ماهان شبکه ایرانیان

۲۲ بنای زیبا در جهان از دیدگاه معماران [قسمت اول]

ساختمان‌ها نیز مانند نقاشی‌ها و مجسمه‌ها می‌توانند یک اثر هنری زیبا باشند. آن‌ها نیز نبوغ و جذابیت را در خود جای داده و بیننده را خیره می‌کنند. به همین خاطر بنیتا به سراغ شماری از معماران رفته تا نظر آن‌ها را در مورد زیباترین ساختمان‌های دنیا جویا شود. در ادامه با ما همراه باشید.

ساختمان‌ها نیز مانند نقاشی‌ها و مجسمه‌ها می‌توانند یک اثر هنری زیبا باشند. آن‌ها نیز نبوغ و جذابیت را در خود جای داده و بیننده را خیره می‌کنند. به همین خاطر بنیتا به سراغ شماری از معماران رفته تا نظر آن‌ها را در مورد زیباترین ساختمان‌های دنیا جویا شود. در ادامه با ما همراه باشید.

پارتنون در آتن - یونان

پارتنونCredit: Wikipedia Commons

معماران: فیدیاس، کالیکراتس و ایکتینوس

تارا ایمانی می‌گوید: «این بنا یک فرم معماری فوق‌العاده زیبا است. ستون‌های تراش‌خورده، استفاده از یک انحنای اندک در ستون‌ها برای اطمینان از اینکه آن‌ها از دور، دوکی‌شکل به نظر نرسند، قرار گرفتن بنا در بالای تپه، همه‌ی آن‌ها اصالت معماری را به ما نشان می‌دهند. اصالتی که تا امروز نیز ادامه داشته است.»

کنگره‌ی ملی برزیل - برازیلیا

کنگره ملی برزیلCredit: Wikipedia Commons

معمار: اسکار نایمِیِر

جولیا دونوهو می‌گوید: «پدر من در سال 1974 خانواده‌ی ما را به دیدن شهر جدید برازیلیا برد. این ساختمان برای من به‌منزله‌ی کل دنیا بود. ساختمانی که شبیه به یک هواپیما طراحی شده بود و ساختمان‌های بلند آن مانند بال‌های هواپیما بودند. کل ساختمان پر بود از سفارتخانه‌ها ، ساختمان‌های دولتی، مراکز فرهنگی و همچنین یک عبادت‌خانه.»

موزه‌ی هنر سائوپائولو - سائوپائولو - برزیل

موزه‌ی هنر سائوپائولوCredit: Wikipedia Commons

معمار: لینا بو باردی

داماریس هالینگس ورث می‌گوید: «این ساختمان جسورانه ساخته شده است. موزه‌ی هنر که در سال 1968 طراحی شده، از بتن و شیشه ساخته شده است. قسمت اصلی ساختمان از دو تیر بزرگ آویزان بوده و با ستون‌های اطراف تماسی ندارد. یکی دیگر از دلایلی که من عاشق این بنا هستم، این است که،  این بنا توسط یک زن ساخته شده است.»

معبد شهر ممنوعه - پکن - چین

معبد شهر ممنوعهCredit: Wikipedia Commons

معماران: نگویِن آن، کای ژین و کوای ژیانگ

روزا شِنگ، در توصیف این معبد می‌گوید: «این بنا دارای طراحی طولی و مقیاس خارق‌العاده‌ای بوده و درعین‌حال ساده است. پدربزرگ من همیشه می‌گفت، معماری به معنای دوام یک ساختمان تا آخرین روز حیات بشر در روی زمین است. این بنا یک کپسول زنده فرهنگی برای تمامی عصرها است.»

ساختمان نوآوری، علم و فناوری در دانشگاه پلی‌تکنیک فلوریدا - لِیک لند - ایالات‌متحده

دانشگاه پلی‌تکنیک فلوریداCredit: Marica McKeel

معمار: سانتیاگو کالاتراوا

ماریکا مک کیل می‌گوید: «زمانی که برای کالاتراوا کار می‌کردم، بخشی از تیم پروژه‌ی ساخت محوطه‌ی دانشگاه پلی‌تکنیک بودم. نه‌تنها عاشق طراحی این ساختمان هستم، بلکه یک احساس واقعی، نسبت به این پروژه و مردم لیک لند دارم؛ زیرا پدر من در لیک لند بزرگ شده و من هم گاهی به دیدار خانواده می‌آیم.»

خانه‌ی هوبرتوس در آمستردام - هلند

خانه‌ی هوبرتوسCredit: Aldo van Eyck Archive

معمار: آلدو وَن آیک

رندی داچ در توصیف این ساختمان می‌گوید: «برای موسسه‌ای که هدف آن مراقبت از مادران، تنها به شیوه‌ای برابر است، ساختمان آن نیز از زیبایی و وقار یکسان بهره می‌برد. این بنا یک پروژه‌ی رنگ‌ و وارنگ عصر حاضر بوده که از فولاد، شیشه و بتن در ساخت آن استفاده شده است.»

ساختمان اِمپایر اِستیت - نیویورک

ساختمان اِمپایر اِستیت

معماران: ویلیام فردریک لامب، یاسوئو ماتسوی و گرگوری جانسون

ویلیام جی مارتین می‌گوید: «از زمانی که 6 سال سن داشتم می‌خواستم معمار شوم. تنها دلیل این آرزو ساختمان امپایر استیت بود. والدین من ما را در خودرو قرار می‌دادند و در خیابان ریور رود و بلوار شرقی (نیوجرسی) حرکت می‌کردیم. دیدن ساختمان‌های گران‌قیمت منهتن در پشت ماشین لذت‌بخش بود. آنتن موجود در بالای ساختمان به ارزش آن می‌افزاید. دلیل وجود آن خدمت‌رسانی بهتر به میلیون‌ها شهروند است.»

موزه‌ی هنرهای معاصر نیتِروی - ریودوژانیرو - برزیل

موزه‌ی هنرهای معاصر نیتِرویCredit: Wikipedia

معمار: اسکار نایمِیِر

موزه‌ی هنرهای نیتروی بر بالای آب معلق بوده و مجموعه‌ی ساده‌ای از خطوط و منحنی‌های الهام گرفته از گل‌ها در طبیعت ریودوژانیرو را به نمایش می‌گذارد. این توصیف پیتر اکسلی در مورد این موزه است. «این ساختمان دارای مسیر عبوری صورتی‌رنگ برای ورود است. این زیباترین ورودی برای هر ساختمانی است؛ عاری از زرق‌ و برق، ساده و شاعرانه.»

کلیسای نور - اوزاکا - ژاپن

کلیسای نور

معمار: تادائو آندو

فرانگ چونا در توصیف معمار این بنا می‌گوید: «آندو قادر به خلق فضاهای زیبایی است که دارای فرم ساده، وسیع و یکپارچه همراه با نورپردازی جذابی هستند که انگار نورها در طول روز می‌رقصند. کش‌وقوس اشکال سنگین و فضای باز تجربه‌ای متمایز و جادویی را خلق می‌کند.»

ساختمان انترپرایز در دانشگاه ایست آنجلینا - نورویچ - بریتانیا

ساختمان انترپرایزCredit: BDP

معمار: شرکت آرکی‌تایپ

بن آدام اسمیت می‌گوید: «این بنا ترکیبی از معماری خارق‌العاده و طراحی پایدار است. به‌علاوه این ساختمان در محوطه‌ی دانشگاهی بنا شده است که در عصر خود سعی در کنار زدن مرزها دارد.»

کازا میلا - بارسلون - اسپانیا

کازا میلاCredit: Rob Shenk/Flickr

معمار: آنتونیو گائودی

کلارک مانوس در تعریف این ساختمان می‌گوید: «غنی از محتوا، پر از حس، مجلل و پر از ویژگی‌های شهری و مسکونی.»

اگر شما هم به ساختمان‌ها علاقه‌مندید به مطلب معماری در کره شمالی سر بزنید.

قسمت دوم این مطلب را از دست ندهید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان