رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ساماندهی خدمات پیامکی در راستای تامین رضایت مشترکین و حمایت از کسب و کارهای نوپا خبر داد و گفت: «اپراتورها باید ارسال پیامکهای انبوه از سرشمارههای شخصی را ردیابی و قطع کنند، همچنین ایجاد یک سامانه در دسترس و قابل استفاده برای همه مشترکین برای انتخاب نوع پیامکهای دریافتی الزامی است.»
«حسین فلاح جوشقانی»، دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از ساماندهی با اشاره به ضرورت حفظ کامل حقوق مشترکین به مصوبه 270 این سازمان اشاره میکند که در آن خدمات محتوایی پیامکی به چند دسته تقسیم شدهاند:
«خدمات محتوایی پیامکی به دو دسته انبوه و ارزش افزوده تقسیم شده و براساس آن ارسال خدمات پیامکی انبوه تبلیغاتی و اطلاعرسانی برای مشترکان رایگان است. اما ارسال این دسته از پیامکها بدون دریافت رضایت مشترک ممنوع شده و ارایهکننده خدمت پیامکی حق ندارد بدون کسب اجازه قبلی از مشترک، این پیامکها را ارسال کند.»
بنا به گفته جوشقانی براساس این مصوبه، اپراتورها برای کسب رضایت و اجازه مشترک موظف هستند با هماهنگی رگولاتوری سامانهای با قالب واحد و قابل استفاده برای تمامی مشترکان ارایه کنند که مشترک در آن بتواند نوع خدمات پیامکی ارزش بر افزوده دریافتی خود را به راحتی تعیین کند:
«این خدمات در سه دسته تراکنشی، استعلامی و سایر دستهبندی شده است و به منظور رعایت حقوق مصرفکننده، شروع ارایه این خدمات نیز باید پس از اطلاعرسانی تعرفه و شرایط ارایه خدمت به مشترک و دریافت تایید از مشترک انجام شود.ارایهکنندگان خدمات پیامکی ارزش افزوده از نوع سایر نیز الزام دارند مجوزهای لازم برای ارایه خدمات پیامکی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند و در ارسال این نوع از خدمات، اپراتورها باید اصل بیطرفی را رعایت کنند.»
دبیر رگولاتوری کل کشور اظهار امیدواری کرد با ابلاغ این مصوبه علاوه بر رونق کسب و کارهای مبتنی بر خدمات محتوایی پیامکی، رضایتمندی مشترکین براساس احترام به حقوق شهروندی آنان افزایش یابد.
سال گذشته با راهاندازی سامانه 800 توسط رگولاتوری، قرار شد تا مردم به راحتی با استفاده از این سامانه بتوانند به قطع این سرویسها بپردازند که بعد از راهاندازی کماکان با ترفندهای گوناگونی از سوی شرکتها برای مشترکین ارسال میشوند.
علیرغم طرح چندین و چندین باره مشکلات مربوط به این پیامکهای مزاحم و دستورات وزیر ارتباطات در این باره، همچنان برخی پیامکهای محتوایی ارزش افزوده با فریبکاری همراه است و مشترک را در دام خود میاندازد. مصوبه جدید رگولاتوری در ادامه راه این طرحها تصویب شده و شاید مهر خاتمهای بر ادامه راه این SMSهای اغلب مزاحم باشد.