همانگونه که میدانید، دنا یکی از محصولات ملی گروه صنعتی ایران خودرو بوده و طبق بررسیهای انجام شده این خودرو در 3 سالی که وارد بازار خودرویی ایران شده است، توانست فروش خوبی را بهخود اختصاص دهد.
حال در سلسله مطالب وب سایت تحلیلی خبری چرخان در رابطه با خودروها و اجزای تشکیل دهنده آنها، نوبت به معرفی پیشرانه مورد استفاده قرار گرفته بر روی دنا میرسد.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/11/14/2004380487.jpeg)
در رابطه با معرفی پیشرانه دنا اینگونه میتوان گفت که این موتور با نام اختصاصی EF7 یا همان موتور ملی شناخته میشود و بهصورت چهار سیلندر خطی بوده و دارای حجم دقیقی برابر با 1645 سیسی است. همچنین، قدرت تولیدی این پیشرانه بر روی خودرویی همچون دنا برابر با 115 اسب بخار در 6300 دور بر دقیقه و 159 نیوتن متر گشتاور در 3500 دور بر دقیقه خواهد بود.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/11/14/2004380924.jpeg)
البته این نکته نیز لازم به ذکر است که موتور EF7 توسط شرکت ایران خودرو با ھمکاری شرکت آلمانی FE7 طراحی شده و اولین بار در سال 1387 بر روی خودرو سمند مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر بر روی خودروهایی همچون دنا، دنا پلاس، دنا پلاس توربو و سورن نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/11/14/2004390346.jpeg)
حال اگر بخواهیم بهصورت تکمیلی راجع به پیشرانه دنا صحبت کنیم، میبایست به مواردی همچون نسبت تراکم، کورس/ قطره داخلی، تعداد سوپاپ، نوع سوخت، سیستم سوخت رسانی، استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت (در رابطه با خودرو دنا) اشاره کرد که میزان ارقام اعلامی در هر بخش را میتوانید در جدول زیر مشاهده نمایید.
پیشرانه |
EF7 1645 CC |
قدرت تولیدی |
115 اسب بخار در 6300 دور بر دقیقه |
گشتاور |
159 نیوتن متر گشتاور در 3500 دور بر دقیقه |
نسبت تراکم |
11 |
کورس/ قطره داخلی |
85 میلیمتر/ 78.6 میلیمتر |
تعداد سوپاپ |
16 |
نوع سوخت |
بنزین بدون سرب |
سیستم سوخت رسانی |
چند نقطه ای با سیستم پاشش الکترونیکی |
استاندارد آلایندگی |
یورو4 قابل ارتقا به یورو5 |
مصرف سوخت ( در رابطه با خودرو دنا ) |
8.6 لیتر در شهر / 6.1 لیتر در اتوبان |