در دیدار با صدر اعظم آلمان عنوان کرد/

گزیده اخبار علم، فناوری و محیط زیست در هفته دوم اسفند

تهران- ایرنا- امضای قرارداد و تفاهم نامه های همکاری در سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به اتریش،انعقاد قرارداد راه اندازی اولین شهر سلول کشور در دانشگاه خوارزمی،عرضه دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان ایران در مسکو از مهم ترین رویدادهای دومین هفته اسفند در خروجی اخبارعلمی ایرناست.

گزیده اخبار علم، فناوری و محیط زیست در هفته دوم اسفند
به گزارش ایرنا، در هفته منتهی به نیمه اسفندماه چندین کنفرانس و همایش تخصصی پزشکی در کشور برگزار شد که از جمله آنها می توان به اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران، دومین کنگره بین المللی جمعیت آسیایی و آفریقایی مایکوباکتریولوژی (بیماری های ریوی)، هفتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه، هشتمین همایش بین المللی روز جهانی بیماری های نادر، نهمین کنگره بین المللی استروک (سکته مغزی)، بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران اشاره کرد.
در حوزه زیست محیطی نیز اخبار مربوط به شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، بازدید معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد از دریاچه ارومیه و روستاهای تالاب بین المللی کانی برازان واقع در مهاباد آذربایجان غربی، تصویب لایحه حمایت از محیطبانان و جنگلبانان در جلسه هیات دولت و رونمایی ازنخستین سامانه تخصصی اطلاع رسانی مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست در ایرنا انعکاس یافت.

اخبار برگزیده علمی - فناوری :
***گسترش همکاری های علمی فناوری ایران و اتریش
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز سه شنبه برای امضای چند قرارداد همکاری در حوزه های مختلف از جمله حوزه انرژی های نو و نفت به همراه هیاتی بلندپایه راهی اتریش شد.
در جریان این سفر، دکتر سورنا ستاری و میتر لهنر معاون صدراعظم و وزیر علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش ، 5 قرارداد و تفاهم نامه همکاری در حوزه های مختلف علمی و فناوری امضا کردند.
انعقاد دو قرارداد و تفاهم نامه در خصوص طراحی و تولید پلتفرم خودرو و همکاری‌های فناورانه در حوزه مدیریت و توسعه پارک های فناوری میان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش از دیگر برنامه های این سفر بود.
همچنین در این سفر قرارداد و تفاهم نامه همکاری در حوزه انرژی های نو و نفت میان وزارت نفت کشورمان و وزارت علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش به نیابت از وزیر نفت کشور و قرارداد همکاری در حوزه گردشگری به نیابت از رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط معاون علمی و فناوری به امضا رسید.
با حضور ستاری و میترلهنر، قرارداد انتقال فناوری پیل سوختی اکسید جامد توسط کارگروه ایرانی متشکل از شرکت‌های پارس رایزن، پژوهشگاه نیرو و ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی نیز منعقد شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این سفر، بعد از بازدید از موسسه فناوری اتریش (AIT) در نشست با فعالان حوزه فناوری و اقتصادی دانش بنیان این کشور و همچنین نخبگان و ایرانیان مقیم اتریش دیدارهای جداگانه ای داشت.
در این ماموریت، سند همکاری سه جانبه ای برای ایجاد مرکز طراحی و مهندسی در زمینه تبدیل پسماند به انرژی، در نشست فناوری و اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و اتریشی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد.

***تفاهم نامه راه اندازی شهر سلول امضا شد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفته گذشته به منظور ایجاد شهر سلول، ویژه تحقیقات علوم مهندسی بافت و بیوتکنولوژی در دانشگاه خوارزمی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
طبق این تفاهم‌نامه شهر سلول (cell city) با هدف متمرکز شدن شتاب‌دهنده‎ها، مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در حوزه سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی تأسیس خواهد شد و تمام اجزای این شهر در سطوح مدیریتی، علمی و فناوری در راستای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای تعیین شده، اقدام خواهند کرد.
شهر سلول شامل بخش های مختلف از جمله پارک علم و فناوری تخصصی در حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت، مرکز خدمات بالینی تخصصی سلول درمانی، موزه سلولی برای ارائه خدمات علمی و ترویجی عمومی، مزرعه حیوانات آزمایشگاهی، بخش مدیریت شهر سلول و مراکز حمایت مالی و حقوقی از شرکت‌های دانش بنیان و خدمات حمایتی - آموزشی و توانمندسازی خواهد بود.

***عرضه تولیدات دانش بنیان ایران در نمایشگاه بین المللی مسکو
شرکت های دانش بنیان ایرانی در پاویون اختصاصی جمهوری اسلامی ویژه نمایشگاه بین المللی مسکو در این صنعت، دستاوردهای خود را عرضه کردند.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی مواد کامپوزیتی، تجهیزات و محصولات وابسته در مسکو از روز سه شنبه با حضور 207 شرکت از بیش از 70 کشور آغاز به کار کرد و به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت.
شرکت های دانش بنیان ایرانی در این نمایشگاه، جدیدترین محصولات خود از جمله سیلندرها و مخازن تحت فشار اما فوق سبک و بسیار مقاوم، انواع اتصالات پایدار ساختمانی و همچنین تجهیزات حساس و پرکاربرد صنایع نفتی و گازی و همچنین سکوهای دریایی را در این نمایشگاه عرضه کرده اند.
حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه مسکو که یکی بزرگترین گردهمایی های بازرگانی شرکت های دانش بنیان جهان است با حمایت ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته و معاونت امور بین الملل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و همکاری رایزنی علمی فناوری ایران در فدراسیون روسیه انجام گرفته است.

***برگزاری چهارمین نمایشگاه جهادگران علمی و فناوری
چهارمین جشنواره و نمایشگاه جهادگران علم و فناوری از یکشنبه تا سه شنبه گذشته (٩ تا 11اسفندماه) با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در محل نمایشگاه های دانش بنیان این دانشگاه برگزار شد.
در این رویداد علمی فناوری، بیش از 230 طرح ابداعی، اختراعی و پژوهشی در 40 غرفه به نمایش درآمد و چندین محصول جدید توسط محققان سازمان بسیج علمی و دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.
انعقاد دو تفاهم نامه همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه این جشنواره صورت گرفت و به امضای حسین قدیانی، سورنا ستاری و حمید میرزاده رسید.

***انعقاد تفاهم نامه نفوذ فناوری در بنگاه های حوزه زیستی
تفاهم نامه نفوذ فناوری در بنگاه های حوزه زیستی دراولین روز هفته گذشته بین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد.
این تفاهم نامه که به امضای علی یزدانی رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری رسید، به مدت 5 سال اعتبار خواهد داشت. تقویت سیاستگذاری برای ایجاد و توسعه صنایع کوچک و متوسط زیست فناوری، انتشار و نفوذ دهی فناوری های زیستی در خوشه های صنعتی مرتبط از جمله غذایی، محصولات باغی و دامی، کمک به استقرار شرکت های زیست فناوری در شهرک ها و نواحی صنعتی، کمک به فعال سازی شرکت های توسعه کسب و کار در حوزه زیست فناوری از جمله اقدامات مشترک در نظر گرفته شده در این تفاهم نامه است.

منتخب اخبار علمی پزشکی :

***برگزاری دومین کنگره بین المللی جمعیت آسیایی و آفریقایی
دومین کنگره بین المللی جمعیت آسیایی و آفریقایی مایکوباکتریولوژی (بیماری های ریوی) روز شنبه در اصفهان گشایش یافت و به مدت چهار روز، میزبان 120 شخصیت علمی بین المللی از 42 کشور آسیایی، اروپایی و افریقایی و 130 میهمان داخلی بود.
رئیس کنگره بین المللی جمعیت آسیایی و آفریقایی مایکوباکتریولوژی هدف از برگزاری این کنگره را توجه بیش از پیش به امر پژوهش در زمینه زیست شناسی، آسیب شناسی و روند توسعه عفونت های مختلف ناشی از مایکوباکتریا از جمله بیماری های سل در انسان و دام و عفونت های فرصت طلب غیر سلی در زمینه نقص ایمنی اعلام کرد.
دکتر علی اکبر ولایتی افزود: جامعه علمی و پزشکی ایران نقش اساسی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری سل در دنیا دارد و از مراجع مرکزی و قابل قبول برای سازمان جهانی بهداشت است.
وی به تجربه موفق مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مسیح دانشوری و جمعیت آسیایی افریقایی مایکوباکتریولوژی مستقر در تهران در زمینه پیشگیری و درمان بیماری سل اشاره کرد.
ولایتی با بیان اینکه بیشترین موارد ابتلا به سل در قاره های آسیا و افریقا شناسایی می شود، بر ضرورت تمرکز پژوهش های این حوزه در سطح دو قاره مذکور تاکید کرد.
اولین شبکه آسیایی و آفریقایی مایکوباکتریولوژی با مشارکت 80 کشور از سراسر جهان و عضویت حدود 200 نفر به نام جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 از سوی مرکز آموزشی و پژوهشی درمانی سل و بیماری های بیمارستان به ثبت رسید.
مایکو باکتریولوژی یک گروه از باکتری هایی است که می تواند باعث ایجاد بیماری های سل، ریوی، جذام و سل خارج ریوی شود که با توجه به ابتلای جمعیت زیادی در دنیا به این بیماری ها، بررسی این گروه از باکتری ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

*** برگزاری اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران
اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران از هفتم تا نهم اسفندماه در سالن همایش بیمارستان امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.
دبیرعلمی اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران در مراسم افتتاحیه این برنامه، یکی از دلایل ناکارآمدی شیمی درمانی برای بیماران سرطانی را استفاده از پروتکل های یکسان ذکر کرد و گفت: از آنجاکه افراد دارای ژن های متفاوت هستند، نباید از پروتکل واحد در این زمینه استفاده کرد.
دکتر رضا نکوییان تصریح کرد: بدون شناخت پزشکی شخصی نمی توان بیماران را به صورت کارآمد درمان کرد و با بکارگیری این روش می توان با صرف هزینه های کمتر و کارآمدی بیشتر به مداوای بیماران پرداخت.
وی توضیح داد: در پزشکی شخصی، تشخیص و درمان بیماران براساس شناخت دقیق از ژن معیوب به صورت خاص صورت می گیرد.
دبیر اجرایی اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران نیز گفت: با بهره گیری از پزشکی شخصی، احتمال پیش بینی ابتلای افراد به بیماری در آینده و همچنین تعیین داروهای مناسب برای درمان این بیمار افزایش می یابد.
سید مسعود هوشمند یادآور شد: در این روش برای هر شخص داروی خاص تجویز می شود و به همین دلیل از مصرف بی مورد داروها کاسته شده و هزینه های درمانی کاهش می یابد.

***اجرای برنامه های روز جهانی بیماری های نادر
هشتمین همایش بین المللی روز جهانی بیماری های نادر، هشتم اسفندماه با حضور متخصصان و صاحبنظرانی از 25 کشور از جمله آلمان، فرانسه، ایرلند، هلند، اتریش، سوئد و مالزی در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد.
متخصص ژنتیک جمعیت و اپیدمیولوژی به مناسبت برگزاری این همایش گفت: سالانه 100 هزار مبتلا به بیماری های نادر به جمعیت ایران افزوده می شود که بیشتر این تولدها در مناطق روستایی و به دلیل ازدواج های خویشاوندی رخ می دهد.
دکتر سعید دستگیری افزود: پیش بینی می شود بیماری های نادر در 7 درصد از تولدها رخ دهد، این درحالیست که این میزان در مناطق روستایی به 14 درصد می رسد.
وی با بیان این که 60 درصد از این بیماری ها ناشناخته هستند، افزود: از 40 درصد دیگر بیماری های نادر، گروهی به واسطه زمینه ژنتیکی، گروهی در اثر عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و گروهی نیز از ترکیب عوامل ژنتیکی و محیطی بروز می یابند.
به گفته مدیرعامل بنیاد بیماری های نادر، تاکنون 18 انجمن مرتبط با بیماری های نادر در کشور ثبت شده که در مجموع، حدود 150 هزار عضو دارند و در سال جاری، 12 میلیارد و 524 میلیون تومان هزینه بیماران صعب العلاج شده است.
براساس آمار موجود، فنیل کتونوری (PKU)، نقص ایمنی، رتینیت پیگمانتر RP (از بیماری های غیرشایع چشمی) و سلیاک از شایعترین بیماری های نادر در کشور است که به ترتیب 12 هزار و 800 ، حدود 6 هزار، 12 هزار و پنج هزار نفر به آن مبتلا هستند.
بیماری نادر به آن دسته از بیماری هایی گفته می شود که دو تا پنج نفر در هر 10 هزار نفر به آن مبتلا باشند.
27 فوریه مصادف با نهم اسفندماه به عنوان روز جهانی بیماری های نادر نامگذاری شده است.

***برگزاری بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران
بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، 11 تا 13 اسفندماه در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار ‌شد.
رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، محوریت بیستمین دوره کنگره این انجمن را آتروز عنوان کرد و گفت: با ورزش‌ های مناسب و تغذیه صحیح و اصولی، کاهش وزن و کمتر کار کشیدن از مفاصل می‌توان از شدت آرتروز جلوگیری کرد.
دکتر سید منصور رایگانی عواملی همچون بلند کردن اجسام سنگین یا خم و راست شدن زیاد را در ابتلای افراد به تنگی کانال ستون فقرات و آرتروز گردن و کمر دخیل دانست.
وی انجام عمل جراحی، روش‌های مختلف فیزیوتراپی و طب فیزیکی، روش های تزریقی داخل مفصل، پی آر پی و اوزن‌تراپی را از جمله راههای درمان آرتروز عنوان کرد.

***روند کاهشی اختلال های روانی در کشور از سال 90 تا 93
دبیرعلمی هفتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه گفت: اختلال روانی در تهران از سال 78 تا سال 90 افزایش یافته و از 21.5درصد به 39.69 درصد رسید اما از سال 90 تا سال 93 روند کاهش داشته و در سال 93 به 20.3 درصد رسیده است.
دکتر احمد علی نوربالا روز یکشنبه درمراسم افتتاحیه این همایش با اشاره به افزایش اضطراب در ایران طی 15 سال گذشته، اظهار داشت: تعداد ایرانی های دارای علائم اضطراب طی این مدت از 20.1 درصد به 25.61 درصد رسیده است.
به گفته وی، اختلال افسردگی نیز در کشور از 3.4 درصد در سال 80 به 12.7 درصد در سال 90 رسیده است.
نوربالا به استان هایی که شاخص سلامت روان در 15 سال گذشته در آنها کاهش یافته است، اشاره کرد و گفت: استان های مرکزی، اصفهان، یزد، لرستان، تهران، ایلام، خراسان رضوی، زنجان، کردستان و کرمانشاه شاهد کاهش شاخص سلامت روان در آنها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: شاخص سلامت روان در استان های گلستان،چهارمحال بختیاری و قم افزایش داشته و این استان ها وضعیت بهتری داشته اند.
نوربالا ادامه داد: در سال 78 استان یزد به عنوان بهترین استان و چهار محال بختیاری به عنوان بدترین استان از لحاظ سلامت روان بودند که سال 93 گلستان به عنوان بهترین و همدان به عنوان بدترین استان معرفی شده است.
وی به افزایش آمارهای جهانی اضطراب و افسردگی اشاره کرد و گفت: در سال 1990میلادی تعداد مبتلایان به اضطراب و افسردگی 416 میلیون نفر بودند که این تعداد در سال 2013 به 615 میلون نفر رسیده و این روند کماکان در حال افزایش است.
همایش دوره روزه سلامت روان و رسانه با حضور جمعی از روانپزشکان در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران با ارائه مباحثی در زمینه های تظاهرات روان شناختی بیماری ها قلب و عروق، اهمیت اختلالات روان تنی در طب داخلی، تظاهرات روان شناختی در بیماری های کودکان، اهمیت اختلالات روان تنی در کودکان و زنان و نقش رسانه ها در آگاهی بخشی در مورد اختلالات روان تنی برگزار شد.

*** برگزاری نهمین کنگره بین المللی استروک ( سکته مغزی )
نهمین کنگره بین المللی استروک ( سکته مغزی ) از 11 تا 13 اسفند ماه با حضور جمعی از پزشکان برجسته داخلی و خارجی در سالن همایش کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
دبیرعلمی این کنگره در مراسم افتتاحیه گفت: در هر شش ثانیه یک سکته مغزی در دنیا رخ می دهد و براساس آمارهای موجود در ایران در کمتر از سه دقیقه یک سکته مغزی اتفاق می افتد.
دکتر سید امیر حجازی یادآور شد: در ایران و برخی از کشورها سکته مغزی به دومین عامل مرگ و میر تبدیل شده است اما در کشورهای پیشرفته با اقدامات مناسب تواستند این عامل را به چهارمین دلیل مرگ و میر تبدیل کنند.
وی با اشاره به اینکه سکته مغزی اولین عامل ناتوان کننده افراد در تمام دنیا است، افزود:‌ در دولت تدبیر و امید به این مورد توجه بیشتر شده و تجهیز 55 بیمارستان برای درمان سکته مغزی یکی از این اقدامات است.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم به تحمیل هزینه های هنگفت سکته مغزی به نظام سلامت و خانواده ها و همچنین از کارافتادگی مبتلایان اشاره کرد.
محمد آغاجانی با اعلام اینکه مراکز درمان سکته مغزی در 55 بیمارستان و 25 شهر راه اندازی شده است، کاهش مرگ و میر بیماران، افزایش درصد موفقیت خدمات درمانی ارائه شده، کاهش شدت بیماری و همچنین کاهش ناتوانی حاصل از سکته مغزی را از مهمترین دلایل راه اندازی این مراکز اعلام کرد.
وی راه اندازی واحد مراقبت های سکته های حاد مغزی را یکی از راه های کاهش عوارض و ناتوانی مبتلایان در کشورهای پیشرفته دانست.

***اخبار برگزیده هفته در حوزه محیط زیست :

***تصویب لایحه حمایت از محیطبانان و جنگلبانان در هیات دولت
لایحه حمایت از محیطبانان و جنگلبانان پس از چندین ماه کار کارشناسی و بین دستگاهی در جلسه یکشنبه گذشته هیات دولت به تصویب رسید.
تصویب این لایحه با توجه به آسیب ها و تهدیداتی که متوجه این مدافعان طبیعت است و ضرورت تقویت قوانین و مقررات موجود در این زمینه، صورت گرفت.
در این ماده واحده آمده است که محیطبانان و جنگلبانان از حیث مسئولیت جزایی و مدنی، دیه و جبران خسارت در قبال صدمات و ضرر و زیانی که در جهت انجام وظیفه متحمل می شوند و کمک مالی به آنان و خانواده شان، مشمول مواد 12 تا 15 قانون به کارگیری سلاح هستند.
در مورد بیمه عمر، حوادث و سایر بیمه ها، انها مشمول اصلاحیه قانون بیمه عمر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهند بود.
دادگاه ها مکلفند در مورد پرونده های مربوطه در اسرع وقت رسیدگی کنند و سازمان برنامه و بودجه هم موظف است اعتبارات مورد نیاز را در بودجه سالانه پیش بینی کند.

***رونمایی ازنخستین سامانه تخصصی اطلاع رسانی مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست
نخستین سامانه تخصصی اطلاع رسانی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه همزمان با دومین روز فعالیت شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست و با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.
این سامانه در مرحله پایلوت برای پارک ملی لار راه اندازی شده و به مرور برای تمام مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست در سراسر کشور تهیه خواهد شد.
این سامانه کاملا بومی سازی شده و با بهره گیری از اطلاعات جامعی از طبیعت لار مانند تعداد جمعیت حیات وحش منطقه، تعداد ورود گردشگران و خودروها به منطقه قابل دسترسی است و اطلاعات آن در قالب عکس، فیلم، موارد قانونی، بافت گیاهی و جانوری و مقوله فرهنگ گردشگری مسوولانه در منطقه قرار داده می شود.
همزمان با راه اندازی سامانه تخصصی مناطق حفاظت شده، سامانه پساب یک شرکت دارویی و یک شرکت خودروسازی نیز رونمایی شد.

***بازدید رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد از دریاچه ارومیه و تالاب کانی برازان
'اریک سولهایم /Eric sulham/' معاون دبیر کل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در سفر هفته گذشته خود به ایران بعد از حضور در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست به منظور بازدید از سایت دریاچه ارومیه و تالاب کانی برازان، راهی استان آذربایجان غربی شد.
وی در سفر سه روزه خود به ایران، با مقامات ارشد کشورمان درباره گسترش همکاری های منطقه ای در زمینه محیط زیست و تقویت مشارکت بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه به منظور حل مشکلات زیست محیطی منطقه گفت و گو کرد.
سولهام در جریان بازدید از دریاچه ارومیه گفت: ایران هر چند در زمینه رفع چالش های زیست محیطی به ویژه موضوع گرد و غبار و بحران دریاچه ارومیه نیازمند تلاش بوده اما عملکرد موفقی در مدیریت این چالش ها داشته است.
وی افزود: حل موضوع ریزگردها از مهمترین برنامه های در حال پیگیری است که مسئولان ایرانی با همکاری سازمان ملل متحد در حال بررسی و رفع این مشکل هستند و در همین راستا درصدد هستیم با کشورهای عراق و ترکیه نیز گفت و گو و طرح های مشترک اجرا کنیم.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد یادآور شد: همکاری ها و حمایت های مالی بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه همچنان ادامه می یابد زیرا مشکل مشابه برای دریاچه ' آرال' در آسیای میانه/ و ' چاد' در قاره آفریقا نیز رخ داده است و می توان از این تجربه برای رفع مشکلات آینده بهره برد.
وی همچنین در بازدید خود از طرح 'الگوسازی جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه' و طرح آزمایشی 'صندوق خرد زنان روستایی و مزارع کشاورزی' در روستاهای تالاب بین المللی کانی برازان شهرستان مهاباد نیز گفت: مشارکت جوامع محلی در حفاظت از تالاب بین المللی کانی برازان نقش موثری در اقتصاد مردم منطقه دارد.
رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد افزود: حفاظت از تالاب ها و حفظ طبیعت اهمیت دارد اما این حفاظت رونق گردشگری، اقتصاد و رونق بخشی به زندگی و معیشت مردم است و در واقع برنامه حفاظت و احیا بیشتر به این خاطر برای سازمان ملل مهم است.

***امضای تفاهم نامه مقابله با آلودگی نفتی در دریا
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بنادر و دریانوردی، تفاهم‌نامه همکاری جست‌وجو و نجات و مقابله با آلودگی نفتی در دریا امضا کردند.
این تفاهم نامه روز دوشنبه در حاشیه بهره برداری از 15 پروژه فنی و دریایی در بندرعباس، با حضور سردار علی فدوی فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سعید نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی منعقد شد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: ما به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی اعمال حاکمیت در عرصه آب‌های تحت حاکمیت را انجام می‌دهیم، بنابراین باید از تمام امکانات موجود برای این اعمال حاکمیت استفاده کنیم.
محمد سعید‌نژاد افزود: سازمان بنادر به عنوان نماینده حاکمیت وظیفه ملی و جهانی دارد که از آب‌های سرزمینی در راستای حفاظت از محیط زیست حمایت کند و این جزو تکالیف ما به عنوان یکی از اعضای سازمان جهانی دریانوردی است.
فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران نیز با بیان اینکه فعالیت های مشترکی از قبل میان سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی سپاه وجود داشت، گفت: این تفاهمنامه برای استحکام و نظامند شدن فعالیتهای بین این دو نهاد امضا شد.
سردار علی فدوی بر لزوم صیانت از آبهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران تاکید و اظهار کرد: تمامی ارگان هایی دریایی در راستای مباحث محیط زیست دریایی اغماض و مماشاتی با متخلفین نخواهد داشت.


تازه های علم و فناوری جهان :
***ساخت اولین تلفن هوشمندنسل پنجم درچین
یکی از شرکت های مخابراتی بزرگ چین هفته گذشته اعلام کرد که برای اولین بار در جهان موفق به ساخت تلفن هوشمند نسل پنجم شده است.
این تلفن که «گیگابیت فون» نام دارد بر اساس اعلام شرکت تولید کننده آن می تواند برنامه ها، تصاویر و فیلم ها را با سرعتی معادل یک گیگابایت در هر ثانیه ذخیره کند که این سرعت 10 برابر فناوری های نسل چهارمی است که هم اکنون در تلفن های هوشمند دنیا در اختیار کاربران است.
براساس اعلام شرکت «زد تی یی»›، این تلفن همراه کارکردهای بسیار بالایی در دانلود تصاویر دارد و در زمینه عکاسی نیز به دلیل داشتن زاویه عکسبرداری تا 360 درجه بسیار قوی تر از تلفن های موجود هوشمند است.
این شرکت چینی، محصول خود را یک انقلاب در دنیای اینترنت و تلفن های هوشمند نامیده است که قادر به دگرگون کردن زندگی مردم خواهد بود.
شرکت های سازنده تلفن های هوشمند جهان رقابت سرسختانه ای برای توسعه شبکه فناوری نسل پنجم اینترنت دارند که می تواند با سرعتی بسیار بالا به کاربران امکان تماشای فیلم و سریال های تلویزیونی در تلفن های هوشمند بدهد.
پیش بینی می شود که شرکت کره ای موسوم به گروه «کی تی» نیز در جریان بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ در سال 2018 میلادی به شرکت کنندگان در مسابقات و تماشاگران خدمات نسل پنجم شبکه عرضه کند.
به گفته منابع خبری، استفاده از خدمات شبکه پر سرعت نسل پنجم به طور گسترده در سال 2020 میلادی امکان پذیر خواهد بود.

***ساخت روباتی که تا ارتفاع 1.2 متر به هوا می‌پرد
محققان یکی از شرکت های وابسته به گوگل موفق به ساخت روباتی شده اند که با استفاده از چرخ‌های خود قادر است به سرعت روی پله‌ها و در برف حرکت کند و تا ارتفاع 1.2 متر به هوا بپرد.
این روبات تحقیقاتی 'هندل' Handle نام دارد و توسط محققان شرکت 'بوستون دینامیکس' Boston Dynamics وابسته به گوگل طراحی شده است.
این روبات تحقیقاتی، ویژگی‌های روبات قبلی شرکت موسوم به 'اطلس' Atlas را داراست اما کارآیی و قابلیت جابه‌جایی آن بالاتر است و از یک سیستم مفصلی ساده تر بهره می‌برد.
سرعت حرکت این روبات به 14.5 کیلومتر در ساعت می‌رسد و با یک بار شارژ قادر است 24 کیلومتر را طی کند و بسته‌هایی به وزن 45 کیلوگرم را از زمین برداشته و جابه‌جا کند.

***معرفی سوپر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک از سوی سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت، هفته گذشته در اولین فهرست 'عوامل بیماریزای اولویت دار' مقاوم به آنتی بیوتیک، اسامی 12 خانواده باکتریایی را که بیشترین تهدید برای سلامت انسان محسوب می شوند را منتشر کرد.
این فهرست به ویژه بر خطر باکتری های به اصطلاح گِرَم-منفی که نسبت به آنتی بیوتیک های متعدد مقاوم هستند، تاکید دارد.
این باکتری ها قادرند راه های جدید برای مقاومت در برابر درمان بیابند و همراه ماده ژنتیکی عبور کنند که همین امر به سایر باکتری ها نیز اجازه می دهد که نسبت به دارو مقاوم شوند.
فهرست سازمان جهانی بهداشت براساس ضرورت نیاز به آنتی بیوتیک های جدید، به سه دسته دارای اولویت حیاتی، بالا و متوسط تقسیم می شود که مهم ترین گروه، شامل باکتری های مقاوم به چند دارو می شوند که به ویژه تهدید خاص در بیمارستان ها، خانه های سالمندان و در میان بیمارانی محسوب می شوند که مراقبت از آنها به دستگاه هایی نظیر دستگاه های تنفس مصنوعی و کاتترهای وریدی (میله های نازک و قابل انعطاف ) نیاز دارد.
ردیف دوم و سوم این فهرست نیز حاوی باکتری هایی است که به سرعت نسبت به دارو مقاومت پیدا می کنند و موجب بروز بیماری های رایج تری مانند سوزاک و مسمومیت مواد غذایی ناشی از سالمونلا می شوند.
کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که مقاومت نسبت به داروهایی که برای مبارزه با عفونت مورد استفاده قرار می گیرند، در قیاس با سرطان، تهدید بزرگتری برای بشریت محسوب می شوند.
درصورتی که آنتی بیوتیک ها تاثیر خود را از دست بدهند، انجام فرآیندهای مهم پزشکی مانند پیوند اعضا، سزارین، تعویض مفصل و شیمی درمانی نیز بسیار خطرناک خواهد شد.
حدود 700 هزار نفر در سراسر جهان هر سال به دلیل ابتلا به عفونت های مقاوم به دارو جان خود را از دست می دهند و اگر اقدامی صورت نگیرد تخمین زده می شود که چنین عفونت هایی سالانه 10 میلیون نفر را تا سال 2050 به کام مرگ بکشاند.
علمی**1055**
خبرنگار : زینب کارگر **انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:irnaelm@https://telegram.me
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر