سرلشکر صفوی:

آمریکا به دنبال حفظ کانون‌های مناقشه در غرب آسیاست

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، گفت: آمریکا اکنون حفظ کانون‌های مناقشه و بهره‌گیری از آنان برای تحریک اختلافات در منطقه را در دستور کار دارد.

آمریکا به دنبال حفظ کانون‌های مناقشه در غرب آسیاست

به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص اقدامات و جنایاتی که داعش در کشورهای عراق و سوریه انجام داد، اظهار کرد: داعش با پشتوانه سیاسی و مادی صهیونیسم، آمریکا و برخی کشورهای مرتجع عربی توانست از پتانسیل انتقادی اهل تسنن با ایجاد بحث‌های انحرافی استفاده و 82 ماه سوریه را درگیر ناامنی کند.

وی خاطرنشان کرد: نفع اصلی اقدامات داعش برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی بود و تمام تلاش خود را برای تخریب جبهه مقاومت به کار بردند.

سرلشکر صفوی بیان کرد: داعش در عراق و سوریه خسارات فراوانی را متوجه این کشورها کرد. اهل سنتی از موصل به بغداد فرار کرده بود و در چادر زندگی می‌کرد. او می‌گفت فرزند جوان من جذب داعش شد و پس از مدتی گفت که خواهرمان را به جهاد نکاح مجاهدی درآوریم، من مخالفت کردم و او گفت پس مادرم را طلاق بده تا به عقد مجاهد در آوریم، اما من شبانه پسرم و آن فرد به اصطلاح مجاهد را کشتم و فرار کردم؛ این نمونه از خسارت‌هایی است که متوجه فرهنگ این کشور کرده است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به جنایت‌های غیرانسانی داعش گفت: جنس خشونت‌های داعش از جنس خشونت‌های صهیونیست‌ها بود. توطئه داعش با فضل الهی و استقامت دولت‌های عراق و سوریه و مشارکت و همکاری ایران و روسیه با شکست مواجه شد.

وی تصریح کرد: اقدامات داعش موجب تضعیف جبهه مقاومت شد و سوریه و عراق نیازمند بازسازی هستند و این آن چیزی بود که آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواستند. تدبیر رهبری این بود که اگر ما در آنجا داعش را متوقف نکنیم، به مرزهای کشورمان خواهند رسید.

سرلشکر صفوی گفت: 100 هزار نفر از کشورهای مختلف به داعش پیوستند که از برخی مناطق غربی کشور نیز به داعش پیوستند.

وی در ادامه بیان کرد: اکنون مساله جدیدی روی داده که تشکیل نیروی 30 هزار نفری در غرب رودخانه فرات است که این منطقه در جنوب ترکیه و غرب عراق است که بیشتر آن‌ها کردها هستند. آمریکایی‌ها 2-3 هزار نفر نیرو وارد این منطقه کردند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: آمریکا اکنون حفظ کانون‌های مناقشه و بهره‌گیری از آنان برای تحریک اختلافات در منطقه را در دستور کار دارد و ایران هراسی را نیز محور قرار داده است و به دنبال این است از این دستاورد، اهداف سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را پیگیری کند و در سوریه می‌خواهد به نیروهایی که در ادلب هستند روحیه بدهد.

وی گفت: بخشی که آمریکایی‌ها در آن حضور دارند، 25 درصد خاک سوریه است، البته درصد زیادی از منابع گاز و نفت در این منطقه است و به نظر من دولت سوریه در این رابطه نیز موفق خواهد شد. ایران، ترکیه و روسیه مخالف جدی حضور آمریکا در سوریه هستند.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: ایران با هوشمندی کامل اگر بتواند با عراق و پاکستان و دیگر کشورها بر ضد تشنج و تروریسم و ائتلاف آمریکایی در منطقه‌ غرب آسیا ائتلاف‌سازی کند، موفق خواهد شد. این ائتلاف نیز باید با حضور دولت‌ها و ملت‌ها شکل بگیرد، تا در برابر تشنج آفرینی آمریکا موفق عمل کند.

وی تصریح کرد: آمریکا به دنبال یک رقابت بزرگ استراتژیک با روسیه، چین و حتی هند است. این رقابت برای دسترسی به منابع منطقه است. غرب آسیا محل مناقشه قدرت‌های بزرگ و قدرت‌های منطقه‌ای است و عربستان سعی دارد با دخالت در برخی کشورها کسب وجه و قدرت کند که این جواب نمی‌دهد، ترکیه نیز در این رقابت منطقه‌ای ورود پیدا کرده و در برخی جاها با آمریکا همراه‌ است و در ناتو حضور دارد اما به طور مثال در مساله عفرین اختلاف نظر و تنازع دارد چرا که نمی‌خواهد حکومت خودمختار کردستان شکل بگیرد.

سرلشکر صفوی اضافه کرد: رقابت‌های جهانی در این منطقه چندین سال طول می‌کشد و ایران برای حفظ حکومت‌های محور مقاومت در برابر آمریکا ایستاده و خشم آمریکا و ایران هراسی به دلیل پیروزی‌های بزرگ ملت و رهبری است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: مجادلات ترکیه با آمریکا تاکتیکی است و در مذاکرات سوچی و در آینده حکومت سوریه، ترکیه سهمی می‌خواهد. ترکیه بازیگری است که با تمامی طرف‌ها کار می‌کند. هم اکنون بازار روسیه توسط کالاهای ترکیه تامین می‌شود و گردشگرهای زیادی از روسیه به ترکیه می‌روند و در یک جمله ترکیه منافع اقتصادی خود را در هر شرایطی در نظر می‌گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: رژیم صهیونیستی بسیار نگران است که حزب الله لبنان در جنگ سوریه تبدیل به یک ارتش آموزش دیده شده و از این بابت احساس خطر می‌کند. همچنین به شدت صهیونیست‌ها برای بازپس‌گیری ارتفاعات جولان توسط سوریه نگران هستند، چرا که 12 میلیارد دلار هزینه کرده‌ و شهرک‌سازی کرده‌اند. صهیونیست‌ها برای ادامه تضعیف ارتش سوریه دست به اقداماتی می‌زنند و مانع بازسازی سوریه می‌شوند.

سرلشکر صفوی در خصوص سعودی‌ها نیز گفت: سعودی‌ها با یک راهبرد بسیار غلط و شکست استراتژیک در یمن نتوانستند به اهداف خود دست یابند و در این جنگ خانمان سوز که مورد محکومیت همه دنیا قرار گرفته است، سعودی‌ها به دنبال نجات خود هستند. سعودی‌ها به دنبال بیرون کشیدن آبرومندانه خود از جنگ و راهکار سیاسی هستند. جاه طلبی‌های حکام جدید نیز آن‌ها را به سمت ناپایداری استراتژیک سوق می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کلید وحدت مسلمین فلسطین است و اقدام نابخردانه ترامپ که خلاف معاهدات بین المللی بود و خشم 5 میلیون فلسطینی را به دنبال داشت، موجب وحدت مسلمانان شد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در پایان گفت: قدرت جهانی و منطقه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی رو به افول است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر