چه احساسی دارید وقتی یک نفر بخواهد گوشی همراه شما رو بگیرد و در آن سرک بکشد؟ راحتید با این موضوع؟ حتی اگر چیز تکاندهندهای هم در داخل گوشی نداشته باشید، بازهم عصبی یا دستکم ناآرام نمیشوید؟ اگر هم انکار کنید، بازهم راحت نیستید. حتی اگر ادعا کنید که هیچچیزی را درگوشی خود پنهان نکردهاید، بازهم یک چیزکی دارید.
همه ما تا حدودی پنهانکاری میکنیم. همه دروغ میگوییم و موضوعاتی را پنهان میکنیم. به نظر این با ذات هر انسانی همراه است؛ اما در این میان، گوشیهای هوشمند ما به طرز عجیبی به جعبههای اعتراف ما تبدیلشدهاند و این اطلاعات مخفی را در خود جایدادهاند. آنها همهچیز را میدانند، چیزهایی که ما به هیچکس نمیگوییم. چیزهایی که جستجو میکنیم اما از گفتنش شرم داریم. درواقع، همه ما زندگی خود را بازکرده و آن را در اختیار گوشهایمان قرار دادهایم و زمانی که شخصی غیر از ما این جعبهها را باز میکند، مشکلات شروع میشوند و در مواقعی به فجایعی ختم میشوند. به قول رکو (با بازی Marco Giallini) “گوشیهای همراه جعبه سیاه زندگی ماست”. Paolo Genovese، کارگردان فیلم، همین موضوع را دستمایه کارش قرار داده و یک درام و کمدی درخشان خلق کرده است: «غریبههای کامل». فیلمی که در فضای مجازی زده این روزها جای خالی آن حس میشود.

هفت دوست قدیمی (که بعضی از کودکی باهم بودهاند) شامل سه زوج میانسال و یک مرد مجرد برای یک مهمانی شام در یک آپاراتمان بزرگ دورهم جمع میشوند. این آپارتمان یک بالکن دارد که همه در آن به تماشای ماهگرفتگیای میپردازند که قرار است مقداری نور مهتاب به این مهمانی بتاباند! اوا (با بازی Kasia Smutniak)، روانشناس و همسرش رکو، جراح پلاستیک، میزبانان این مهمانی هستند. کاسیمو (با بازی Edoardo Leo) راننده تاکسی است و همسر جدیدش بیانکا (Alba Rohrwacher) یک دامپزشک است که به شوهرش خیلی علاقهمنداست و هیچ عیبی هم در او نمیبیند! کارلتا (Anna Foglietta) و شوهرش Lele (با بازی Valerio Mastandrea) دیگر زوج این مراسم هستند. تنها مجرد این مهمانی، پپه (Giuseppe Battiston) است. پپه مردی میانسال است که بهتازگی با دختری آشنا شده است. هنگام شام، زمانی که بحثی در مورد راز و پنهانکاری شکل میگیرد، اوا با ادعای اینکه هیچچیزی برای پنهان کردن ندارد پیشنهاد یک بازی صداقت را مطرح میکند. در این بازی هر کس باید هر چه که درگوشیاش اتفاق میافتد (شامل تماس، پیام کوتاه، ایمیل و …) تا انتهای زمان مهمانی با بقیه به اشتراک بگذارد، مثلاً تماسها رو روی بلندگو پخش کند و یا پیامکها را برای بقیه بلند بخواند. این خط اصلی داستان فیلم «غریبههای کامل»، با عنوان اصلی Perfetti Sconosciuti، است.
مهمانی شام به یک دستورالعمل کلاسیک برای ایجاد تعلیق در فیلمها تبدیلشده است. معمولاً، در اینگونه فیلمها همهچیز خیلی خوش و خرم شروع میشود و به ناگهان با ورود یک ناشناس و یا خروج یک اسکلت از داخل کمد لباسی بحران آغاز میشود. در غریبههای کامل با یک نوآوری هوشمندانه عامل ایجاد اضطراب، گوشی همراه است که خود بهنوعی به پیشرفتهای دنیای امروز هم طعنه میزند.

