احساس عدم رضایت در زندگی به سراغ همه ما می آید، وقتی دلیل واضح و قابل لمسی برای این اتفاق وجود دارد، تلاش برای حل ان راحت تر است ولی گاهی بی دلیل چنین حسی تمام زندگی شما را پر می کند؛ دلیل چنین اتفاقی اشتباهات مرسومی است که اغلب ما در زندگی انجام می دهیم. کارهای به ظاهر عادی که نقش پررنگی در ناامید و خسته کردن ما از زندگی دارند. 

1-دائما مشغول تلفن همراه بودن و بردن آن به تخت خوابتان

هنگامی که با دوستانتان وقت می‌گذرانید، تلفنتان را کنار بگذارید، سر شام از آن استفاده نکنید و اگر بیشتر از یک ربع مشغول موبایل بوده‌اید، آن را زمین بگذارید.

به طور میانگین، مردم تا یک ساعت از خواب شبانه خود را با بردن موبایل به تخت خوابشان از دست می‌دهند. پس موبایلتان را خارج از اتاق خوابتان بگذارید، یا حداقل جایی بگذارید که در دسترستان نباشد تا خودتان را محدود کنید.

2-دنبال کردن کسانی که شما را عصبانی و ناراحت می‌کند در فضای مجازی

تمام کسانی که شما را آزار می‌دهند، مانند دوستان سابق یا همکارهایتان، را دیگر دنبال نکنید. تمام اشخاصی که دنبال می‌کنید باید نقش مثبتی در زندگی شما ایفا کنند. کسانی که به شما انگیزه انجام کاری را می‌دهند، اخبار به روز در اختیارتان می‌گذارند، یا فقط عکس سگ و گربه به اشتراک می‌گذارند که شما را خوشحال می‌کنند.

3-نگه داشتن دارایی‌هایی که نقش مثبتی در زندگی شما ندارند.

هرچیزی که در محیط زندگیتان دارید، باید دارای معنا و هدف باشد. اگر چیزی این خصوصیات را نداشته باشد، آن را دور بیاندازید. در هم ریختگی، به استرس می‌افزاید.

4-اهمیت ندادن به بدنتان و دکتر نرفتن

اکنون که دیگر کودک نیستید و باید خودتان وقت دکتر بگیرید، ممکن است سال‌ها برای چک آپ به دکتر مراجعه نکنید یا نیازهای خود به پزشک و روانپزشک را نادیده بگیرید. ولی اهمیت ندادن به سلامتتان، بسیار دردسر زا است، دردسری که شاید به آسانی می‌توانستید از آن اجتناب کنید. پس حتما تا جای ممکن برای مشکلات خود به پزشک مراجعه کنید.

5-تکیه کردن به فضای مجازی یا افراد دیگر برای تعیین ارزش شما.

امروزه، بسیار معمول است که با تعداد لایک‌هایی که عکسمان می‌خورد ارزش خود را تعیین کنیم. ولی این رفتار می‌تواند بسیار مضر باشد و ایجاد عادت‌های آسیب رسان کند که به آسانی نمی‌توان کنار گذاشت.

تعامل با مردم در فضای مجازی چیز بدی نیست! ولی نهایت سعی خود را بکنید که تمام تایید و تمجیدی که نیاز دارید را از فضای مجازی کسب نکنید. به تمام چیزهایی که در خود می‌پسندید و کارهای مثبتی که امسال انجام داده‌اید فکر کنید، فهرستی از آن‌ها تهیه کنید و نزدیک تخت خوابتان بگذارید تا هر روز صبح آن را ببینید.

6-مقایسه کردن خود با دیگران

اگر دائما خودتان را با بقیه مقایسه کنید، هیچ گاه به کسی که هستید و دستاوردهایتان افتخار نخواهید کرد. صرفا چون شخصی هم سن و سال شما نامزد کرده، دلیل نمی‌شود شما نیز باید نامزد کنید، یا حتی کوچک‌ترین تمایلی به آن داشته باشید. صرفا چون شخص دیگری به خاطر شغلش دائما در حال مسافرت است، دلیل نمی‌شود شما نتوانید هر از گاهی به مسافرت بروید، و با شغل خود راضی باشید. هرکسی با سرعت خود پیش می‌رود و اهداف و علایق مختلفی دارد.

7-اختصاص دادن مدت بسیار طولانی به تماشای برنامه‌های تلویزیونی

تماشای تلویزیون پس از یک روز طولانی و خسته کننده هیچ ایرادی ندارد. ولی اگر تمام زمان استراحتتان را با تماشا کردن سریال بگذرانید، از فعالیتتان کاسته می‌شود و به لیست کارهایی که پشت گوش می‌اندازید افزوده می‌شود. و در نهایت، مضطرب خواهید شد.

در عوض، خودتان را به چند قسمت سریال محدود کنید و بعد به کارهای روزمره خود برسید.

8-پس انداز نکردن

پول خرج کردن بسیار وسوسه انگیز است، ولی 5 سال بعد خریدن خانه، ماشین یا مسافرت خارج از کشور بدون هیچ پس اندازی سخت خواهد بود.

لازم نیست نصف حقوقتان را پس انداز کنید، تعیین اهداف غیرواقع گرایانه حتما به شکست ختم خواهد شد.

9-دیر رسیدن به تمامی قرارها

زودتر از همه رسیدن و معطل شدن اصلا جالب نیست، ولی هیچ وقت نباید سعی کنید دقیقا همان موقع تعیین شده به قرار برسید. با این استراتژی، معمولا به خاطر مسائل غیرمترقبه دیر خواهید رسید. همیشه 10 دقیقه زودتر از زمان لازم از خانه خارج شوید. دیر رسیدن نه تنها اشخاصی که ملاقات می‌کنید را آزار می‌دهد، بلکه شما را به غیرقابل اعتماد بودن بدنام می‌کند. علاوه بر این، برای شما بسیار استرس‌زا است.

10-دائما غذای بیرون خوردن

با این که آسان است، ولی خرج بسیاری دارد و از آن جایی که نمی‌توانید محتویات غذا را کنترل کنید، به سلامت شما نیز آسیب می‌رساند.

در عوض، فقط وقتی مجبورید بیرون غذا بخورید، و دائما یخچالتان را پر از مواد غذایی کنید تا همیشه بتوانید برای خودتان غذا درست کنید.

11-کینه به دل گرفتن و در گذشته زندگی کردن

وقتی کسی به شما آزار می‌رساند، به خصوص کسی که مورد اعتماد شما بود، گذشتن از رنجش حاصله بسیار سخت است. ولی رها نکردن این خاطرات آزاردهنده و نفرت، روی سلامت روانی و جسمی شما تاثیر منفی می‌گذارد.

با این که زمان‌بر است، سعی کنید ببخشید و به زندگی خود ادامه دهید. وقتتان را با اتفاقات گذشته تلف نکنید.

12-زندگی در محل بهم ریخته

منزل شما، محلی است که در آن روزتان را آغاز و تمام می‌کنید، و هیچ کسی نمی‌خواهد روز خود را با استرس و انرژی منفی یک اتاق شلوغ شروع کند. سعی کنید منزل شما، محلی آرامش بخش باشد. تنها چند دقیقه از روز خود را به مرتب کردن خانه خود اختصاص دهید.

13-مشکلات روانی را مایه شرم و نشان ضعف دانستن

اگر دستتان شکسته باشد، آیا درخواست کمک نشانه ضعف محسوب می‌شود؟ خیر. همین طرز تفکر برای سلامت روانی نیز صادق است. یک نفر از 5 فرد بالغ آمریکایی، از مشکل روانی رنج می‌برد. ولی طی سال اخیر، تنها 60 درصد آن‌ها برای مشکلاتشان درخواست کمک کردند.

اگر مشکلات تکرارشونده‌ای دارید که فعالیت روزانه شما را مختل می‌کند، از روانپزشک کمک بگیرید.

14-نگه داشتن میلیون‌ها ایمیل در اینباکس، و پاک نکردن مداوم ایمیل‌ها

بسیاری افراد ترجیح می‌دهند به ایمیل‌هایشان اهمیتی ندهند و اجازه می‌دهند روی هم جمع شوند. با حذف کردن ایمیل‌های اضافی، از استرس خود بکاهید.

15-فقط هنگام نیاز با عزیزان ارتباط برقرار کردن

هرچه سن بالاتر می‌رود، این عادت بد بیشتر و بیشتر می‌شود. ولی این روش مناسبی برای حفظ روابط نیست. پس زمانی را در هفته به صحبت کردن با عزیزانتان اختصاص دهید. اگر روابطتان برای شما مهم هستند، آن‌ها را اولویت قرار دهید.

16-روبرو نشدن با مشکلات

مستقیما روبرو شدن با مشکلات، بسیار سخت است. ولی بهتر از پشت گوش انداختن آن و نشان دادن واکنش‌ها غیرمستقیم است که فقط شرایط را بدتر می‌کند. علاوه بر این، موجب استرس نیز می‌شود. در عوض، مودبانه از آن شخص بخواهید با شما رو در رو صحبت کند. انجام این کار از طریق پیغام دادن ممکن است بنظر مناسب بیاید، ولی ایده‌آل نیست. احتمال ایجاد سوء تفاهم بسیار است.

17-خالی کردن عصبانیت و کلافگیتان روی عزیزانتان

ابراز نکردن عصبانیت و کلافگی می‌تواند دشوار باشد، و عزیزانتان ممکن است بنظر آسان‌ترین گزینه برای تخلیه این احساسات بیایند. چون می‌دانید شما را خواهند بخشید. ولی این راه حل خوبی نیست. به عزیزانتان احترام بگذارید و احساسات منفی خود را از طریق دیگری تخلیه کنید.

18-جواب مثبت به همه چیز دادن برای خوشحال کردن دیگران

این کار را انجام ندهید. هیچ کس توانایی این را ندارد که تمام خواسته‌های دیگران را انجام دهد. با «نه» گفتن به کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید، سلامت روانی و فیزیکی شما نیز سود می‌برند.

19-انتظار زندگی و روابط بی نقص داشتن

برخوردن به مشکلات، کاملا طبیعی است و برخی اوقات، برای رشد شخصی شما ضروری نیز هست. با این که بسیار سخت است، ولی باید قبول کنید این مشکلات شایستگی و ارزش شما را تعیین نمی‌کنند. زندگی و رابطه بی نقص وجود ندارند، و هرچه بیشتر به دنبال آن باشید، ناراضی‌تر خواهید شد.