زندگی نامه، دیدگاه ها و تلاش های چهارمین شهید محراب(۲)

جامع علم مفید   علم مفید، علمی است که عالم به علم خود عمل کند ونیزعملش برای آخرت وهدایت مردم، نافع باشد

زندگی نامه، دیدگاه ها و تلاش های چهارمین شهید محراب(2)

جامع علم مفید
 

علم مفید، علمی است که عالم به علم خود عمل کند ونیزعملش برای آخرت وهدایت مردم، نافع باشد.اولین فایده علم به عالم برمی گردد؛وقتی که به علمش عمل کند.
شهید محراب،ضمن این که خودرااززلال علم اهل بیت(ع) سیراب کردوعلاوه برمقام منیع اجتهاد وفقاهت وعلمیت،صاحب تألیفات وزینی چون"مجمع الشتات" درهفت مجلد،"برهان قرآن"دریک مجلد تقریرات ونوشته های چاپ نشده دیگری شد. ایشان، خود،دراین باره گفته است:
"درقم که بودیم،سطوح عالی را تدریس می کردیم.به کرمانشاه هم که آمدیم، تایکی دوسال قبل که چشمان مان ضعیف نشده بود،همین سطوح عالی ،مثل رسائل ومکاسب وکفایه را تدریس می کردیم. ودرماه مبارک رمضان وغیرازآن جلسات تبلیغی هم داشتیم.البته ،بنده ،علاقه ام این است که مطالبی را که عنوان می کنم،جنبه تفسیری داشته باشند".
ایشان تسلط خاص وممتازی برآیات قرآن داشت، تا آن جا که درخطبه های نمازجمعه وسخنرانی ها، تاحد امکان ،ازآیات کریمه قرآن استفاده می کرد.
حضرت امام(ره)، دربخش دیگری ازپیام شان ، شهید محراب را عالمی خدمت گزار معرفی می کنند که عبارتی است جامع ودرخور توجه خاص ونیز حاوی نکات مهمی از زندگی آیت الله اشرفی اصفهانی است.
با نگاهی کوتاه به زندگی ایشان،درمی یابیم که اززمان به ثمرنشستن تا لحظه شهادت، به صورت مداوم،درخدمت اسلام وشریعت ناب محمدی (ص)بوده است.شهید،وقتی درقم ومحضراساتید بزرگواری هم چون آیت الله العظمی بروجردی(ره) اقامت داشت وضمن تحصیل معارف الهی، خود نیز ازاستادان برجسته حوزه علمیه قم بود وخویش راوقف مکتب نورانی حضرت امام صادق(ع) کردوبه عنوان استادی عالی رتبه ودلسوز به تعلیم علوم اهل بیت(ع) به طلاب تشنه معرفت، همت گمارد وازابتدا تا سطوح عالی حوزه را تدریس می کرد.وخدمات شایسته ای در این سنگر برای تربیت طلاب ارائه داد وزمانی که به دستور استاد عزیزش، راهی کرمانشاه شدو27-8 سال از عمر پربارش را درآن منطقه سپری کرد، وجود مبارکش ، منشأ خدمات مؤثر وبرکات زیادی بود که ازجمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-تدریس علوم ومعارف اسلامی درسطوح مختلف حوزه علمیه آیت الله العظمی بروجردی(ره).
2-اقامه نمازجماعت درمسجد آیت الله بروجردی (ره).
3-برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم درشب های شنبه .
4-برگزاری جلسات اخلاق.
5-اهتمام خاص به رفع مشکلات منطقه(درحد توان).
6- تأسیس حوزه علمیه حضرت امام خمینی(ره)کرمانشاه.
7-تأسیس مسجد النبی(ص) تاق بستان کرمانشاه.
8-تأسیس حوزه علمیه مکتب الزهرا(س) درخمینی شهراصفهان.
9-ساخت مسجد امام حسین(ع)درخمینی شهراصفهان .
10-تجدید بنای مسجد ولی عصر (عج) خمینی شهر.
11-تأسیس مجتمع فرهنگی ودانشگاه علوم قرآنی کرمانشاه (که بعدازشهادت ایشان، به نام شهید محراب مورد استفاده قرارگرفت).
این همه برکات وآثار،نتیجه تقوا و پارسایی کم نظیرآن پیر فرزانه است.بزرگی که با این همه تلاش تا مدتها درهمین شهر کرمانشاه، درمنزلی اجاره ای سکونت داشت وبعدها تعدادی ازمؤمنان، با قرض فراوان برایش منزلی فراهم کردندوپرداخت دیون وبدهکاری ها ، به اصرار شهید به خودش واگذارشد، اما کثرت بدهی وی-بابت منزل مسکونی وسنگین آن -موجب شد تا حضرت امام (ره) درنامه پنجم جمادی الاولی سال 1358 به شهید دستور دهند تااز سهم امام، همه قرض ها ودیون را پرداخت کنند. عین کلام حضرت امام (ره) این است:
«جناب عالی، مجاز هستید قروض خودتان را ازوجوهی که می رسد،پرداخت فرمایید وزائد را به قم ایصال نمایید».
پس از صدرواین فرمان نیمی از مبلغ خانه پرداخت شد،اما با همه این که شهید مجاز به هزینه کردن این مبلغ بود( ودرواقع مبلغ، بلاعوض بوده است)،دروصیت نامه اش آمده است :«نصف منزل مسکونی،متعلق به امام امت است وپس ازمرگ من، ورثه باید پول آن را به امام بدهند».
این شخصیت ممتاز وبرجسته،عالمی بود که تمام عمر مبارکش را وقف اعتلای کلمه الله کردومصدر فیوضات بسیار ارزش مندی شد. امام خمینی(ره)درهمان نامه درمقام دعا برای شهید محراب فرموده اند:«از خدای تعالی ادامه فیوضات حضرت عالی رادراعلای کلمه طیبه اسلام مسألت دارم».

مجاهد متعهد قوی النفس
 

«او درجبهه دفاع ازحق، ازجمله اشخاصی بود که مایه دلگرمی جوانان مجاهد بود». این بخش ازپیام الهی امام(ره)،دربرگیرنده یکی از برجسته ترین صفات شهید محراب است که از اهمیت بالایی برخوردار است.حضور این پیرمرد هشتاد ساله، درصحنه های دفاع از اسلام وانقلاب،بی اختیار،انسان رابه یاد پیرسالار سپاه امام شهیدان،حضرت حسین بن علی(ع) می اندازد.سلام خدا برحبیب وسلام خداورسولش برشهید محراب اشرفی اصفهانی که وجودش همواره زنده کننده یاد حبیب است.
یکی ازمهم ترین فرازهای زندگانی شهید محراب، مبارزه فعال با مظاهر ظلم وجوراست که ازدوبخش تشکیل شده است.

مبارزات قبل ازانقلاب
 

درزمان حاکمیت طاغوت برسرزمین اسلامی مان،شهید عزیز، در پیروی از رهبر محبوبش امام خمینی(ره) لحظه ای دست از مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی برنداشت وسختی شکنجه وزندان را،برای رضای خدا، با جان ودل پذیرفت .چنان که خوددرباره زندان کمیته شهربانی گفته است:"درایامی که در زندان بودیم؛ نمی فهمیدیم که چه وقت شب است و چه وقت روز. برای انجام نمازهای واجب نمی توانستیم اوقات را تشخیص بدهیم.مأموران،اوقات نمازرااز پشت درزندان،اعلام می کردند که الان ظهراست ویاشب یا صبح.برای وضو گرفتن هم باید درزندان را می زدیم، تامأموران زندان بیایند ودررا باز کنند ودروقت بیرون رفتن، یک پارچه برسر ما می انداختند تادروقت رفت وآمد همدیگر را نبینیم".
ازویژگی های بارزشهید، دراین دوره،شجاعت وصلابت اوست که از این شخصیت معنوی ، مجاهدی قوی النفس ساخته بود.آیت الله اشرفی،درتمامی راه پیمایی های مردمی کرمانشاه،پیشاپیش مردم حرکت می کرد.وحتی دریکی ازاین تظاهرات،مورد حمله گارد ومأموران ساواک قرارگرفت. ومجروح شد.باردیگر،زمانی بود که ازسوی ساواک ،تهدیدبه مرگ شد،اما شجاعانه درمقابل آن ددمنشان ایستادگی کرد.

پس ازانقلاب و دفاع مقدس
 

به محض پیروزی انقلاب اسلامی، شهید بزرگوار درکنار حضرت امام (ره) ودیگر یاران با وفای معظم له،به دفاع از آرمان های بلند اسلامی ناب محمدی پرداخت واز نخستین روزهای شروع جنگ تحمیلی، درکنار رزمندگان ، درجبهه ها حضوریافت.شرح فعالیت های شهید،درجبهه های نبردونیزعیادت ایشان ازمجروحان جنگی و حضوردرتشییع پیکرهای پاک شهیدان، به تفصیل درگفت وگوهای همین ویژه نامه آمده است.
مصداق"رجال صدقوا ماعاهدوا الله..."
ازلطیف ترین نکات پیام تاریخی امام(ره)،اشاره به این آیه شریفه است:«من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر ومابدلوا تبدیلا؛ درمیان مؤمنان، مردانی هستند که برسر عهدی که با خداوند بستند. صادقانه ایستاده اند؛ بعضی پیمان خود رابه آخر بردند- ودرراه شربت شهادت نوشیدند.- و بعضی دیگر در انتظارند وهرگز تغییر وتبدیلی درعهدوپیمان خودندادند»[احزاب،آیه 23]
این آیه شریفه،درباره مجاهدان فی سبیل الله است که پیمان می بندند که تا آخرین نفس ازاسلام ومکتب پیامبر(ص) دفاع کنند.وصحنه نبرد را خالی نکنند. بالاترین مصادیق این آیه، وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع)،حمزه سید الشهدا وجعفر بن ابی طالب درصدراسلام هستندوامام خمینی (ره)، چه نغز وزیبا،شهید اشرفی اصفهانی را در زمره مصادیق این آیه جاودانه می دانند.هم چنان که خودشهید دراین باره می فرماید:"دراسلام،مافوق شهادت،مادیگر مقامی بالاتر نداریم.برای این که خداوند عالم؛درقرآن،درچندجا،خطاب به مردم ونیزخطاب به این که شهدای راه خدا، آن هایی که جان خودشان رادرراه خداداده اند وهدف شان اسلام بوده وحفظ اسلام عزیز وقرآن، مرده اند، بله این ها زنده اند... "
شهید،درجای دیگری، با اشاره به ترور ناموفق منافقین درخصوص خودش، می فرماید:"بنده،اولاً که خودرا لایق شهادت نمی دانم. برای این که مقام شهادت ، یک مقامی است که همه کس نصیبش نمی شود.یک نوبت،مادرمعرض،واقع شدیم.نسبت به بنده، منافقین می خواستند مارا هدف قرار بدهند.ماه مبارک رمضان بودوافتخاری دیگر از این بالاتر نبود.درحال طهارت،رفتن به طرف خانه خدا ودرحال روزه،وما اگر هر آینه دعوت خدارا لبیک گفته بودیم،این افتخاری بود برای ما وبرای خانواده مان،ولیکن نشد وما تسلیم قضا وقدر الهی هستیم،
ولیکن امیدواریم ما چهارمین شهید محراب باشیم وخداوند ازما بپذیرد ودرآن حال اخلاصی هم باشد؛ ثابت قدم وثبات درایمان؛که عهد همان است. من مکرر گفته ام به این که اگر خداوند، شهادتی نصیب ماکرد،درآنی است که ایمان ما ثابت باشد، یعنی ثابت قدم باشیم درایمان وتوجه به خداوندعالم،وهدف مان از شهادت این نباشد که بعد از کشته شدن مان، مثلاً بگویند جزو شهداست؛هدف خداباشد ومنظور خداباشد...
وبامرور همین سخنان شهید است که فرموده امام درخصوص ایشان ، مصداق پیدا می کند:«چه سعادتمندند آنان که عمری را درخدمت به اسلام ومسلمین بگذرانند،ودرآخرعمر فانی، به فیض عظیمی که دل باختگان به لقاءالله آرزو می کنند نائل آیند...»
سلام برتوای عطای خدا، ای شهید محراب،روزی که خداوند مقدر فرمود به دنیا بیایی،روزی که مقدرفرمودبه زیباترین وجهی- شهادت- از دنیابروی وروزی که دوباره برانگیخته خواهی شد. وخندان وشادان زندگی اخروی راشروع خواهی کرد؛ هم چنان که در زندگی دنیوی نیز- فارغ از هر قید وبند مادی وعسرتی- این چنین بودی.
با نگاهی به کتاب«اخلاق ازدیدگاه شهید اشرفی اصفهانی»نوشته مجتبی عزیزی
منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 44
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر