ماهان شبکه ایرانیان

فعلا جازموریان احیا نمی‌شود

در حالی که کارشناسان حوزه محیط زیست و توسعه پایدار طرح‌های سازه‌ای در حوزه آب را دارای پیامدهای جبران‌ناپذیر برای کشور ارزیابی کرده‌اند، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در سفر به استان کرمان بر اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس برای بخش صنعت تاکید کرد.

فعلا جازموریان احیا نمی‌شود

در حالی که کارشناسان حوزه محیط زیست و توسعه پایدار طرح‌های سازه‌ای در حوزه آب را دارای پیامدهای جبران‌ناپذیر برای کشور ارزیابی کرده‌اند، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در سفر به استان کرمان بر اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس برای بخش صنعت تاکید کرد.

به گزارش ، اعتماد نوشت: حسن روحانی همچنین طرح پرمناقشه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران را نیز مورد تاکید دوباره قرار داد. رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرد انتقال آب از دریای عمان به سد صفارود و سیرجان تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد و این طرح موجب تحول در صنعت استان و پاسداری از ذخایر آبی این منطقه شود. رییس‌جمهور در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های محلی کرمان از برنامه دولت برای تثبیت شن‌های روان گفت و به استاندار کرمان تاکید کرد به این کار سرعت ببخشید. خشک شدن تالاب جازموریان یکی از موضوعات مهمی بود که انتظار می‌رفت روحانی درباره تامین حقآبه زیست‌محیطی آن اظهارنظر روشنی ارایه کند اما او مساله جازموریان را به مساله شن‌های روان و گرد و غبار ناشی از خشک شدن تالاب گره زد. به گزارش «پاسارگاد» وی گفت: «تثبیت شن‌های روان راه‌حل ما است. شرایط اقلیمی فعلا اجازه نمی‌دهد تالاب جازموریان احیا شود. » این اظهارنظر در شرایطی از سوی رییس‌جمهور مطرح می‌شود که پیش از این‌بارها دولت از برنامه احیای جازموریان خبر داده بود.


طرح‌های انتقال آب خلیج فارس برای صنایع پایین‌دستی معادن سنگ آهن و مس از جمله طرح‌های پرهزینه‌ای است که با انتقاد مکرر کارشناسان همراه بوده است. چندی پیش صدیقه ترابی، مشاور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره این طرح به «اعتماد» گفته بود: «این طرح قرار بوده تماما از سوی بخش خصوصی اجرا شود اما حالا این انتظار به وجود آمده که دولت هم مشارکت مالی کند.»

همچنین به گفته ترابی در برآورد اولیه طرح انتقال 36 میلیون متر مکعب آب در سال پیش بینی شده بوده اما حالا با تغییرات گسترده میزان آب مورد تقاضا برای انتقال به 700 میلیون متر مکعب رسیده که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی برجا بگذارد. طرح انتقال آب از طریق تونل صفارود به فلات مرکزی هم دیگر طرح پرمناقشه‌ای است که همچنان اجرای آن ادامه دارد.

علیرضا رزم حسینی پیش از این درباره این طرح گفته است: «اجرای طرح تونل انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران به عنوان یک کار بزرگ و تاریخی ازسوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) درحال انجام است.» به گفته رزم حسینی کارگاه احداث بزرگ‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در آذرماه 94 ایجاد شد. دیروز حسن روحانی هم بر اجرای این طرح تاکید کرد.


طرح‌های انتقال آب در شرایطی اجرا می‌شوند که هنوز نزدیک به 10 هزار چاه غیرمجاز در استان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. چاه‌هایی که میراث سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌روند. همچنین بر اساس برآوردهای رسمی چیزی در حدود منابع آب با 800 میلیون مترمکعب بیلان منفی روبه‌روست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان