بهگزارش خبرگزاری مهر بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، ماجرای تغییر وضعیت تقاطع موسوم به چهارراه شوش و احداث زیرگذر درحالی از سال گذشته در حال پیگیری است که براساس گفته مدیر پایگاه محوطه میراث جهانی شوش این چالش در زمان ثبت جهانی این شهر باستانی به اوج خود رسیده بود.
حسین ارسطوزاده مدیر پایگاه محوطه میراث جهانی شوش معتقد است، کارشناسان و مسئولان سازمان که سالهاست با این موضوع درگیر هستند همچنان منطقیترین راهحل در کاهش ترافیک شهر شوش را ایجاد جاده کمربندی میدانند.
او با اشاره به بحران پل زیرگذر شوش گفت: از سالها قبل موضوع تغییر وضعیت تقاطع موسوم به چهارراه شوش و احداث زیرگذر بهدلیل مشکلات منظری برای شهر شوش و خطرزا بودن برای تردد شهروندان شوش از سوی مسئولان محلی و به ویژه نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، تحت عنوان مطالبه عمومی مطرح و پیگیری شده است.
ارسطوزاده با بیان اینکه از آن زمان تا کنون با اعلام دلایل و ذکر شرایط عرصه تاریخی در جلسات متعدد شهرستانی، استانی و همچنین رایزنیهای گسترده انجام شده در سطح سازمان با تأکید بر طرح جامع شوش منطقیترین راه حل کاهش ترافیک و حفظ ایمنی شهروندان پیشنهاد ایجاد جاده کمربندی در این شهر تاریخی بوده است اظهار کرد: متأسفانه این پیشنهاد با اصرار مطرحکنندگان گزینه زیرگذر بر خواسته خود مواجه شده است.
او با تأکید بر اینکه در سالهای گذشته ایجاد جاده کمربندی بارها از سوی مسئولان میراثفرهنگی استان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده بود افزود: متأسفانه این طرح با توجه به هزینههای اجرا و امکانسنجیهای صورت گرفته در اولویتهای این وزارتخانه قرار نگرفته است.
به گفته مدیر پایگاه جهانی شوش از آنجا که یکی از دلایل عامهپسند ارائه شده از سوی پیگیری کنندگان ایده زیر گذر بر این باور استوار بود که اگر آثاری هم در محدوده جاده ترانزیت کنونی وجود داشته، در دهههای گذشته در اثر زیرسازیهای جاده و احداث پل روگذر موجود از میان رفته یا آشفته شده است، موجب شد تا پس از بررسی در جلسات مشورتی در سطح استان و پژوهشکده باستانشناسی برای مطالعه بستر ابتدا از روشهای غیرمخرب همچون ژئوفیزیک، ژئورادار و امثال آن استفاده شود که با حضور متخصصان مربوط مشخص شد به دلیل آلودگی محل، دستیابی به نتایج مفید و قابل بهرهبرداری ممکن نیست.
ارسطوزاده افزود: از این رو در مرحله بعد مقرر شد تا با هدایت و نظارت پژوهشکده باستانشناسی و انجام گمانهزنی برای شناخت بیشتر بستر موجود نظر نهایی مبتنی بر دستاوردهای این مطالعات اعلام شود.
او با اعلام اینکه گمانههایی در بخشهایی از محدوده مورد نظر صورت گرفته گفت: برای انجام بررسیهای میدانی و مطالعات باستانشناسی هیچگونه اعتباری دریافت نشده است.
ارسطوزاده مکاتبه رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بررسی پیشنهاد طرح ایجاد کمربندی در شهر شوش را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم با بررسیهای کارشناسانه وزارت راه و شهرسازی بهترین گزینه برای مطالبه عمومی شهروندان محترم شهر شوش فراهم شود.