فرادید؛همزمانی افزایش 10 درصدی قیمت دلار و یورو در کنار اعمال قانون جدید واردات موجب شده تا خودروهای خارجی افزایش دوباره قیمت مواجه شده و بعضا تا 200 درصد بهای شهریورماه96 قیمتگذاری شوند. شرایط برای خودروهای رده اقتصادی که خریداران بیشتری دارند هم به شدت تغییر کرده و مثلا سانتافه 2017 روز گذشته با رشدی 110میلیونی نسبت به آغاز سال، 350 میلیون تومان معامله شد که رقمی بسیار گزاف برای یک کراساوور اقتصادی کرهای است.
به گزارش فرادید، التهاب و نوسانات قیمتی همچنان حضور چشمگیری در بازار داشته و خودروهای وارداتی همچنان کانالهای جدیدی را به لحاظ قیمت تجربه می کنند. با اینکه قرار بود مجلس شورای اسلامی در طرحی دوفوریتی نسبت به کاهش سطح تعرفهها، حذف قید 40 هزار دلار برای واردات و یا حداقل بازگرداندن تعرفه واردات اتومبیل های هیبریدی به سطح قبلی اقدام کند اما گذشت و گذشت تا جدال منتقدان قانون جدید واردات با نیروهای دولتی به سردی گرایید و اصلاح قانون اشتباه به دست فراموشی سپرده شد. در چنین شرایطی، بازار سیر طبیعی و تصاعدی خود را ادامه داده و خودروهای وارداتی پیوسته مرزهای تازه قیمتی را جابجا میکنند به طوری که لکسوس ان ایکس، ب.ام.و 730، تویوتا راو4، کیا سورنتو و هیوندای سوناتا هیبرید با رکوردشکنی دوباره، قیمت های جدیدی را کشف و در پیش چشم خریداران گذاشتند.
بدترین خبر در این وانفسا عاید طرفداران ب.ام.و خواهد شد که تا پیش از این با پرداخت کمتر از 600 میلیون تومان میتوانستند مالک یکی از بهترین لیموزین های جهان شوند اما حالا باید برای مدل پایه سدان سوپرلوکس 730 الآی بیش از 1.350 میلیارد تومان بپردازند. در یک اتاق پایین تر هم، سری 5 مدل 2017 قرار دارد که فعلا بهایی 780 میلیونی به خود گرفته است. نسل جدید سدان متوسط و لوکس ب.ام.و در تیرماه 96 و در بدو ورود به ایران حدود 495 میلیون تومان قیمت داشت اما با رشدی 70 درصدی بیش از هر زمان دیگری از دسترس خریداران ایرانی دور شده است.
هفته اول بهمن ماه در حالی سپری شده که کراساوور لوکس انایکس200 سری اف اسپورت شرکت لکسوس با عبور از مرز روانی بازار، هم اینک بهایی دو برابر بهای اولین روزهای ورود به بازار ایران داشته و تا 640 میلیون تومان خرید و فروش میشود. این خودرو که تا پیش از این در شهریورماه امسال تنها 375 تا 380 میلیون تومان قیمت داشت، به دلیل تعیین سقف ارزش دلاری برای واردات، ممنوعالورود شده و هوادارانش را به شکل عجیبی نقرهداغ کرده است. نمونه بزرگتر این سازنده یعنی آر.ایکس هم با عبور از قیمت 800میلیون تومان، رسما جای پورشه ماکان را در بازار گرفته است.
اما در یک کلاس پایینتر کراساوورهای شهری بزرگ قرار دارند که در روزهای اخیر رشد قیمتی چشمگیری را تجربه کردهاند. کیا سورنتو مهمترین اتفاق اینروزها بوده که بهای نمونه جیتیلاین و فول اتوماتش به بیشترین میزان ممکن در 10 ماهه اخیر رسیده و قیمتش روی 365 میلیون تومان ثابت مانده است. جالب تر اینکه قیمت خردادماه این خودرو تنها 235 میلیون تومان بود. رنو کولئوس، فولکسواگن تیگوان، نیسان ایکستریل و میتسوبیشی اوتلندر هم که جزو رقبای قیمتی سورنتو به حساب می آیند هماینک با رشد چشمگیر قیمت به ترتیب به بهای 290، 380، 285 و 292 میلیون تومان خرید و فروش میشوند.
ناموزونترین تاثیر را از افزایش قیمت میتوان در کلاس خودروهای هیبریدی دید، جایی که با رشد 30 تا 40 درصدی قیمتها همراه بوده و تقاضای این اتومبیلها را شدیدا کاهش داده است. بر این مبنا هیوندای سوناتا هیبرید در نسل جدید 265 میلیون تومان و در مدل 2017 بیش از 220 میلیون تومان قیمت دارد در حالی که تویوتا پریوس با رشدی 50 میلیون تومانی در قیمت، هم اینک 200 میلیون تومان در سری پایه یا پریوس سی به فروش میرسد.