حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس درباره افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: طبق قانون موضوع باید در کمیسیون ماده 1 قانون صادرات و واردات بررسی شود و در نهایت نهایی میشود. این موضوع اختیاری است که مجلس به دولت داده و در هیئت وزیران مطرح شده است و در نهایت مصوبه کمیسیون را هم گرفت.
وی افزود: اینکه افزایش تعرفههای واردات خودرو باعث انحصار واردات برای گروهی خاص میشود قابل بحث و بررسی است. معتقدیم همانطور که در داخل نباید انحصار ایجاد شود، واردات هم نباید انحصاری باشد. از طرفی اگر الزام واردات خودرو از طریق نمایندگیهای معتبر است این موضوع صرفاً برای تأمین خدمات پس از فروش و کیفیت بهتر است تا مشتری از بابت کیفیت و خدمات پس از فروش ضمانتی داشته باشد.
فولادگر تصریح کرد: شخصاً معتقد به افزایش تعرفههای واردات خودرو نبوده و نیستم. تعرفه باید ابزاری برای کنترل کیفیت و ایجاد رقابت باشد. اگر رقابتپذیری را از خودروساز داخلی بگیریم، کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی را ارتقاء نمیدهد، قیمت محصولاتش را هم رقابتی نخواهد کرد. بنابراین من موافق افزایش تعرفههای واردات خودرو نیستم. استدلال دولت برای تغییر تعرفهها تمرکز بر واردات خودروهای کم مصرف و زیر 2500 سیسی و ایجاد تعرفههای پلکانی است تا اگر هم خودرو وارد میشود خودروهای کم مصرفی باشند؛ روی خیلی از این تعرفهها هنوز توجیه نیستم.
رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در ادامه افزود: کمیسیون حمایت از تولید به واسطه حمایت از تولید ملی باید یک موضع گیری برای حمایت از تولید داخل داشته باشد و به واسطه اصل 44 آن باید رقابتپذیری و خصوصیسازی را تقویت کند.
نماینده مردم اصفهان تأکید کرد: مشکل خودروسازی ما شبه دولتی بودن آن است. تا زمانی که وضعیت شبه دولتی در خودروسازی وجود داشته باشد، نه نظارتپذیری 100 درصد دولتی و نه رقابتپذیری 100 درصدی بخش خصوصی را دارد.قرار بود یک دوره گذرا برای این وضعیت شبه دولتی بودن وجود داشته باشد که متاسفانه تاکنون حدود 12 سال این وضعیت ادامه داشته و دارد.
فولادگر در پایان درباره واردات خودرو از سوی خودروسازان ایرانی گفت: خودروسازان داخلی تحت عنوان انتقال تکنولوژی دست به واردات زدهاند و اگر بنا باشد به صورت CBU خودرو وارد شود اسم این کار تولید نیست و مصداق واردات است. مبنای تولید این است که تکنولوژی منتقل شود و به تدریج داخلیسازی را انجام دهند. به طور مثال از 15 درصد داخلیسازی به حدود 85 درصد طی 5 سال برسند. اگر قرار باشد خودروها به صورت CBU وارد شود، مصداق واردات است.
منبع : خبرگزاری دانشجو