شرکت خودروسازی چانگان که محصولات آن در بازار کشور عرضه میشود و همچین عرضه "چانگان ایدو XT" در برنامه ریزی گروه خودروسازی سایپا قرار گرفته است، در روزهای گذشته یک نسخه جدید از هاچ بک "چانگان ایدو XT" رونمایی کرده است که در طراحی ظاهری آن میتوان تغییرات بسیار زیادی را شاهد بود.
اگر به خاطر داشته باشید، ماههای گذشته در رابطه با این موضوع صحبت کردیم که برند "ایدو (Eado)" یکی از شناختهترین محصولات چانگان چین است که پیش از این مدلهای سدان آن توسط گروه خودروسازی سایپا به مشتریان عرضه میشد، اما این خودروی سدان به مرور زمان کنار گذاشته شد تا حالا شاهد حضور یکی دیگر از اعضای خانواده "ایدو" در قامت یک خودروی هاچ بک تحت عنوان "ایدو XT" به واسطه گروه خودروسازی سایپا در بازار کشور باشیم که بازه قیمتی 60 الی 65 میلیون تومان برای آن پیش بینی شده است، اما حالا با رونمایی رسمی چانگان از نسخههای جدید این اتومبیل، باید منتظر ماند و دید که آیا شرکت خودروسازی سایپا نسخه جدید "چانگان ایدو XT" را به مشتریان عرضه خواهد کرد یا خیر که تنها پس از عرضه عمومی مدلهای جدید این محصول مشخص میشود.
چانگان ایدو XT
در هر صورت، این مقاله برای عرضه و یا عدم ورود نسخههای جدید چانگان ایدو XT به بازار کشور نخواهد بود، بلکه سعی داریم باتوجه به اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت چانگان، شما مخاطبان
خودروبانک را با ویژگیهای جدید چانگان ایدو XT آشنا کنیم که مشخصا اولین ویژگی قابل توجه اتومبیل، طراحی ظاهری و تغییرات ایجاد شده بر روی آن خواهد بود که تقریبا تمامی قسمتهای آن نسبت به مدلهای قبلی تغییر کرده است، به غیر از آینههای جانبی اتومبیل که در مدلهای جدید و قدیم "چانگان ایدو XT" مشترک هستند.
به طور دقیقتر، مدلهای جدید چانگان ایدو XT چراغهای پیشانی جدید و زیباتر با تکنولوژی LED دریافت کرده، جلوپنجره آن به شدت بزرگ شده و با ورودی هوای سپر اتومبیل یکپارچه شده است، حاشیههای کرومی و همچنین ستونهای افقی کرومی در لابه لای جلوپنجره باعث زیبایی بیشتر اتومبیل شده، چراغهای عقب کاملا تغییر کرده و همچنین در عقب اتومبیل، شاهد طراحی و ساخت یک مجموعه سپر کاملا جدید با خروجیهای اگزوز دوبل هستیم که به بیانی سادهتر، خودروی هاچ بک چانگان ایدو XT را در آستانه ورود به یک نسل جدید قرار داده است (شرکت سازنده بر روی این موضوع تاکید دارد)، اما یک مشکل بزرگ وجود دارد که ما چانگان ایدو XT را یک نسل جدید بدانیم و آن هم مشخصات فنی اتومبیل خواهد بود که با مدلهای قبلی این برند مشترک است.
چانگان ایدو XT
همانند نسخههای قبلی، در بخش مولد قدرتی چانگان ایدو XT هم شاهد بکارگیری دو پیشرانه متفاوت از جمله 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و همچنین پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر هستیم که پیش از این بر روی چانگان ایدو سدان هم مورد استفاده قرار میگرفت و حالا برای هاچ بک چانگان ایدو XT به ارث رسیده است که به ترتیب نسخه 1.6 لیتری تنفس طبیعی اتومبیل 125
اسب بخار قدرت دارد و همچنین نسخه توربوشارژر 1.5 لیتری میتواند تا حداکثر 170
اسب بخار نیرو تولید کند، هرچند شرکت خودروسازی چانگان تایید میکند که بر روی پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر، از یک جعبه دنده جدید 7 سرعته استفاده کرده است، ولی پیشرانه تنفس طبیعی اتومبیل دو جعبه دنده 6 سرعته دستی و یا اتومات خواهد داشت.
چانگان ایدو XT
خوشبختانه برخلاف نسخه سدان ایدو که با پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی مهمان جادههای کشور بود، گروه خودروسازی سایپا قصد دارد نسخه هاچ بک "چانگان ایدو" را با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر وارد بازار کشور کند که مصرف سوخت 7.3 لیتر در سیکل ترکیبی دارد و میتواند نیروی 170
اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر داشته باشد که توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دریافت شده و به خروجی سیستم منتقل میشود، حال اگر نسخههای جدید این برند وارد کشور شود، بدون شک با همین سیستم محرک به مشتریان عرضه خواهد شد، ولی با جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک DCT که عملکرد بهتری به همراه خواهد داشت.
در پایان لازم به ذکر است که این اتومبیل در کشور چین به قیمت پایه 72 هزار یوان عرضه خواهد شد، اما مدلهای فول آپشن آن با پیشرانه توربوشارژر و جعبه دنده اتوماتیک، به ارزش 97 هزار یوان قیمت گذاری شده است.