ماهان شبکه ایرانیان

«پاسات» و «تیگوآن»؛ افسران آلمانی در میدان نبرد ایران

فولکس واگن پس از سال های حضور پرفراز و نشیب با نمایندگان متنوع در بازار خودرو ایران برای آخرین بار لوگوی محصولاتش را روی مدل «گل» قرار داد و آخرین نمونه از این فولکس واگن برزیلی نیز در سال ۱۳۸۹ از خط تولید خارج شد.

هفته نامه خودرو امروز: تاریخچه حضور فولکس واگن در ایران به دهه 20 شمسی باز می گردد و این برند مطرح آلمانی با بیتل بیش از هر مدل دیگری در ایران شناخته می شود. فولکس واگن پس از سال های حضور پرفراز و نشیب با نمایندگان متنوع در بازار خودرو ایران برای آخرین بار لوگو محصولاتش را روی مدل «گل» قرار داد و آخرین نمونه از این فولکس واگن برزیلی نیز در سال 1389 از خط تولید خارج شد.
 
موعد تحویل این دو خودرو از سوی شرکت واردکننده، 30 روز عنوان شده است و با توجه به ترخیص تمامی مدل ها از گمرک قطعا تا پایان امسال شاهد تردد تعداد زیادی از مدل های پاسات و تیگوآن در خیابان های کشور خواهیم بود. این شرکت واردکننده پس از حدود 40 سال برای نخستین بار طی قرارداد متفاوتی با فولکس واگن آلمان هر دو مدل پاسات و تیگوآن را با آپشن های اختصاصی و سفارشی برای بازار ایران تجهیز کرده است.

افسران آلمانی در میدان نبرد ایران 
 
فولکس واگن پاسات
 
پاسات سدان متوسط خانوادگی فولکس واگن است که از سال 1973 تا کنون در 8 نسل به تولید رسیده است. هشتمین نسل پاسات رسما از سال 2015 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. این سدان 4767 میلیمتری دیفرانسیل جول با پیشرانه 2 لیتری توربو TSI BlueMotion به بازار ایران عرضه خواهدشد و با توجه به سفارشی بودن آپشن های این خودرو برای بازار ایران نمونه مشابه آن را از نظر سطح آپشن در بازار دیگری نمی توان یافت. همچنین تنها یک تیپ از این خودرو و همچنین تیگو آن برای عرضه به بازار کشورمان در نظر گرفته شده است. پیشرانه 1798 سی سی این سدان متوسط فولکس واگن با همراهی سیستم توربوشارژر توانایی تولید حداکثر قدرت 180 اسب بخار را دارد و حداکثر گشتاور آن از دور 1250 تا 5000 متر به میزان 250 نیوتن متر در دسترس است.
 
همچنین انتقال قدرت به محور جلو در این خودرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته DSG (دوکلاچه) صورت می گیرد. گیربکس DSG توسط شرکت بورگوارنر برای محصولات فولکس واگن توسعه یافته و با دو کلاچ مجزا (یکی دنده های فرد را درگیر می کند و دیگری دنده های زوج را که در نتیجه دنده بدون قطع جریان نیروی موتور به چرخ ها عوض می شود) امکان تعویض سریع تر و دقیق تر دنده ها را فراهم می کند. نسل هشتم پاسات در اروپا از ابتدای عرضه تا کنون به صورت متوسط ماهانه فروش حدود 15 تا 20 هزار دستگاه را ثبت کرده است و در سال 2017 میلادی آمار فروش کل آن در مرز 200 هزار دستگاه قرار دارد. این خودرو همچنین در زمره 10 سدان متوسط پرفروش بازار آمریکا نیز قرار می گیرد.

ایمن به سبک فولکس گواگن
 
فولکس واگن پاسات در آزمایشات دو موسسه معتبر NHT- SA آمریکا و EuroNCAP موفق به کسب هر 5 ستاره ایمنی با بالاترین امتیازها شده است. این خودرو در نسخه ای که قرار است وارد بازار ایران شود به 9 کیسه هوا (2 کیسه هوای جلو، کیسه های هوای جانبی، کیسه های هوای پرده ای و کیسه هوای زانویی برای راننده) به علاوه سیستم ترمز ضدقفل، EBD، کنترل الکترونیکی پایداری و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA) مجهز شده است.
 
 افسران آلمانی در میدان نبرد ایران
 
 سیستم ICRS (سیستم هوشمند پاسخ در زمان تصادف) در زمان تصادف ضمن فعال کردن کیسه های هوا، سیستم سوخت رسانی را قطع می کند، درب ها را باز می کند و فلاشر خودرو را فعال می کند. این خودرو همچنین علاوه بر سیستم های پیشگیری از تصادفات در صورت وقوع برخورد با سیستم Post- Collision Brake     System از هرگونه صدمات بیش تر در صورت وقع تصادف با ادامه ترمزگیری و کاهش سرعت خودرو جلوگیری می کند. پاسات همچنین به سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS) مجهز شده است.

مجموعه کامل امکانات
 
سدان متوسط فولکس واگن به سیستم ورود و استارت بدون کلید مجهز شده است و همچنین برای کاهش مصرف سوخت در ترافیک و توقف های کوتاه با سیستم Start/ Stop خودرو را خاموش و با فشردن مجدد پدال گاز آن را روشن می کند. راننده برای سهولت تعویض دستی دنده می تواند از پدال های تعبیه شده پشت فرمان استفاده کند و دوربین 360 درجه در زوایای مختلف امکان رصد فضای اطراف خودرو را در هر شرایطی با کمک 4 دوربین در جلو، عقب و طرفین فراهم می کند. این سدان آلمانی همچنین به تکنولوژی اتوپارک مجهز شده است که با فعال کردن آن ضمن شناسایی فضای پارک، تمام مراحل پارک را برعهده می گرد و راننده تنها نیاز است که دنده را تعویض کند.
 
افسران آلمانی در میدان نبرد ایران 
 
امکانات متعدد این خودرو از طریق یک نمایشگر 9.2 اینچی تمام دیجیتال در پشت فرمان قابل کنترل است و راننده حتی می تواند سیستم ناوبری GPS را از طریق نمایشگر پشت فرمان کنترل کند. این خودرو همچنین به HeadUp Display، صندلی های چرم با تنظیم برقی 12 حالته و حافظه برای صندلی راننده، ماساژور صندلی راننده، صندلی های تاشو عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 3 گانه (با قابلیت تنظیم دما برای دو سرنشین جلو و سرنشینان عقب)، آینه های جانبی برقی تاشو با حافظه، چراغ های اتوماتیک LED جلو با قابلیت تطبیق با جاده و سرعت، چراغ های روشنایی در روز LED، سانروف پانوراما، گرم کن و تهویه صندلی های جلو، انتخاب حالت رانندگی، کروز کنترل و اتوهلد نیز مجهز شده است.

پشت فرمان پاسات
 
برای مقالات با پاسات، شرکت واردکننده پیستی را در محوطه این شرکت طراحی کرده بود که در ابتدای آن مسیری اسلالوم مانند قرار داشت و در بخش های دیگر شتابگیری و ترمزگیری این خودرو قابل آزمایش بود. شتابگیری اولیه پاسات به لطف در مدار قرار گرفتن تمام 250 نیوتن متر گشتاور از دور 1500 تا 5000 قابل توجه بود. سرعت تعویض دنده ها و نرمی آن هیچ گونه ضربه ای را به کابین وارد نمی کند و در مانورهای مسیر اسلالوم پایداری خودرو مثال زدنی و متفاوت از دیگر سدان های همرده این خودرو در بازار است.
 
طراحی سیستم تعلیق و صندلی ها به گونه ای است که حتی در پیچ های تند فشار وارده به سرنشینان آن گونه که انتظار می رود نیست و شتاب جانی تاثیر مستقیمی روی سرنشینان ندارد اما با این حال اتاق با کمترین حرکات جانبی و کمترین ضربات وارده به کابین خود را در مسیر حفظ می کند. سیستم مولتی مدیای این سدان آلمانی به تکنولوژی Gesture System مجهز است که بدون  لمس نمایشگر با حرکت دست به سمت چپ و راست به صورت خودکار تعویض آهنگ یا آپشن های دیگر را انجام می دهد. کنترل آپشن ها در کابین به پاسات به کمک دو نمایشگر پشت فرمان و نمایشگر میانی داشبورد ساده است و حتی درجه گرم کن و تهویه صندلی ها نیز از طریق مانیتور مرکزی امکان پذیر است.
 
پیشرانه توربو پاسات شتاب این سدان 1.4 تنی را به 7.9 ثانیه می رساند که عددی مشابه نزدیک ترین رقیب این خودرو در بازار ایران یعنی رنو تلیسمان است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 5.8 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. پاسات با این تفاسیر سدانی ایده آل برای مسیرهای شهری و خارج از شهر ایران به حساب می آید که از نظر امکانات داخلی یک سر و گردن بالاتر از رقبای فرانسوی، کره ای و ژاپنی در بازار قرار دارد و عملکرد فنی آن به لطف طراحی دقیق بخش های مختلف و هماهنگی بی نظیر قوای محرکه آن فراتر از انتظار است.
 
 افسران آلمانی در میدان نبرد ایران
 

 
فولکس واگن تیگوآن
 
کراس اوور شهری فولکس واگن برای اولین بار در سال 2007 میلادی معرفی شد و تولید نسل اول آن در سال 2017 خاتمه یافت. نسل دوم این خودرو همزمان با عرضه جهانی در بازار ایران به فروش خواهد رسید. نسل دوم تیگوآن که همانند دیگر مدل های متوسط و کوچک فولکس واگن بر پایه پلت فرم MQB بنا شده با طول 4486 میلیمتر در نسخه 4 چرخ فعال دائمی با پیشرانه ای قوی تر از پاسات به خیابان های کشورمان قدم خواهدگذاشت. حجم پیشرانه توربو این کراس اوور آلمانی به 2 لیتر می رسد و حداکثر توان تولیدی آن 180 اسب بخار است
 
 افسران آلمانی در میدان نبرد ایران
فولکس واگن تیگوآن 
 
اما مهم ترین نکته ای که موجب ایجاد کشش قدرتمند در این خودرو می شود گشتاور 320 نیوتن متری (70 نیوتن متر بیش از پاسات) از دور موتور 1500 تا 3950 است که شتاب 7.7 ثانیه ای را به همراه دارد و به لطف استفاده از گیربکس 7 سرعته دو کلاچه اتوماتیک DSG مصرف سوخت این خودرو را نیز مانند پاسات با امکانات سفارشی برای بازار ایران و همچنین تنها در یک تیپ با قیمت 289 میلیون تومان به فروش رسانده است. تیگو آن موفق به کسب عنوان بهترین کراس اوور کامپکت سال 2017 از سوی سایت Cars.com شده است. نام این خودرو از ترکیب دو کلمه Tiger (ببر) و ایگوآنا ساخته شده است و به دلیل انتخاب این نام از سوی مجله اتوبیلد آلمان جایزه ابداع در انتخاب نام نیز برای این خودرو به فولکس واگن اختصاص یافته است.

بلندقامت ایمن
 
تیگوآن ضمن کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP موفق به کسب 96 درصد امتیاز از آزمایش تصادف برای سرنشینان بالغ شده است که در این کلاس و در بین همه خودروها عدد خیره کننده ای است. این خودرو قرار است در ایران با 9 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، ABS و EBD عرضه شود و از جمله امکاناتی که تیگوآن فراتر از پاسات در بخش ایمنی به مشتریان ارائه می کند می توان به سیستم کنترل سرعت در سراشیبی (HDC) و سیستم هشدار خستگی راننده اشاره کرد. تیگوآن در آزمایشات تصادف EuroNCAP 80 درصد امتیاز امنیت کودکان، 68 درصد امنیت عابرین پیاده و 68 درصد امتیاز عملکرد تجهیزات ایمنی را نیز کسب کرده است.

افسران آلمانی در میدان نبرد ایران 
 
امکانات
 
تیگوآن از مجموعه آپشن های مشابه پاسات بهره می برد با این تفاوت که صندلی سرنشین جلو نیز علاوه بر راننده در این خودرو به حافظه مجهز شده و آپشن تهویه صندلی های جلو در این خودرو به چشم نمی خورد. تیگوآن علاوه بر این موارد به نمایشگر 9.2 اینچی در بخش میانی داشبورد، نمایشگر 12 اینچی پشت فرمان، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع 3 گانه، استارت/ استاپ، ورود و استارت بدون کلید، گرم کن صندلی های عقب و جلو و... مجهز شده است. تیگوآن برای کنترل حالت های حرکتی از تکنولوژی اختصاصی 4Motion فولکس واگن نیز بهره می برد.
 
این سیستم از طریق کلید چرخشی در کنار اهرم دنده امکان انتخاب از بین حالت های رانندگی برف، جاده (شامل 4 حالت و قابلیت شخصی سازی)، آفرود و آفرود Individual (با قابلیت شخصی سازی قابلیت های آفرود) را فراهم می کند. تیگوآن با بهره گیری از رینگ های 19 اینچی آلومینیومی یک سایز رینگ بزرگ تری نسبت به پاسات دارد و به امکانات دیگری نظیر دوربین 360 درجه، اهرم اتصال تریلر با قابلیت تاشوندگی به صورت الکتریکی، باز شدن درب عقب به صورت هوشمند، پارک اتوماتیک و... مجهز شده است.

افسران آلمانی در میدان نبرد ایران 
 
پشت فرمان تیگوآن
 
تیگوآن هر چند در ظاهر حدود 30 سانتیمتر طول کمتری در مقایسه با پاسات دارد اما وقتی در کابین آن بنشینید به دلیل ارتفاع نسبتا پایین صندلی ها، فضای سر و پای خوبی را در اختیار دارید و این کاهش فضا چندان برای سرنشینان جلو و عقب ملموس نیست. عملکرد خودرو در مانورها و پیچ های تند مشابه پاسات مطمئن و دقیق است و خبری از انحراف خودرو به واسطه حضور سیستم های کنترلی مانند ESP نیست و مجموعه عوامل موثر در هندلینگ خودرو دقیق عمل می کنند. سیستم تعلیق نیز به واسطه ارتفاع بیش تر خودرو از پاسات نرم تر عمل می کند. در ابتدای آزمایش با این خودرو سیستم 4Motion را در حالت زیرمجموعه اسپرت در مود On-Road قرار دادیم تا تعویض سریع تر دنده ها، سفتی نسبی فرمان و واکنش دقیق پدال گاز در تنظیمات خودرو قرار بگیرد.
 
شتابگیری خودرو با توجه به گشتاور 320 نیوتن متری در مسیر مستقیم بهتر از پاسات بود و وزن بیش تر خودرو نیز تاثیری در عملکرد خودرو نداشت. نفوذ صدای موتور به کابین در حالت اسپرت بیش از حالت های دیگر است و در حالت نرمال این نفوذ به حداقل می رسد و آرامش قابل توجهی بر کابین حاکم است. سیستم صوتی نصب شده در هر دو مدل تیگوآن و پاسات از برندهای مطرح اروپایی و با عملکرد قابل قبولی هستند و تفکیک صدا نیز به خوبی صورت می گیرد. سیستم 4Motion خودرو در حالت Individual امکان تنظیم پارامترهای مهم فنی خودرو را برای شخصی سازی فراهم می کند به گونه ای که با انتخاب این حالت در مود On-Road یا Off-Road راننده می تواند حالت فرمان را بین اسپرت و نرمال تنظیم کند یا تعویض دنده ها را براساس آنچه در شرایط موجود نیاز دارد انتخاب کند.
 
این تکنولوژی به صورت کلی امکان شخصی سازی خودرو در شرایط مختلف را در اختیار راننده قرار می دهد. سیستم دوربین 360 درجه در این خودرو 12 نمای مختلف از خودرو را در اختیار شما قرار می دهد. این دوربین حتی زاویه ای از دید را در اختیار راننده قرار می دهد که بدون نیاز به پیاده شدن یا راهنمایی اطرافیان بتواند یک کاروان یا تریلر را به سادگی به اهرم پشت خودرو متصل کند. تیگوآن در مجموع یک مینی کراس ایده آل برای مسیرهای شهری و بزرگراه ها است که در مقایسه با رقبا از برند معتبر آلمانی، مجموعه کاملی از امکانات و پیشرانه ای با کشش بالا بهره می برد.
 
افسران آلمانی در میدان نبرد ایران
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان