ماهان شبکه ایرانیان

معرفی فیلم «من تونیا هستم» I, Tonya: ریسکی بزرگ که نتیجه خوبی داشت

برای یک کارگردان بااستعداد و یک نویسنده ماهر، تبدیل کردن داستان اسکیت‌باز روی یخ، تونیا هاردینگ Tonya Harding و رقابت او با نانسی کریگان Nancy Kerrigan در دهه 90 و روایت ماجرای حمله هاردینگ به کریگان و تبدیل‌شدنش به یکی از افراد منفور دنیا، به فیلمی کمدی کار سختی نیست.
هم‌چنین می‌توان این داستان را در قالب یک فیلم مستند با مصاحبه‌هایی با هاردینگ و همسر سابقش، جف گیلولی Jeff Gilooly، روایت کرد و نظر افراد را در مورد اتفاقاتی که در 25 سال پیش افتاده است، پرسید.
حتی با توجه به اتفاقات ناراحت‌کننده زندگی هاردینگ، از تنها بودنش در کودکی تا خشونت کلامی که در طول زندگی مشترک با همسرش تحمل می‌کرد، این ماجرا پتانسیل تبدیل‌شدن به یک فیلم درام جدی را نیز داشت.
و به دلیل استعداد بالای کارگردان بزرگ، کریگ گیلسپی Craig Gillespie و فیلم‌نامه‌نویس، استیون راجرز Steven Rogers و بازیگرانی چون مارگو رابی Margot Robbie، سباستین استن Sebastian Stan و الیسون جنی Alison Janney، «من تونیا هستم» I, Tonya ترکیبی از همه این فیلم‌هاست. آن‌ها ریسک بزرگی را قبول کردند و خوشبختانه نتیجه خوبی گرفتند.مارگو رابی در نقشی مناسب می‌تواند بازی عالی از خود نشان دهد (مانند بازی او در فیلم‌های «گرگ وال‌استریت» The Wolf of Wall Street و «تمرکز» Focus). در «من تونیا هستم» نقشی عالی با فرصت نشان دادن بازی‌های مختلف (فعالیت‌های فیزیکی مثل اسکیت روی یخ، شخصیت سیگاری و …) به او داده شد و او بهترین بازی خود تا به‌امروز را در نقش این شخصیت پیچیده، به نمایش گذاشت.
هاردینگی که رابی به تصویر می‌کشد، دختری لجباز، دیوانه و سختگیر و درعین‌حال ورزشکاری تواناست. او انسان زجر دیده‌ایست که تصمیمات بدی می‌گیرد، اما درعین‌حال خودش یک قربانی است و در صحنه‌هایی دختری بامزه و در برخی، احساسی است.
گیلسپی، «من تونیا هستم» را به سبک فیلمی مستند، با نشان دادن مصاحبه‌هایی با هاردینگ و گیلولی (با بازی عالی سباستین استن) در زمان حال، روایت می‌کند و در این مصاحبه‌ها تونیا هنوز هم بر بی‌گناهی خود در جریان حمله به کرینگان پافشاری می‌کند و گیلولی سعی در توجیه رفتارهای خود دارد.
با این مصاحبه‌ها ما به گذشته و کودکی تونیا در اورگن Oregon می‌رویم. (مک‌کنا گریس Mckenna Grace، بازیگر فیلم «بااستعداد» Gifted، نقش کودکی او را بازی می‌کند.) و شروع رابطه عاشقانه او و جف که زود از بین رفت را می‌بینیم. پس‌ازآن شاهد موفقیت او در رشته اسکیت روی یخ، برخلاف مخالفت داوران و کمیته اسکیت روی یخ با سبک و شخصیت او، هستیم.در صحنه‌های متعدد شاهد آن ماجرای معروف هستیم، اول در خاطرات تونیا و سپس از زبان جف؛ و می‌بینیم که روایت‌های آن‌ها تا چه حد باهم فاصله دارد.
علاوه‌ بر بازی عالی رابی، «من تونیا هستم» بازیگران بااستعداد دیگری نیز دارد، الیسون جنی در نقش مادر سختگیر و بی‌احساس تونیا، لاونا، بازی عالی، لایق بردن جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل،‌ از خود نشان می‌دهد.
پل والتر هاسر Paul Walter Hauser با بازی جذاب خود در نقش بادیگارد تونیا که دوست داشت خودش را فرد خیلی مهمی جلوه دهد، توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. روایت ماجرای حمله به کریگان از دید او به حدی خنده‌دار و دور از باور است که در ابتدا فکر می‌کنید شاید نویسنده‌های فیلم زیاده‌روی کرده‌اند، اما در واقعیت هم او چنین ادعایی دارد.
«من تونیا هستم» فیلمی جذاب، سرگرم‌کننده و روشن‌کننده است. این فیلم یکی از ناراحت‌کننده‌ترین نکات زندگی تونیا هاردینگ را نشان می‌دهد: ‌این‌که او هیچ‌وقت متوجه نشد که می‌توان برخلاف اتفاقات بدی که در گذشته برایت افتاده است، آدم خوبی بود.
او می‌توانست به افتخارات زیادی در رشته اسکیت روی یخ برسد، حتی می‌توانست قهرمان شود.اسکیت‌بازانی چون دوروتی همیل Dorothy Hamill و جنت لین Janet Lynn با لباس‌ها و آرایش صورت حرفه‌ای و زیبا و با انتخاب آهنگ مناسب می‌دانستند چطور می‌توان توجه داورها را به‌ خود جلب کرد. برخلاف آن‌ها، تونیا با آرایش احمقانه و لباسی که مادرش برای او دوخته بود، حرکات خود را شروع می‌کند و دنیای اسکیت زنان را به‌عنوان اولین زنی که توانست حرکت پرش سه‌گانه را با موفقیت انجام دهد، تغییر می‌دهد.
اگر اطرافیان تونیا آدم‌های بهتری بودند و او را برای این استعدادش تشویق می‌کردند، تونیا هاردینگ می‌توانست شخصیت محبوبی باشد.
نظر برخی منتقدان در مورد فیلم «من تونیا هستم»:
میک لاساله Mick LaSalle منتقد روزنامه San Francisco Chronicle
چه کسی فکرش را می‌کرد داستان تونیا هاردینگ، موضوع مناسبی برای یک فیلم باشد؟ تونیا هاردینگ، کسی که بیشتر به خاطر ماجرای رسوایی احمقانه‌اش معروف بود تا موفقیت‌های ورزشی‌اش. داستانی احمقانه مانند داستان‌های روزنامه‌های زرد که گاهی اتفاقی چشمتان به آن‌ها می‌افتد؛ اما «من تونیا هستم» احساس شما را نسبت به تونیا هاردینگ، بدون عوض کردن نظرتان درباره او، تغییر می‌دهد و همین ویژگی فوق‌العاده این فیلم است. این فیلم سعی در تغییر دادن حقیقت ندارد، بلکه می‌خواهد کل ماجرا را روایت کند. برخلاف ظاهر خشن و تندوتیز آن، «من تونیا هستم» فیلمی لطیف است.ریکس رید Rex Reed منتقد مجله Observer
در ستایش این فیلم می‌گوید: «من بدون هیچ اشتیاقی برای تماشای فیلم به سینما رفتم، اما «من تونیا هستم» من را تحت تأثیر قرار داد. فیلمی با بازی زیبای مارگو رابی (که یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم نیز است) با داستانی در مورد زندگی و مشکلات اسکیت‌بازی به‌نام تونیا هاردینگ که در زمان خود سروصدای زیادی برپا کرد، اما هیچ‌گاه حقیقت ماجرا مشخص نشد. این فیلم فوق‌العاده، بر پایه حقایق و با فیلم‌نامه‌ی سرگرم‌کننده و جذاب، با کارگردانی و بازی‌هایی عالی، برای اولین بار به توصیف درست زندگی هاردینگ می‌پردازد. «من تونیا هستم» بیننده را میخکوب و تشنه دیدن حقیقت نگه می‌دارد و ازنظر من یکی از بهترین‌ فیلم‌های سال 2017 است.»
الیسون شومیکر Alison Shoemaker منتقد Consequence of Sound
درباره بازی زیبای مارگو رابی می‌گوید: مارگو رابی تابه‌حال بازی‌های عالی از خود به نمایش گذاشته است، اما نه همیشه (مانند فیلم «جوخه انتحار» Suicide Squad)،‌ با‌این‌حال بازی او در «من تونیا هستم» فوق‌العاده است. شخصیت جذاب و قوی اوست که باعث می‌شود تونیا را انسانی سرسخت ببینیم. او به زیبایی یک انسان زخم‌خورده و قربانی که درعین‌حال خود آدمی تلخ و بی‌رحم است را به تصویر می‌کشد.لیا گرینبلات Leah Greenblatt منتقد Entertainment Weekly
تحت تأثیر بازی مارگو رابی قرارگرفته است و دراین‌باره می‌گوید: ««من تونیا هستم» فیلمی جذاب با صحنه‌هایی زیبا از نمایش اسکیت روی یخ، است؛ اما نکته اصلی فیلم بازی زیبای رابی در نقش هاردینگ است. بازی او به حدی تأثیرگذار است که باعث می‌شود نه‌تنها برای هاردینگ دلسوزی کنید و حتی طرف او را بگیرد، بلکه ممکن است تاحدی عاشق شخصیت او نیز بشوید.»
همچنین بخوانید: بررسی فیلم Gifted

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان