همان‌طور که در مطلب «معرفی 8 گیاه آپارتمانی بزرگ» گفتیم، فیکوس برگ ویولونی (فیکوس لیراتا) یکی از گیاهان بزرگ و زیبا، مناسب فضای آپارتمان‌ها است. معیار زیبایی این گیاه، برگ‌های بزرگ و سبز رنگش است که جانی تازه به فضای خانه می‌بخشند و تأثیر مثبتی بر روحیه شما خواهند داشت. در ادامه مطلب با نکات نگهداری از گیاه فیکوس برگ ویولونی آشنا خواهید شد. 

آبیاری

گیاه فیکوس خود را فقط وقتی که چند سانتی‌متر رویه خاک خشک است، آبیاری کنید. با فرو بردن انگشت خود در خاک، خشک بودن آن را تست کنید. کم کم خواهید فهمید که با توجه به شرایط محیطی منزل شما، گیاه‌تان به چند بار آبیاری در هفته نیاز دارد. توجه کنید که ممکن است روند آبیاری با توجه به فصل تغییر کند. آبیاری بیش از حد یا کم‌تر از میزان مورد نیاز برای این گیاه مرگ‌آور خواهد بود. 

فیکوس

نورگیری

گلدان این گیاه را در جایی روشن اما با نور غیرمستقیم قرار دهید. درواقع این گیاه به نور بسیار زیادی نیاز دارد اما نباید اشعه‌های خورشید مستقیماً به آن بتابند.

فیکوس

تغذیه

در طول فصول رشد (نه در زمستان )، ماهی یک بار به آن کود بدهید.

فیکوس

تغییر گلدان یا هرس کردن ریشه

وقتی که حس کردید ریشه گیاه بزرگ شده و جای کافی در گلدان ندارد، دو راه حل پیش روی شماست: تعویض گلدان یا هرس کردن ریشه. هنگام هرس ریشه دقت کنید که بیش از 20 درصد از آن نباید چیده شود. اگر ارتفاع خانه محدود است، راه حل دوم را اجرا کنید زیرا برای جلوگیری از رشد قدی گیاه هم کارساز خواهد بود.

فیکوس

تمیز کردن برگ‌ها

به خاطر سطح بزرگ برگ‌ها گرد و غبار زیادی روی آنها جمع می‌شود. برای سالم نگه داشتن گیاه (گرد و غبار از جذب نور جلوگیری می‌کنند)، چند وقت یک بار گرد و غبار را با یک پارچه نرم از روی برگ‌ها پاک کنید.

فیکوس