ماهان شبکه ایرانیان

در نشست خبری این جوایز اعلام شد؛

انتخاب ۵۲ اثر برتر در دو جایزه کتاب سال داخلی و جهانی

دبیر جایزه کتاب سال از انتخاب ۴۳ اثر برتر در سی و پنجمین دوره این جایزه و دبیر جایزه جهانی کتاب سال هم از انتخاب ۹ اثر برتر در بیست و پنجمین دوره این جایزه خبر دادند.

انتخاب 52 اثر برتر در دو جایزه کتاب سال داخلی و جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری و رونمایی از پوستر سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز یکشنبه 15 بهمن با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، احمدعلی حیدری دبیر جایزه جهانی کتاب سال و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب (موسسه مجری این جوایز) در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی مهدوی‌راد با اشاره به اینکه فرایند ثبت‌نام کتاب‌ها در این دوره از جایزه کتاب سال همانند چند دوره گذشته به صورت الکترونیک و توسط خود ناشران، مولفان، مترجمان و پدیدآوردندگان  آثار انجام شده است گفت: سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال آثار منتشر شده در بازه زمانی فروردین تا اسفند 95 را مورد ارزیابی و داوری قرار داده است.

وی ادامه داد: در مجموع 55 هزار عنوان کتاب در این دوره از جایزه کتاب سال قرار داشت که در نهایت 255 اثر به مرحله دوم داوری راه یافت که در 11 موضوع از جمله شامل کلیات، فلسفه، روانشناسی، فیلم، کودک و نوجوان و ... در 72 گروه مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گفت دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در سی و پنجمین دوره این جایزه در نهایت 28 اثر تالیفی، 13 اثر ترجمه ای و دو اثر تصحیحی انتخاب و به عنوان برگزیده و یا شایسته تقدیر تعیین شدند.

همچنین در این نشست احمدعلی حیدری دبیر بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با توجه به دو شاخه اسلام شناسی و ایران شناسی که مورد نظر جایزه جهانی کتاب سال است، در این دوره دو هزار عنوان کتاب به شیوه‌های مختلف احصا شد و در نهایت 200 اثر به مرحله داوری راه یافت که توسط 70 داور داخلی و خارجی بررسی شد.

به گفته دبیر بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال از این تعداد 22 اثر به مرحله داوری پایانی رسید و در نهایت 9 اثر به عنوان برگزیده و یا شایسته تقدیر انتخاب شدند که این آثار از مولفان و پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، هند، بلغارستان، سوئیس، سوئد و ایران هستند.

همچنین در این نشست مجید غلامی جلیسه ضمن اعلام برگزاری آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه  کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال در ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 18 بهمن با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در تالار وحدت گفت: هر چقدر جایزه کتاب سال جلوتر می رود، از ثبات و کیفیت بهتری برخوردار می‌شود و امسال شاهد این بودیم که این آثار به طور واقعی مورد ارزیابی قرار گرفتند که در میان آنها آثار قابل دفاع بسیاری هستند مطمئنا وقتی پژوهشگران نتایج این جایزه را ببینند اظهار خرسندی خواهند کرد.

وی از همکاری یک هزار داور با این دو جایزه در طول سال سخن گفت و یادآور شد: امسال هم طبق سنوات گذشته اسامی داوران و همچنین فرم‌های ارزیابی داوری در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همچنین جایزه جهانی کتاب سال منتشر خواهد شد تا مردم هم با شکل داوری آثار کتاب سال بیشتر  آشنا شوند.

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه از کاهش میزان جوایز نقدی آثار ترجمه ای که عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر را کسب کرده اند خبر داد و این کار را بیشتر به امر تالیف و تشویق پژوهشگران به نگارش آثار تالیفی و روی آوردن آنها به تولید به جای برگردان آثار خارجی به زبان فارسی عنوان کرد.

وی گفت: امسال ملاک داوری آثار ترجمه‌ای ارتقا پیدا کرد به این ترتیب که آثار ترجمه ای می توانستند عنوان شایسته تقدیر را کسب کنند که امتیازشان بین 85 تا 95 باشد و آن دسته از آثار ترجمه ای می توانستند عنوان برگزیده را کسب کنند که امتیازشان بین 95 تا 100 باشد.

وی با ابراز تاسف از آنچه اهتمام پدید آورندگان و ناشران آثار به ترجمه و آثار ترجمه ای به جای تالیفی خواند، گفت: بر همین اساس قرار بر این شد که آثار ترجمه ای با سختگیری بیشتری مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد. به همین خاطر امسال تصمیم بر این شد که یک کاهش نسبی در جوایز آثار ترجمه ای برگزیده و شایسته تقدیر به وجود آید که خوشبختانه با استقبال همه اعضای هیات علمی جایزه کتاب سال هم مواجه شد.

وی همچنین از اضافه شدن آثار با موضوع میراث و تمدن کهن ایرانی و اسلامی به گروه های داوری این دوره از جایزه کتاب سال به صورت رسمی خبر داد و افزود: فراخوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از اواخر بهمن سال گذشته منتشر شد که چندین بار هم مهلت آن تمدید شد.

وی تاکید کرد: جایزه کتاب سال به عنوان یکی از رویدادهای بزرگ سال نیازمند توجه بیشتری هم از جانب ارگان ها و موسسه ها و وزارتخانه های مرتبط مانند وزارت علوم و بهداشت است و هم نیازمند توجه بیشتری از سوی رسانه ها به خصوص صدا و سیماست. به هر حال آثار برگزیده و شایسته تقدیر کتاب سال بهترین های کتاب در یک سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان