فرادید؛ افشای تصاویر یک خودروی مزین به نشان سایپا در اطراف شهر چنای هند خبر از همکاری توامان گروه برجسته صنعتی رنو-نیسان با سایپا برای توسعه سبد جدیدی از محصولات اقتصادی و ارزان در قالب یک سرمایهگذاری (جوینت ونچر) میدهد. برمبنای تصاویری که تعدادی از وبسایتهای خودرویی هندی منتشر کردهاند، گویا سایپا با همکاری گروه رنو –نیسان در حال توسعه و تکمیل نخستین محصول از پلتفورم اسپی 0 است. این شرکت که مدتهاست از طرح خود برای تولید سدانی اقتصادی و ارزان اما مدرن و ایمن پرده برداشته، تلاش دارد تا در میانه سال 97 این خودرو را رونمایی و به بازار عرضه کند.
به گزارش فرادید، ابعاد خودروی مذکور به رنو سیمبل نزدیک است با این حال فرم چراغ ها، خطوط بدنه، جلوپنجره و سپرها متفاوت و خاص است که به منزله اختصاص یک طراحی متفاوت برای تولیدات جدید سایپا است. گروه رنو-نیسان که در زمینه همکاری با سایپا سابقه گستردهای دارد، گویا به کمک مرکز تجاری تکنولوژی خود در هندوستان که اختصارا به آن RNTBCI (Renault-Nissan Technology and Business Center India) میگویند، روی پروژه اسپی تمرکز کرده و تلاش دارد به توسعه زیرشاخه اقتصادی و ارزانقیمت سایپا کمک کند. از همین رو هم اخیرا جاسوسان صنعتی چند تصویر شفاف از خودرویی پوشیده در کاور مخصوص ثبت کردهاند که ابعادی مشابه خودروی مفهومی پروژه اسپی داشته و به لوگوی سایپا مزین است.
در عین حال، با توجه به اینکه مرکز تجاری تکنولوژی رنو-نیسان هند نقش مهمی در توسعه مدل ارزانقیمت کویید داشته بعید نیست سایپا از این مرکز برای کمک به توسعه محصولاتش کمک و مشاوره فنی خواسته باشد. با توجه به اینکه طرح کلی سایپا برای سدان کد اسپی دیده شده و تا حد بسیار زیادی مقبول نظر کارشناسان افتاده، به نظر میرسد تولید این خودرو تا انتهای سال 97 و با استفاده از کمک گروه رنو-نیسان محقق گردد.
برمبنای اطلاعاتی که روزنامه انگلیسی زبان و ایرانی فایننشال تریبون از پروژه اسپی 100 منتشر تموده، خودروی اسپی 1 قادر است استانداردهای تصادف اتحادیه اروپا یا یورو انکپ را در سطحی عالی کسب کرده و علاوه بر موتورهای جدید، از سیستم رهیاب جهانی، گیربکس اتوماتیک و سامانههای ارتباط سرگرمی سود میبرد. این روزنامه ادعا کرده طرح کلی اسپی از روی سیتروئن سی4 ال اخذ شده گرچه به نظر میرسد پروتوتایپ یا نمونه اولیه خودروی اسپی 1 اختصاصی و مختص به خود سایپا باشد.
رنو که مدتهاست برای حضور در بازار روبه رشد و بزرگ ایران برنامهریزی کرده، اخیرا قرارداد بزرگی با ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع) و یک شرکت از بخش خصوصی به امضا رسانده تا تیراژ تولید خود را در ایران ظرف 5 سال به بیش از 300 هزار دستگاه برساند. رنو معتقد است بازار ایران پتانسیل بلایی برای توسعه داشته و رقابت در آن جذابیت بالایی دارد.این برند فرانسوی که با همکاری سایپا و ایران خودرو هم اینک 4 محصول تندر90، تندر پیکاپ، ساندرو و استپوی را تولید میکند برای سال آتی برنامه دارد با اتمام تولید این 4 مدل، روی مونتاژ سه خودروی کاملا جدید داستر 2018، سیمبول نیو فیس و کویید به صورت اختصاصی تمرکز کند.
منبع : راشلین