 با ارائه این طرح دو فرویتی قصد دارد که تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد.

بهرام پارسایی در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع نیز اشاره کرد که در اواخر سال 1392 بحثی مبنی بر کاهش سالانه 5 درصد از تعرفه واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی تصویب گردید و حال جالب است که در شرایط نابسامان بازار خودرویی کشور، به‌جای آنکه شاهد کاهش تعرفه‌ها باشیم، بلعکس شاهد افزایش آن‌ها بوده‌ایم.

 همچین، این شخص مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود، این‌گونه گفت حمایت از تولید داخلا نباید دائمی و به هر نحوی صورت گیرد، بلکه می‌بایست با کم کردم تعرفه خودروها، شرایط رقابت مابین خودروسازان داخلی با خودروسازان بین الملی را هرچه بهتر و بیشتر فراهم سازیم تا بتوانیم کیفیت و بهره وری تولیدات داخلی خودروسازان را نیز افزایش پیدا دهیم. پارسایی در پایان صحبت‌های خود به کاهش هرچه بیشتر تعرفه خودروهای هیبریدی نیز اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان