معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هر تاکسی در آلودگی هوا 10 برابر خودروهای معمولی است که با اصلاح کاتالیست ها می توانیم این موضوع را حل کنیم.
به گزارش به نقل از مهر، محسن پورسید آقایی در همایش ملی مدیریت هوا و صدا با تاکید بر لزوم استفاده تجربه کشورهای دیگر در زمینه آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا و ترافیک تنها مختص تهران نیست که بخواهیم بدانیم برای مواجه شدن با آن چه کنیم، در حالی که می توانیم از تجربه سایر کشورهایی که در گذشته این شرایط را داشته اند و انطباق آن با شرایط تهران استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا مشکلی نیست که قابل حل نباشد، تصریح کرد: با اتخاذ سیاستهای درست می توانیم آلودگی هوا را برطرف کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: آنچه در تهران اتفاق افتاده به دنبال سهل انگاری در مقابل جان مردم در سال های گذشته بوده؛ هزینه های زیادی در شهر صورت گرفته است به طوریکه مطالعات نشان می دهد اگر اندکی از هزینهها با اولویت در رفع منابع آلایندگی تهران هزینه میشد، امروز وضعیت تهران بهتر بود.
وی با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا نیازمند تصمیمات ملی است، اظهار کرد: برای حل آلودگی هوا هم منابع وجود دارد و هم موضوع قابل حلی است، تنها باید آن را در اولویت قرار دهیم. متاسفانه در مجموعه شهرداری و دولت هزاران میلیاردتومان در حوزه های مختلف هزینه می شود که اگر ما به سرنوشت مردم تهران و سلامت آنها توجه کرده و آن را در اولویت قرار می دادیم، میتوانستیم مشکل آلودگی را حل کنیم.
اولین برنامه پیشنهادی کاهش آلودگی هوا جایگزینی اتوبوس های فرسوده است
پورسیدآقایی یکی از اقدامات موثر صورت گرفته در سالهای گذشته را استاندارد کردن گازوئیل و بنزین دانست و گفت: این موضوع کمک کرده است که امروز در تهران مشکلات گازهای سمی مثل سرب را نداشته باشیم.
وی جایگزینی خودروهای فرسوده، از رده خارج کردن اتوبوس های فرسوده، کامیون های آلاینده و موتورسیکلتهای کاربراتوری از موارد مغفول مانده عنوان کرد و افزود: امیدواریم با برنامه ای که شکل گرفته است و همکاری دولت، شهرداری و مجلس در سالهای آینده گامهای اجرایی مناسبی در این حوزه برداریم.
معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به 6 پروژه منابع انتشار آلایندگی تهران تصریح کرد: مطالعات سیاهه انتشار آلاینده ها نشان می دهد، منبع 70 درصد آلودگی هوا در بخش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون خودرو هستند که پیش بینی می شود، بتوانیم با اجرای برنامه 4 ساله 55 درصد آن را از بین ببریم.
وی با اشاره به اینکه جایگزینی اتوبوس های فرسوده به عنوان اولین برنامه پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران مطرح است، عنوان کرد: اتوبوس های شرکت واحد و اتوبوس های سرویس یا همان گشت داخل شهر از منابع آلودگی هوا هستند که البته سهم آلایندگی اتوبوس های شرکت واحد به مراتب از اتوبوس های گشت داخل شهر کمتر است. در این برنامه پیش بینی کرده ایم، در سال اول اجرای این برنامه 2000 اتوبوس شرکت واحد و 2000 اتوبوس های گشت داخل شهر را با الزام دستگاه های مربوطه نوسازی کنیم.
تردد 3 میلیون موتورسیکلت در تهران
پورسیدآقایی با بیان اینکه تولید ذرات معلق توسط اتوبوس های فرسوده به 30 درصد میرسد، گفت: امیدواریم جایگزینی 6 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در تهران و تجهیز 2 هزار دستگاه اتوبوس دیگر به فیلتر دوده ذرات معلق هوا 9 درصد کاهش یابد.
وی گفت: برای نوسازی اتوبوس ها 54 میلیاردتومان از بودجه دولت و یارانه سود تسهیلات هزار و 350 میلیاردتومان وام بانک ها با سود متعارف و 360 میلیاردتومان توسط دارندگان اتوبوس ها منابع مالی جایگزینی دیده شده است.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه سهم کامیون های باری از تولید ذرات معلق 22 درصد است، گفت: پیشنهاد کردیم در برنامه چهار ساله 30 هزار کامیون نوسازی شود، در صحبت های شب گذشته رئیس جمهور در مورد نوسازی 70 هزار دستگاه کامیون در کشور نیز امیدواریم نوسازی کامیون ها در تهران محقق شده و برای بخش دیگری از کامیونهای آلاینده با نصب فیلتر دوده، تولید ذرات معلق در کامیون ها را 13 درصد کاهش دهیم.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه طرح ترافیک زمانی به منظور کاهش آلودگی هوا اجرا شد، افزود: این طرح در حالی اجرا شد که شیفت حمل و نقل و استفاده از موتورسیکلت در آن پیشبینی نشده بود، همین امر باعث شد استفاده از موتور سیکلت ها افزایش یابد، به طوریکه در حال حاضر 3 میلیون موتورسیکلت در شهر تردد دارند و میزان آلایندگی آنها 5 برابر خودروها و انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون توسط آن ها 10 درصد است.
تردد یک میلیون خودرو پلاک شهرستان در پایتخت
وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تولید موتورهای کاربراتوری اظهار کرد: خوشبختانه توانسته ایم خودروهای کاربراتوری را تقریباً حذف کنیم اما در مورد موتورهای کاربراتوری این موضوع محقق نشده است. از طرفی علیرغم مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری متاسفانه هنوز شماره گذاری و تولید می شوند، بنابراین براساس این برنامه پیشبینی میکنیم 800 هزار موتورسیکلت کاربراتوری به برقی تبدیل شده و با فشاری که ایجاد کردیم حداقل باقی موتورها انژکتوری باشد.
وی با اشاره به سهم 4 درصدی مینیبوسها از تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون اظهار کرد: 3 هزار دستگاه مینی بوس فرسوده در قالب این برنامه باید جایگزین شود.
معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده ای از سواری های کاربراتوری از رده خارج شده است، گفت: 4 هزار خودرو در شهر، شماره تهران و یک میلیون خودرو با شماره شهرستان در تهران تردد دارند. در برنامه کاهش آلودگی هوا 380 هزار سواری باقیمانده تولید حذف خواهد شد.
وی در خصوص اصلاح کاتالیست تاکسی ها، عنوان کرد: هر تاکسی در آلودگی هوا 10 برابر خودروهای معمولی است که با اصلاح کاتالیست ها می توانیم این موضوع را حل کنیم.
وی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز این طرح گفت: برای سال اول 1500 میلیاردتومان اعتبار نیاز است که در مجموع 4 سال به 7500 میلیارد می رسد و در صورت اختصاص این مبلغ از محل صندوق توسعه ملی می توان به بهبود آلودگی هوای تهران به عنوان پایتخت کشور امیدوار بود.
طرح ال ای زد با تغییرات اجرایی می شود
در ادامه سید آقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش شهرداری تهران در حل آلودگی هوا، عنوان کرد: اینکه ما تصور کنیم، در تهران شهرداری می تواند مشکل آلودگی را به تنهایی حل کند، اشتباه است. شهرداری توانایی رفع همه این معضلات را ندارد.
وی افزود: معضل آلودگی تنها ناشی از عملکرد موضوع شهر نیست، بلکه به دلیل پایتخت بودن تهران نیز است و بنابراین نقش دولت و مجلس در حل مسئله تهران بسیار پررنگ است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه از سال آینده طرح LEZ با تغییرات جامع تری و به صورت کامل و فراگیر اجرا می شود، اذعان کرد: برای اولین بار دولت و مجلس موافقت کردهاند، جرایم حاصل از خودروهای آلوده را به حساب شهرداری بازگردانند. تمام مبالغ حاصل از این جرایم مختص برنامه آلودگی هوا است.
وی افزود: از رسانه ها و خبرنگاران می خواهم، نیاز رفع آلودگی در تهران را همه با هم دنبال کنیم تا بودجه مناسب این کار از محل های مختلف تامین شود.