به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، حمید نجم آبادی، معاون امور عمومی و پشتیبانی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مراسم تجلیل از فعالان برتر سامانههای سمپ و ثنا در قزوین گفت: فناوریهای گوناگون به سرعت در جهان در حال پیشرفت است به همین جهت قوه قضاییه نیز جهت آسایش عمومی به دنبال الکترونیکی کردن بسیاری از خدمات خود به مردم است.
نجم آبادی به مشکلات متعدد ابلاغهای سنتی اوراق قضایی اشاره کرد و افزود: در گذشته تنها 15 تا 20 درصد اوراق به صورت واقعی به طرفین پرونده ابلاغ میشد و بقیه موارد یا امکان ابلاغ وجود نداشت یا به صورت ابلاغهای قانونی صورت میپذیرفت.
معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: در گذشته بسیاری از مراجعین به دادگستریها مدعی بودند که اوراق قضایی به آنها ابلاغ نشده است که همین امر موجب تجدید وقت و در نتیجه اطاله دادرسی میشد که یکی از مشکلات جدی قوه قضاییه همین موضوع اطاله دادرسی پروندهها است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به زندگیهای امروز و بحث آپارتمان نشینی و مشکلاتی که ابلاغهای سنتی داشت موجب میشد که در بسیاری از ابلاغها مخصوصا ابلاغ به صورت الصاق در محل حریم خصوصی افراد رعایت نشود که این موضوع با امر قانون گذار که بارها تاکید کرده است که حریم خصوصی افراد رعایت شود در تناقض بوده و تبعات منفی را نیز در جامعه به دنبال داشت.
نجم آبادی به تصویب آیین دادرسی الکترونیک همزمان با آیین دادرسی کیفری در مجلس شورای اسلامی در سال 92 اشاره کرد و اظهار داشت: با راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی با توجه به آیین دادرسی الکترونیک در حال حاضر بیش از 50 درصد ابلاغها در کشور به صورت الکترونیک انجام میشود.
معاون امور عمومی و پشتیبانی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه افزود: سامانه ثنا در استان قزوین از سال 95 به صورت پایلوت راه اندازی شد و دادگستری استان قزوین در امر ابلاغ الکترونیک عملکرد بسیار خوبی را داشته است به طوری که امروز حدود 57 درصد ابلاغهای استان قزوین به صورت الکترونیکی انجام میگیرد.
وی به اهمیت سامانه ثنا اشاره کرد و گفت: به جهت اینکه مردم بتوانند ارتباط مستقیمی با دادگستریها داشته باشد و بسیاری از خدمات قوه قضاییه را به صورت غیر حضوری دریافت نمایند لازم است که در این سامانه ثبت نام کنند و این امر مهم برای مردم یک ضرورت میباشد، چون ممکن است بسیاری از افراد به طرق مختلف مانند شاکی، متهم، مطلع، شاهد و موارد دیگر با پروندههای متعدد قضایی در ارتباط باشند و به همین خاطر کلیه مراجعین به دستگاه قضایی ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنند.
نجم آبادی در خصوص راه اندازی سامانه سمپ (سامانه مدیریت پرونده ها) نیز گفت: سامانه سمپ در آینده خدمات متعددی را به مردم ارائه خواهد داد که یکی از این خدمات ابلاغ الکترونیک میباشد که در حاضر در حال انجام است و این سامانه به عنوان مادر سامانه ابلاغ محسوب میشود.
وی در پایان افزود: لازم است همکاران دادگستریها اطلاعات افراد را به طور دقیق در این سامانه ثبت نمایند تا یک بانک اطلاعاتی دقیق در اختیار داشته باشند تا بتوانند در آینده خدمات متعددی را به کمک سامانه سمپ به صورت الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهند.
در پایان مراسم از کارمندان دادگستری استان قزوین که عملکرد دقیقی در استفاده از سامانههای سمپ و ثنا داشتند با اهداء لوح، تقدیر شد.