از داستان فیلم پیداست که در ادامه چه رخ خواهد داد. هنگامیکه مشغول تماشای فیلم هستید درست از زمانی که بازی آغاز میشود میتوانید حدس بزنید که قرار بر این است که شرایط در ادامه برای شخصیتهای فیلم سخت و سختتر شود. اتفاقی که دقیقاً در فیلم رخ میدهد؛ اما اجراها به گونهایست که شما با فیلم تا انتها میمانید. در فیلمی که تمام شخصیتهای آن کاری جز صحبت کردن در داخل یک آپارتمان انجام نمیدهند، فیلمنامه نقش بسیار اساسی دارد و نویسندههای این فیلم (که با خود کارگردان پنج نفرند) بهخوبی از پس آن برآمدهاند و یکی از عوامل موفقیت فیلم را رقمزدهاند.
کارگردانی فیلم یک شاهکار است در عین سادگی و بهدوراز اداهای هنری. بازیگران هرکدام فضای کافی برای دیده شدن در فیلم را در اختیار دارند و هیچ شخصیتی در فیلم به حاشیه رانده نمیشود. حتی دختر جوان زوج میزبان که در همان ابتدای فیلم از خانه خارج میشود جایی در ادامه فیلم ذهن تماشاگر را برای دقایقی مشغول میکند تا آنجا که یکی از جذابترین لحظات فیلم، گفتگوی تلفنی دختر و پدرش میشود.
حالا، پایانبندی فیلم و یک تغییر مسیر. پایان فیلم بسیار مهم و تعیینکننده است. بعد از طی یک روایت خطی در بیشتر زمان فیلم، در پنج دقیقه پایانی، فیلم یک تغییر مسیر ناگهانی میدهد و یک پایان جذاب و پیچیده به بیننده ارائه میدهد که درنهایت فیلم را از اینی که هست هم بهتر میکند.
برای آنکه شما را بیشتر به تماشای فیلم ترغیب کنم، باید بگویم که فرجام فیلم به گونهایست که مردم برای فهم آن سریعاً به سراغ گوگل میروند و یا در دورهمیهای سینمایی در مورد آن بحث میکنند و هر کس تفسیر شخصیاش را ارائه میدهد، یک هنرنمایی ویژه از طرف کارگردان.
درنهایت باید گفت که «غریبههای کامل» یک شگفتی سینمایی ست که بهطور لذتبخشی خندهدار، حتی در مواقعی دلهرهآور و قدرتمند است و درعینحال هم سرگرمکننده است. از آن دست فیلمهایی است که شما را وامیدارد قدری فکر کنید و نگاهی بیندازید به زندگی خود و آنطور که در جعبههای سیاه زندگی میکنید. همینطور این فیلم شما را ترغیب میکند که درباره آن بنویسید، دقیقاً کاری که من الآن انجام میدهم! «غریبههای کامل» فیلمی ست که باید دید، در مورد آن بحث کرد و هر بار آن را تمجید کرد.
حالا، ببینیم نظر منتقدان درباره فیلم چیست.
پل بیرنس (Paul Byrnes) در The Sydney Morning Herald
“خیلی راحت است که فیلم بدی از روی این فیلمنامه از کار درآورد -لحظات شرمآور فیلم در یک چرخش مکانیکی یکی پس از دیگری رو شوند؛ اما این فیلم نتیجه تلاش کارگردان فیلم، Paolo Genovese، بر روی شخصیتپردازیها است. کاسیمو نمونه یک مرد ایتالیایی است- ترکیبی از مخزنی، لافزنی و بچهننه بودن. رکو یک مرد معقول و شوخطبع است، به معنای واقعی قابلاحترام.
یک دوگانگی در شخصیتهای فیلم وجود دارد. آنها شاید انسانهای آسیبپذیری باشند و همچنین دارای ایراداتی؛ اما آنها دارند سعی خود را میکنند. هیچیک ذاتاً بد نیستند.”
فیلیپ کلارک (Philip Clark) در ABC Radio
“فیلم بر روی تماشاگران بالغی که باهم فیلم را تماشا کردیم بهشدت تأثیرگذار بود. تماشاگرانی که در لحظاتی از فیلم نفسشان بند میآمد، میخندیدند و در تمام لحظات غیرمنتظره فیلم، اووووه و یا اااااه میگفتند. این [فیلم] یک [فیلم] نودوشش دقیقهای دوستداشتنی است که قرار نیست زندگی شما را تغییر دهد، فقط در این حد که دوست دارد بعد از خروج از سینما گوشی موبایل خود را به وسط ترافیک پرتاب کنید.”
جی ویزبرگ (Jay Weissberg) در Variety
“بازیگران بااستعداد فیلم هر یک حداکثر استفاده را از نقش خودکردهاند و شخصیتی را که به آنها نسبت دادهشده [بهخوبی] بازی میکنند. Genovese [کارگردان] با حرکت در اتاق و آپارتمان از حس ترس از فضای تنگ خود را رها میکند. بااینوجود مؤلفه فضای محدود بهناچار در فیلم وجود دارد. بهکارگیری جلوههای ویژه ضعیف هر وقت که کارگردان قرص کامل ماه -که به طرز خندهداری بزرگ است- را نشان میدهد که به سمت خسوف میرود، غیرقابلتوجیه است. از دیگر ایرادات فیلم موسیقی آب دوغ خیاری فیلم است که بهطور آزاردهندهای در لحظات دراماتیک فیلم شلوغ میکند تا احساسات بیننده را هدایت کند.”

عوامل و شناسنامه فیلم «غریبههای کامل»
نام اصلی فیلم: Perfetti Sconosciuti
کارگردان: Paolo Genovese
نویسندگان: Filippo Bologna، Paolo Costella، Paolo Genovese،Paola Mammini و Rolando Ravello
بازیگران: Marco Giallini، Kasia Smutniak، Edoardo Leo، Alba Rohrwacher، Valerio Mastandrea، Anna Foglietta، Giuseppe Battiston، Benedetta Porcaroli
کشور تولیدکننده: ایتالیا، زبان: ایتالیایی، سال نمایش: 2016، مدتزمان فیلم: 97 دقیقه
جوایز مطرح فیلم: برنده جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه از جشنواره David di Donatello
منابع
1- مقاله perfect strangers: life in the black box در پایگاه www.highonfilm.com
2- مقاله review: perfect strangers در پایگاه www.filmink.com.au
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
Post Views:
3