هشت اختلال خواب نادر و باورنکردنی مشاهده شده در افراد (۲)

۵. اختلال در عملکرد بخش REM خواب تعریف: در طول REM، حرکت سریع چشم، در خواب بدن بی حرکت شده، تنفس نامنظم می‌شود و قند خون افزایش می‌یابد

هشت اختلال خواب نادر و باورنکردنی مشاهده شده در افراد (2)

5. اختلال در عملکرد بخش REM خواب

تعریف:

در طول REM، حرکت سریع چشم، در خواب بدن بی حرکت شده، تنفس نامنظم می‌شود و قند خون افزایش می‌یابد. در حالی که آن دسته از افرادی که دچار این بیماری هستند، تحت تاثیر این فلج موقت حرکتی قرار نمی‌گیرند و بدن آن‌ها همچنان فعال می‌ماند. سندروم خوردن شبانه ممکن است افرادی را که رژیم های سخت میگیرند را، تحت تاثیر قرار دهد. همچنین افراد عصبی یا کسانی که دچار استرس شدید هستند می‌توانند باعث پیشرفت این بیماری شوند. همچنین این افراد رویاهای زنده‌ای می‌بینند که موجب تحرک بدنی همراه با جیغ، کتک، و حتی پرت کردن اشیا به اطراف می‌شود. این اختلال بیشتر در افراد میان سال و مسن‌تر، به ویژه در مردان اتفاق می‌افتد. این شرایط می‌تواند زمانی که فرد موجب آسیب به خودش و شخص کناری اش در خواب می‌شود، خطرآفرین باشد. این احتمال وجود دارد که شخصی که در حال دیدن رویاهای پویا می‌باشد، نیمه های خواب بیدار شده و نه تنها آن را کامل به خاطر بیاورد بلکه حرکات مشابه زمان خواب را هم انجام دهد.

علت بیماری:

علت این بیماری با سایر اختلالات عصبی مثل بیماری پارکینسون و زوال عقل در ارتباط است.

روش درمان:

در حالی که هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، این امکان وجود دارد که علائم مربوط به آن کمی بهبود یابد.

6. سندروم خوردن شبانه

تعریف:

این بیماری که 1 تا 3 درصد کل مردم را تحت تاثیر قرا می‌دهد، باعث می‌شود که فرد شروع به خوردن کند، در حالی که در خواب است. این شرایط منجر می‌شود که شخص هنگامی که که در خواب و بیداری است، به آشپزخانه رفته و غذاهای پرشکر و آرامش‌بخشی میل کند که در زمان بیداری از خوردن آن‌ها امتناع می‌کند. آن‌ها همچنین ممکن است چیزهای غیرخوراکی مثل صابون بخورند. کسانی که از این بیماری رنج می‌برند، چیزی از خوردن شبانه خود به خاطر نمی‌آورند. خوردن شبانه به همراه آگاهی از این که قربانی چنین بیماری هستند، ممکن است موجب افزایش وزن و در نتیجه افسردگی در این افراد شود.

بیشتر بخوانید:ناهنجاری‌های خواب

 

علت بیماری:

سندروم خوردن شبانه ممکن است افرادی را که رژیم های سخت میگیرند را، تحت تاثیر قرار دهد. همچنین افراد عصبی یا کسانی که دچار استرس شدید هستند می‌توانند باعث پیشرفت این بیماری شوند.

روش درمان:

این بیماری ممکن است به کمک پزشکی و روانپزشکی درمان شود. بعضی افراد برای اطمینان از عدم بیداری در طول مدت خواب خود، رو به سوی مصرف قرص‌های خواب می‌برند. در حالی که این امر به دلیل احتمال غلبه بیماری بر قرص‌ها و ایجاد گیجی و در نتیجه آسیب بیشتر، خطرناک است.

7. اختلال سکسومنیا

تعریف:

این بیماری که بیشتر از آن چه مردم فکر می‌کنند شایع است، به معنی درگیر شدن در فعالیت جنسی در خواب است. 1 درصد از کل مردم ممکن است دچار این بیماری شوند. آن‌ دسته از افراد که درگیر این بیماری می شوند معمولا بعد از آن چیزی به خاطر نمی‌آورند. در این مورد مغز آن‌ها توانایی پردازش فعالیت‌هایی مثل راه رفتن را دارد اما قادر به فعال‌سازی حافظه و سنجش آن نیست. در ظاهر این افراد بیدار و کاملا هوشیار از فعالیت خود هستند. بیشتر افراد بعد از این که از بیماری خود آگاه می‌شوند، شرم‌زده شده و ممکن است نتوانند در موردش صحبت کنند. بنابراین تعداد افراد ثبت شده با این بیماری کمتر از میزان واقعی است. دلیل بیماری: این باور وجود دارد که یکی از دلایل اصلی این بیماری سرپوش گذاشتن روی مسائل عاطفی و روانی است. اگرچه در نبود این‌ها این اختلال ممکن است اتفاق بیفتد. در نتیجه آن را به عنوان معضل پزشکی و نه عاطفی دسته‌بندی می‌کنند. خستگی مفرط، زیاده‌روی در مصرف الکل و مواد مخدر، استرس، نیازهای جنسی و برانگیختگی جنسی قبل از خواب ممکن است موجب پیشرفت این بیماری شود.

روش درمان:

مشاوره با یک روانپزشک و مصرف دارو به عنوان روشی برای کمک به کاهش این اختلالات و در نتیجه توقف آن شناخته می‌شود.

8. بی‌خوابی مرگبار خانوادگی

تعریف:

این یک مورد بسیار نادر از اختلالات خواب و ارثی است و تاکنون تنها در 40 خانواده در سراسر دنیا اتفاق افتاده است. شروع این بیماری ممکن است در هر مرحله از زندگی اتفاق بیفتد. اگرچه معمولا در افراد مسن‌‌تر دیده می‌شود. البته در بعضی موارد افراد 20 ساله را هم تحت تاثیر قرار داده است. بی‌خوابی مرگبار خانوادگی به عنوان بیماری دسته بندی می‌شود که باعث ایجاد بی‌نظمی و حفره‌های اسفنج مانند در مغز شده و مشابه ناهنجاری‌های مرتبط با بیماری جنون گاوی عمل می‌کند. البته علائم آن متعاقبا می‌تواند متفاوت باشد.
• شروعش می‌تواند مانند بیماری بی‌خوابی همراه با بی‌خوابی یا کم‌خوابی باشد. این امر می‌تواند بعد از مدتی همراه با شدت گرفتن ترس‌های خاص افزایش یابد.
• بعد از مدتی بیماری وخیم‌تر می‌شود و همراه با توهمات دیداری و شنوایی است. این امر می‌تواند حمله ‌های همراه با دلهره را تشدید کرده و موجب تعریق و ناراحتی ‌های دیگر شود.
• مبتلایان به این بیماری ممکن است اینطور به نظر برسد که تمام مدت خواب هستند در حالی که در واقعیت این طور نیست. بی‌اختیاری ممکن است از دیگر علائم این مرحله از این بیماری باشد.
• افراد ممکن است علائمی مشابه با زوال عقل تجربه کنند.
• در آخر ممکن است زوال عقل در آن‌ها بدتر شده و توانایی سخن گفتن را از دست بدهند. رفتن به اغما ممکن است در مرحله بعد اتفاق بیفتد و بعد از آن به سادگی، مرگ است.

علت بیماری:

این بیماری یک اختلال ارثی است. هر فردی که یکی از والدینش این جهش ژنی را داراست، شانس 50 درصدی پیشرفت آن را دارد.

روش درمان:

بیماری بی‌خوابی مرگبار خانوادگی غیر قابل درمان و در همه موارد مرگبار است. حتی علائم آن درمان‌پذیر نیست. فرد مبتلا تنها ممکن است بتواند بیشتر از یک سال زنده بماند.
این‌ها اختلات خیلی نادر خواب هستند اما می‌توانند تقریبا هرکسی را تحت تاثیر قرار دهند. به ویژه اگر موردی در خانواده فرد دیده شده باشد. اگر متوجه هرکدام از این علائم شدید باید سریعا نزد دکتر بروید چون ممکن است بیماری تشخیص داده شده و در سریع‌ترین زمان بدون اخلال در زندگی عادی درمان شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان