با اینکه قابلیت های رانندگی در پایین ترین اولویت برای رانندگان سدان های خانوادگی قرار دارند ولی در عین حال هیچ کس از رانندگی با یک خودروی کسل کننده لذت نمی برد.
با روشن کردن موتور هر دو خودرو متوجه خواهید شد که موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری تویوتا پر سر و صداتر و خشن تر از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ آکورد کار می کند. موتور تویوتا در دور آرام اندکی لرزش دارد در حالی که لرزش موتور هوندا به طور قابل توجهی کمتر احساس می شود.
کمری به دلیل اینکه نسبت دنده یک کوتاهی دارد هنگام بیرون آمدن از فضای پارک، نسبت به فشردن پدال گاز واکنش بیشتری نشان می دهد ولی برای حفظ شتابگیری سریع باید پدال گاز را تخته کنید زیرا نسبت دنده های بعدی گیربکس زیاد تهاجمی نیستند.
موتور کمری در حال حرکت نسبت به آنچه از آن انتظار دارید قوی تر است و با اشتیاق دور می گیرد. گیربکس جدید 8 دنده تویوتا نرم و پیوسته دنده ها را سبک می کند ولی معکوس دادن در این گیربکس به اندازه سبک کردن دنده ها به نرمی صورت نمی گیرد و گهگاهی گیربکس تویوتا در مورد اینکه چه دنده ای را برای سبقت گیری انتخاب کند مردد می شود. انتخاب حالت اسپرت نیز هیچ تغییر محسوسی در واکنش پدال گاز یا نحوه تعویض دنده ها ایجاد نمی کند.
موتور تویوتا
موتور هوندا
گیربکس
CVT آکورد با اینکه همچنان بهترین گیربکس ضریب پیوسته است ولی رفتار آن اندکی بیش از حد ملایم است. برای حرکت از حالت سکون برای اینکه واکنش سریعی از خود نشان دهد باید پدال گاز را بیشتر از حد انتظار فشار دهید. هنگامی که به عملکرد گیربکس آکورد عادت می کنید شتابگیری پیوسته تری نسبت به تویوتا ارائه می دهد و موتور کوچکتر و اندکی ضعیف تر هوندا را درست در بهترین محدوده گشتاور مفید موتور نگه می دارد. گیربکس
CVT به دلیل اینکه دنده ای برای تعویض ندارد و واکنش سریعی دارد اندکی نرمتر از یک گیربکس اتوماتیک معمولی عمل می کند و مزیت گیربکس
CVT آکورد این است که صدای وز وز که آفت دیگر گیربکس های ضریب پیوسته است را ندارد.
اگر به هر دلیل این دو خودرو را برای مسابقه شتاب در برابر هم قرار دهید متوجه خواهید شد که با وجود ویژگیهای متفاوتی که دارند کاملا مساوی هستند. موتور بزرگتر 2.5 لیتری تویوتا با 203 اسب قدرت و 249 نیوتن متر گشتاور می تواند این خودرو را در عرض 7.6 ثانیه به سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت برساند در حالی که آکورد با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ خود که 192 اسب قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید می کند دقیقا در مدت زمان یکسانی به همین سرعت دست می یابد.
هوندا آکورد
تویوتا کمری
پدال ترمز تویوتا بازی عمودی زیادی دارد و برای دستیابی به قدرت ترمزگیری دلخواه باید اندکی بیش از اندازه به آن فشار وارد کنید. با اینکه ترمزهای آکورد نیروی بیشتری به دیسک ترمزها وارد می کنند ولی تایرهای بسیار سفت آن چسبندگی لازم را ندارند و به همین دلیل به 4 متر مسافت بیشتر برای توقف نیاز دارد. مسافت توقف آکورد و کمری از سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت به ترتیب 41 و 37 متر است.
فارغ از اینکه در بزرگراه یا جاده های خارج از شهر هستید تفاوت قابل توجهی در هندلینگ این دو خودرو وجود دارد. شاسی آکورد واکنش بهتری دارد و اسپرت تر عمل می کند و باعث می شود انحراف عرضی بدنه هنگام پیچیدن کمتر و حرکات بدنه خودرو بهتر کنترل شود. تویوتا در مقایسه با هوندا هنگام عبور از پیچ ها بیشتر دچار انحراف عرضی می شود و چون نشیمنگاه صندلی آن تخت و مسطح است باعث لیز خوردن راننده به طرفین صندلی شده و حس انحراف بدنه را تشدید می کند. فرمان آکورد سفت تر است ولی عکس العمل طبیعی تری دارد. فرمان کمری نرم تر است و نسبت به کوچکترین چرخش فرمان بسیار حساس است که باعث می شود حس ارتباط مناسبی بین فرمان و چرخها احساس نکنید.
نتایج حاصل از تستهای عملکرد دینامیکی باعث شد تا این دو خودرو شباهت بیشتری نسبت به هم پیدا کنند که تایرهای برتر کمری نیز در این نتایج تاثیرگذار هستند. آکورد برای اینکه از قابلیت فرمان پذیری بهتر خود استفاده کند نیاز به تایرهایی با چسبندگی بیشتر دارد. هر دو خودرو سواری تقریبا یکسانی دارند و اندکی خشک هستند. کنترل بهتر حرکات بدنه در آکورد در این شرایط خودش را نشان می دهد و در مسیرهای ناهموار پرش های کمری را ندارد ولی در مسیرهای ناهموار متوالی تکان های بدنه آکورد اندکی بیشتر است.
سر و صدا به یک اندازه ولی به صورت متفاوت به داخل کابین هر دو خودرو نفوذ می کند. صدایی که در کابین کمری به گوش می رسد صدای زوزه موتور و مقداری صدای باد است که از برخورد هوا با آینه های جانبی در محدوده سرعت بزرگراه شنیده می شود ولی صدایی که در آکورد شنیده می شود صدای تایرها هستند که از کف خودرو به داخل کابین نفوذ می کنند.
مصرف سوخت کمری در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.4، 6.0 و 7.3 لیتر در 100 کیلومتر توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده اعلام شده است و مصرف سوخت آکورد با گیربکس ضریب پیوسته 7.8، 6.1 و 7.1 لیتر در 100 کیلومتر توسط همین سازمان اعلام شده است.
کمری در برابر آکورد
از آنجایی که آکورد جدید هنوز توسط سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه های ایالات متحده آزمایش نشده است نمی توان ایمنی این دو خودرو را با هم مقایسه کرد ولی نسل های پیشین هر دو خودرو موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی یا رتبه برتر ایمنی از موسسات تست ایمنی خودروها شدند.
در مجموع باید گفت آکورد خودرویی راحت تر، جادارتر و لوکس تر از کمری است. همچنین کم صداتر است و سواری و هندلینگ بهتری دارد و با وقار بیشتری حرکت می کند. آکورد فناوری پیشرفته تری دارد و استفاده از امکانات آن برای کاربران آسان تر است. به بیان ساده می توان گفت تویوتا یک کمری بهتر ساخته است ولی هوندا یک خودروی بهتر ساخته است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که هوندا آکوردی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته است نسخه قبل از تولید انبوه است و از نظر موتور، کیفیت ساخت و نوع تنظیم سیستم تعلیق کاملا مشابه نسخه نهایی نیست.
مشخصات فنی | هوندا آکورد | تویوتا کمری |
نوع موتور | 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ | 4 سیلندر تنفس طبیعی 2.5 لیتری |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
نسبت تراکم | 10.3 به یک | 13.0 به یک |
حداکثر قدرت | 192 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه | 203 اسب بخار در 6600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 260 نیوتن متر در 1600 دور در دقیقه | 249 نیوتن متر در 5000 دور در دقیقه |
نوع گیربکس | ضریب پیوسته CVT | 8 دنده اتوماتیک |
سیستم تعلیق جلو | مستقل مک فرسون | مستقل مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | مستقل چند عضوی | مستقل چند عضوی |
ابعاد تایر | 225/50R17 | 235/45R18 |
وزن خالص | 1441 کیلوگرم | 1583 کیلوگرم |
شتاب 0 تا 96.5 کیلومتر | 7.6 ثانیه | 7.6 ثانیه |
شتاب 0 تا 144.8 کیلومتر | 16.2 ثانیه | 15.8 ثانیه |
مسافت 1/4 مایل | 15.9 ثانیه با سرعت 143.6 کیلومتر در ساعت | 15.9 ثانیه با سرعت 145.1 کیلومتر در ساعت |
مسافت ترمز از سرعت 96.5 کیلومتر | 41 متر | 37 متر |
حداکثر شتاب جانبی قابل تحمل | 0.81 جی | 0.81 جی |
زمان در مسیر هندلینگ موتور ترند | 27.7 ثانیه | 27.3 ثانیه |
قیمت نمونه تست شده | 28.345 دلار | 33.865 دلار |