ماهان شبکه ایرانیان

جریان فکری ممتاز

جریان فکری شهید مطهری، یک جریان ممتاز مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند:   در ابتدا، یک جمله در باب این شهید بزرگوار بگویم؛ چون مسأله ی عالم متفکر فیلسوف یگانه ی ما - مرحوم آیه الله مطهری (رضوان الله تعالی علیه) مسأله ی یک یاد خشک و خالی نیست که کسی زحمت می کشد و از دنیا می رود، یا زحمتی می کشد و شهید می شود و ما لازم است که از او ...

جریان فکری ممتاز
جریان فکری شهید مطهری، یک جریان ممتاز

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند:
 

در ابتدا، یک جمله در باب این شهید بزرگوار بگویم؛ چون مسأله ی عالم متفکر فیلسوف یگانه ی ما - مرحوم آیه الله مطهری (رضوان الله تعالی علیه) مسأله ی یک یاد خشک و خالی نیست که کسی زحمت می کشد و از دنیا می رود، یا زحمتی می کشد و شهید می شود و ما لازم است که از او یاد کنیم و شکرانه ی زحمات او را بداریم؛ بلکه مسأله، مسأله ی یک جریان فکری در جامعه ی ماست که هر چه می گذرد، برجستگی بیشتری پیدا می کند.
در زمان حیات آن شهید، کسانی که او را می شناختند، زیاد نبودند و کسانی که به عمق برجستگی و نورانیت فکری او آشنا بودند، باز هم کمتر بودند؛ اما امروز در محیط ذهنی انقلاب، جریان فکری شهید مطهری، جریان ممتازی است . این کتابها و مباحث و گفتارهایی که آن عالم دلسوز و مؤید من عند الله، به آنها پرداخته است - چه مباحث اجتماعی، چه مباحث فکری، چه مباحث عمومی و چه مباحث فلسفی خاص - یکایک آنها، برای جامعه لازم و حیاتی است. البته از این کتابها، همه نمی توانند استفاده کنند - سطح خاصی دارد - اما می شود کاری کرد که از این مطالب، همه ی جامعه و جوانان ما استفاده کنند.

باید روی افکار شهید مطهری، کار فکری بشود. یعنی جمعی اهل تحقیق و علاقه مند به کار علمی، بنشینند و نظرات و تفکرات شهید مطهری را در ابواب مختلف استخراج کنند. مثلا از مجموع آثار ایشان، نظر آن شهید را در باب وجود، در باب انسان، در باب اختیار، در باب عدالت، در باب تاریخ، در باب قضا و قدر و در باب عرفان و درباره ی موضوعات بی شمار و متنوعی که ایشان در مباحثشان مطرح کرده اند، استخراج کنند. اگر نظرات مختلفی در طول زمان داشته اند، مثلا در یک دوره در مسأله یی، این نظر را داشته و سپس در چند سال بعد، نظر ایشان تغییر کرده، آن را در این کتاب مشخص کنند و روی آن کار نمایند. این، راه گسترش و پیشرفت و شکوفایی فکری جامعه برمبنای آثار شهید مطهری است که امیدواریم این کار انجام بگیرد و در وضع کنونی، همه ی قشرها مسؤولیت خودشان را در قبال این حرکت عظیمی که جامعه ی ما به آن سرگرم است، پیدا کنند و آن را بخوبی انجام دهند.
منبع:حدیث ولایت ، جلد چهارم، ص 160-159
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان