بیماری باد سرخ و درمان آن

باد سرخ بیماری خطرناک، سریع و ناراحت کننده ای است که میکروب آن در اماکن گاوداری بیشتر می‌باشد و نوعاً به وسیله‌ی گاو یا آشامیدن شیرگاو که مبتلا باشد و نجوشانده میل شود در انسان سرایت می‌کند و جزو امراض مسری و واگیردار محسوب می‌شود

بیماری باد سرخ و درمان آن

باد سرخ بیماری خطرناک، سریع و ناراحت کننده ای است که میکروب آن در اماکن گاوداری بیشتر می‌باشد و نوعاً به وسیله‌ی گاو یا آشامیدن شیرگاو که مبتلا باشد و نجوشانده میل شود در انسان سرایت می‌کند و جزو امراض مسری و واگیردار محسوب می‌شود. ابتدا انسان احساس می‌کند که در یک نقطه از بدنش خارش ایجاد شده و دقیقه به دقیقه بر خارش آن نقطه افزوده و گرم و قرمز می‌شود و بعد از 8 تا 10 ساعت شخص احساس ناراحتی می‌کند، همین موقع اگر درجه گذاشته شود تب ضعیفی نیز احساس می‌شود، 24 ساعت که گذشت؛ نقطه‌ی اولیه بزرگ شده، قرمزی زیر جلد را فراگرفته، مانند بادکنک باد کرده و مثل ظرفی مسی که در آفتاب سوزان بگذارند و گرم شود، داغ و گرم شده و در روزهای سه و چهارم به قدری بزرگ می‌شود و تب شدید و نفس به شماره می‌رسد که بادهای جمع شده، پوست بدن را می‌ترکاند و از ترک‌ها زردآبه بیرون می‌زند.
در صورت مبتلا شدن، ضمن پرهیز از خوردن غذاهای سنگین و ثقیل، باددار، بودار و سرخ‌کردنی‌ها. باید شیر گاو یا شیر بز را بجوشانید و بخورید و غذاهای‌تان نیز باید سبک و به مقدار کم باشند، سوپ یا آش گشنیز با عدس هم مفید است، در ضمن بهتر است هر روز از لعاب اسپرزه و عرق کاسنی به جای آب استفاده کنید، هم چنین کاهو و خاکشیر نیز مؤثر هستند و به همین دلیل برای درمان آن توصیه می‌شود:
برای درمان آن برگ تازه‌ی درخت بید یا برگ کاهو را بکوبید و مانند خمیر روی آن ضماد کنید.
* گِل ارمنی را با کمی آب غوره خمیر کنید و روی محل بمالید و روی آن پارچه‌ای قرمز رنگ ببندید یا اگر سطح آن زیاد است پارچه‌ای قرمز روی آن بیاندازید.
* روزی سه تا پنج عدد قرص پرانتوزیل (بایر) را به ترتیب میل کنید.
* روزی سه بار موضع را با روغن سیاه قوی چرب کنید.
* 250 گرم عناب نیمکوب شده را بجوشانید، سپس صاف کرده و آب آن را بنوشید و تفاله‌ی آن را هم بر موضع ضماد کنید.
* تخم کاهو، تخم گشنیز، تخم کاسنی و تخم خیارین را به میزان مساوی نرم بسایید، بعد با شیر گاو خمیر کرده و به موضع باد کرده ببندید.
* 2 نخود کافور قیصوری را در یک لیتر شیر حل کنید و هر 6 ساعت یک بار، یک ته استکان از آن را بخورید.
* سرگین گاو را با ماست خمیر کرده و روی موضع ببندید.
* آب ریواس را با آرد جو خمیر کنید و روی موضع بمالید.
* روی آن‌ها سرکه بمالید.
* کاهوی پخته را کوبیده و با روغن زیتون مخلوط و ضماد کنید.
* مقدار زیادی گشنیز تازه را بکوبید و در پارچه‌ای تمیز با فشار آب آن را بگیرید و موضع را نیم ساعت در آن قرار دهید و بعد تفاله‌ی آن را نیز بر موضع ببندید.
* برگ کاسنی تازه و برگ خرفه‌ی تازه را بکوبید و مانند حناء چند ساعت به موضع ببندید.
* برگ‌های کلم را بکوبید و با آرد جو بر آن ضماد کنید.
* لوبیای مرمری و یا لوبیا قرمز را پس از پختن، بکوبید و بر آن ضماد کنید.
* گوشت زالزالک را له کرده و بر آن ضماد کنید.

شبه باد سرخ:

شبه باد سرخ یک نوع بیماری است که انسان را در تردید و شک می‌اندازد که آیا باد سرخ است یا خیر. ولی باید متوجه باشید که اگر تب همراه ندارد باد سرخ نیست و باید قدری پماد اکتیول (روغن سیاه) ‌مالیده و میوه جات مدر میل کرد و مقدار 20 گرم (4 مثقال)، کاکل ذرت و دم گیلاس را دم کرده و دو، سه استکان بنوشید، در روز بعد که قدری تورم فروکش کرد، مقدار بسیار زیادی گیلاس را در یک نوبت به جای غذا بخورید، بسیار مفید است. کاهو، شیر گاو، آش آب غوره، دوغ و ماست را بسیار میل کنید و در روز سوم، مقداری الکل 80 درجه را با 2 عدد نخود کافور مخلوط کرده و بر موضع ورم شبه باد سرخ بمالید و روی آن را با باند یا دستمال تمیز محکم ببندید، به کلی بهبودی حاصل می‌شود. در مدت مبتلا بودن و پس از بهبود مراعات کرده و تا سه، چهار روز بعد از بهبودی هم از غذاهای بودار و سرخ شده اجتناب کنید.
منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر