به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، پانگ سن در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات چین برای امدادرسانی به نفتکش سانحه دیده سانچی برگزار شد، افزود: اقدامات چین در این زمینه شفاف بوده است و مرکز امداد و نجات چین با سرکنسول ایران در شانگهای مرتب در تماس بود و اتفاقات را اطلاع رسانی می کرد.
سفیر چین با اشاره به حضور علی ربیعی وزیر کار و سفیر چین در مرکز امداد و نجات اظهار داشت: چین فعالانه هماهنگی هایی لازم را برای حضور 12 امدادگر ایرانی در کشتی سانچی پیشی بینی می کرد و تجهیزات تخصصی لازم را برای آنها فراهم کرد اما به دلیل شدت آتش، امدادگران ایرانی بعد از رسیدن به محل حادثه از سوار شدن به کشتی خودداری کردند.
سن یادآور شد: سفارت چین در تهران 24 ساعته خدمات لازم را ارائه کرد و برای اعزام چندین گروه ایرانی به چین بیشترین تسهیلات را فراهم کرد.
به گفته سفیر چین در تهران، علاوه بر این چین پیشرفت ها و اقدامات انجام شده در این زمینه را به اطلاع کره جنوبی وژاپن رساند و فعالانه آنها را برای همکاری دعوت کرد. به طوری که کشتی و هواپیمای پلیس دریایی کره جنوبی به محل حادثه اعزام شدند.
این دیپلمات چینی یادآور شد: ظهر روز 24 ژانویه نفتکش سانچی منفجر و غرق شد و همه ملوانان جان باختند و به دنبال این سانحه وزیر خارجه چین ضمن تسلیت این سانحه به آقای ظریف ایشان را در جریان اقدامات انجام شده قرار دادند.
سن با بیان اینکه اقدامات تخصصی چین مورد تایید و تحسین گروه امداد و نجات ایرانی قرار گرفت، اظهار داشت: علاوه بر این مقامات ایرانی همچون وزیر کار، سخنگوی وزارت امور خارجه، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرکل شرکت ملی نفتکش از تلاش های چین تقدیر کردند.
سفیر چین در تهران یادآور شد: در حال حاضر بیش از 10 فروند کشتی چینی در محل حادثه مدیریت بحران را به پیش می برند و با کشتی های ژاپنی و کره ای در تماس هستند و به درخواست ایران 7 نقطه معین را جست و جو می کنند.
سن بیان شد: تاکنون طرف چینی، محل نفتکش در زیر آب را مشخص کرده و ربات زیردریایی را به محل استقرار نفتکش اعزام می کند؛ ضمن اینکه نهادهای حاضر در شانگهای برای بررسی وضعیت جان باختگان کارگروه ویژه ای تعیین کرده اند و تمایل دارند با همکاری طرف ایرانی تعیین هویت اجساد را انجام دهند.
سفیر چین افزود: بعد از مشخص شدن هویت اجساد، در صورت تمایل خانواده های جان باختگان می توانند برای رسیدگی به امورات آنان به شانگهای بروند و با توجه به اینکه پیگیری امور مربوط به جان باختگان بسیار پیچیده است، خانواده ها می توانند آن را به سفارت یا کنسولگری ایران و یا نماینده شرکت ملی نفتکش در چین واگذار کنند و چین آماده است هماهنگی های لازم را با طرف ایرانی داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص مصاحبه با ملوانان کشتی چینی اظهار داشت: همانطور که آقای محمد راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرده اند قبل از شروع رسمی مرحله رسیدگی به حادثه ، چین حق دارد از مصاحبه طرف های دیگر با ملوانان کشتی چینی ممانعت کند.
**هیچ کس نگفته چه کشتی با کشتی دیگر تصادف کرده و ما هم علت را نگفته ایم
سن در پاسخ به سوالی درخصوص برخورد کشتی چینی با نفتکش ایرانی و اینکه چطور ملوانان چینی از این سانحه جان سالم به در بردند، عنوان داشت: قبل از آنکه جعبه سیاه با حضور مسئولان سه طرف رمزگشایی شود در این زمینه نمی توان اظهار نظر کرد، ضمن اینکه هیچ کس نگفته است چه کشتی با کشتی دیگر تصادف کرده و ما هم علت را نگفته ایم.
سفیر چین در تهران ادامه داد: بعد از برخورد دو کشتی، ملوانان کشتی چینی خودشان به آب پریدند و کشتی های صیادی آنها را نجات دادند.
سن بیان داشت: ما توانستیم یکی از ملوانان نفتکش سانچی را در اطراف محل حادثه از آب بیرون بیاوریم و دو جسد نیز توسط امدادگران از روی عرشه نفتکش بیرون آورده شدند و غیر از این موارد، تاکنون هیچ جسد دیگری کشف نکردیم.
سفیر چین در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حضور بازماندگان ملوانان ایرانی در چین تصریح کرد: بعد از وقوع حادثه چند نفر از خانواده های مفقودین برای دریافت ویزا به سفارت مراجعه کردند اما مدارک لازم را نداشتند. سفارت چین بعد از دریافت این درخواست ها بلافاصله با وزارت خارجه ایران تماس گرفتند و اعلام کردند که تمایل دارند بیشترین تسهیلات را برای صدور ویزا فراهم کنند.
سن اظهار داشت: بازماندگان ملوانان می توانند با ارائه نامه از وزارت امور خارجه یا شرکت ملی نفتکش درخواست ویزا کنند و حتما سفارت چین بیشترین تسهیلات را برای آنها فراهم خواهد کرد.
سفیر چین در تهران در پاسخ به سوال دیگر پیرامون وضعیت کشتی سانچی اظهار داشت: نفتکش سانچی در عمق 115 متری زیر آب واقع و حالت آن هم رو به بالا و عمودی است و این حالت برای کارهای امداد و نجات در مراحل بعد بسیار مفید خواهد بود.
سن تصریح کرد: آقای ربیعی وزیر کار هم گفتند که قصد دارند برای رسیدگی به وضعیت نفتکش، رباط زیردریایی اعزام کند که به علت وجود میعانات گازی تاکنون موفق نشده اند.
سفیر چین همچنین درباره خارج کردن سانچی از آب عنوان کرد: این امر منوط به موافقت صاحب کشتی است و در صورت توافق با همکاری سازمان بین المللی دریانوردی ILO و طرفین این کار صورت می گیرد.
سن در تهران در پاسخ به سوالی دیگری درباره وضعیت آلودگی محل وقوع حادثه بیان داشت: طرف چینی بعد از غرق شدن کشتی مدام در حال ارزیابی شرایط است و کشتی های رفع آلودگی را به محل حادثه اعزام کرده است.
سفیر چین تصریح کرد: بر اساس نظرات متخصصین بهترین راه برای رفع آلودگی این است که کشتی را از آب بیرون بیاوریم.
که این امر نیازمند این است که اجازه صاحب نفتکش را دریافت کنیم.
سن با بیان اینکه خارج کردن کشتی از آب کار بسیاری دشواری است، اظهار داشت: علاوه بر این هنوز میعانات گازی از کشتی بیرون می آید و احتمال انفجار کماکان وجود دارد و همه اینها خارج کردن نفتکش از زیر آب را سخت کرده است.
سفیر چین درباره حضور 4 امدادگر چینی در عرشه نفتکش سانچی گفت: امدادگران چینی 13 ژانویه با مهار آتش با یک فروند کشتی امداد تخصصی توانستند به نفتکش نزدیک شده و کشتی امداد رسان در فاصله 10 متری نفتکش قرار گرفت و امدادگران موفق به حضور در نفتکش شدند.
این دیپلمات چینی در ادامه گفت: تصمیم گیری برای حضور امدادگران در کشتی سانچی بسیار سخت بود چرا که به علت وجود میعانات گازی احتمال انفجار کشتی وجود داشت.
به گفته وی امدادگران چینی با به خطر انداختن جان خود از اتاقهای زندگی، فرمان و امنیت کشتی بازدید کردند و بالاخره توانستند دو جسد را در عرشه سانچی پیدا کنند.
پانگ سن ادامه داد: آنها به علت دمای بالای اتاقها ، موفق نشدند کار بیشتری انجام دهند ضمن اینکه در جست وجوی مسیرهای پناهجویی اضطراری هم نتوانستند به علت وجود دود و گاز سمی موفق شوند.
وی در خصوص بازگشایی جعبه سیاه کشتی اظهار کرد: چین با احترام به کنوانسیون های بین المللی و قانون چین در این خصوص اقدام می کند و از همه طرفها دعوت می کند حضور داشته باشند و شاهد رمزگشایی جعبه سیاه باشند.
سفیر چین در تهران یادآورشد: ما همکاری خود با سازمان بین المللی دریانوردی را تقویت می کنیم و بموقع اطلاعات را به اذهان عمومی خواهیم رساند .
این دیپلمات چینی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه استخراج داده های جعبه سیاه نفتکش سانچی چقدر زمان می برد اظهار کرد: این مسئله بسیار تخصصی است و من در بعضی از اخبار دیدم که بین چند هفته تا سه ماه ممکن است این کار طول بکشد؛ با این حال، متخصصین این حوزه در این خصوص بهتر می توانند پاسخ دهند.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر تعلل چین در روزهای اولیه بروز سانحه اظهار کرد: این ادعا صحت ندارد. کشتی امداد و نجات چین همان روز وقوع سانحه ساعت چهار و 40دقیقه بامداد در محل وقوع سانحه حضور یافت و بعد از آن هم 10 فروند کشتی امداد و نجات دیگر به محل سانحه رسیدند و چین همه نیروها را برای امداد رسانی به کار گرفت.
پانگ سن با بیان اینکه چین بر اساس اصول انسان دوستانه از همکاری همه طرفین مرتبط استقبال کرد افزود: بعد از وقوع سانحه، چین چندین کشتی و هواپیما به محل وقوع سانحه اعزام کرد و از مشارکت طرف های دیگر هم در امداد و نجات ممانعت نکرد.
وی خاطرنشان کرد: ساعت هشت شب ششم ژانویه این سانحه رخ داد و ساعت چهار و 40 دقیقه بامداد امداد رسانان چینی به محل وقوع سانحه رسیدند و با توجه به فاصله 160 مایلی بندر با این مکان ، نمی شد زودتر برسند.
سفیر چین در تهران در پاسخ به این سوال که آیا عملیات امداد رسانی شبها تعطیل می شد، گفت: این ادعا صحت ندارد. عملیات امداد و نجات 24 ساعته انجام می شد؛ با این حال واقعیت این است که شبها عملیات امداد و نجات در مقایسه با روزها تاثیر نداشت.
ادامه دارد...
سیام*2021*3061*1449*خبرنگار: داود مرادپور*انتشار: امیر کاردان راد