وقتی صبح یک روز دوشنبه بعضی از کارمندان اسنپ چت پشت در ساختمان ماندند، متوجه شدند این وضعیت نامساعد اتفاقی نیست.
یک تیم اسنپ چت محرمانه شبانه به دفتر حمله کرده و آن را گرفته بود. در این عملیات کلیدهای هوشمند کارمندان فعلی را غیرفعال کردند. این تازه واردهای مرموز در نهایت اجازه دادند همکارانشان به ساختمان برگردند و فضا را تقسیم کنند. در حالی که گروه سومی از مهندسان اسنپ چت که قرار بود همان روز صبح وارد ساختمان شوند، در خانههای به ندرت نوسازی شده و شلوغی پشت میزهای پلاستیکی مجبور به ادامه کار شدند.
این اتفاق در زندگی پر همهمه استارتاپ های به سرعت در حال رشد لس آنجلس هم شوک آور و هم امری معمول بود.
در "اسنپ چت" که به تازگی به "اسنپ اینک" تغییر نام پیدا کرده است، رمز آلود بودن و تغییرات ناگهانی بخشی از کار است. حتی اسپیگل یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل 26 ساله آن با ماشین رنج روِر مشکی در شبکه کمپهای ساحل ونیز با اسرار مخفی در تردد است. روال کاری برای کارمندان جدید مثل باشگاه مشت زنی با فهرستی از موضوعات ممنوع برای حرف زدن است و پروژههای درونی از ناکجا شکوفا و ناگهان بدون توجیه ناپدید میشوند.
وب سایت "بیزنس اینسایدر" با بیش از دوازده نفر از کارمندان سابق و فعلی و نزدیکان شرکت صحبت کرده تا تصویری از کارکرد درونی سازمان به دست بیاورد زیرا که این شرکت برای بزرگترین عرضه سهام به عموم سال به ارزش 25 میلیارد دلار آماده میشود.
بسیاری از آنها مدیرعامل را فردی خیال پرداز، عجول و خوددار با ابتکار غریزی برای ایجاد محصولاتی که کاربران جوانتر را جذب میکند، توصیف میکنند. اما در عین حال اسنپ سازمانی است که برای ایجاد حس پیوستگی در رتبههای صعودی خود تقلا میکند و با فرهنگی "بالا به پایین" و متضاد عجین شده که باعث نا امیدی بسیاری از کارمندان شده است.
یکی از افرادی که شرکت را ترک کرده است با اشاره به فرهنگ پر رمز و راز آن میگوید: "واقعاً حس نمیکردم بخش با ارزشی از تیم باشم. وقتی خبر نداری چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و فقط در عناوین خبری از آن مطلع میشوی حس غریبگی میکنی. حس میکنی احمق هستی."
برای اسپیگل و اسنپ، در کنار هم قرار دادن تیم بدون از دست دادن جادو امری حیاتی است زیرا از یک اپ موبایلی سرچشمه گرفته و به یک شرکت تولید دوربین بلند پرواز تبدیل شده که با فشار و توجه نابخشودنی بازار عمومی رو به رو خواهد شد.
تمرکز وسواس گونه اسپیگل بر حفظ اسرار
اسپیگل، استیو جابز بنیانگذار اپل را مبنای کارش قرار داده و پرتره او نیز در دفتر اسپیگل به دیوار آویخته شده. تمرکز وسواس گونه جابز بر حفظ اسرار و کنترل، ویژگیهایی هستند که به گفته فعالان اسنپ در اسپیگل هم حکمفرماست.
اگر چه دیگر کارمندان و مدیران اسنپ در یک پلان آزاد در کنار هم مینشینند، اما برجهای دفتر اسپیگل بر فراز لابی قدیمی بعد از چند پله، قد برافراشته است. درب دفتر قفل شده و با کیپد به خصوصی حفاظت شده است.
یکی از مدیران سابق دفتر اسپیگل میگوید " اولین باری که دیدمش به چشمم آدم دست نیافتنی آمد. او تمام تصمیم گیریها را انجام میدهد و همه را به چشم زیردست خودش میبیند."
معرفی عینک دوربین ویدیویی "اسپک تکل" جدید اسنپ بخش اول از طرح توسعه بلند پروازانهای است که بر تغییرات گسترده این شرکت 5 ساله تاکید دارد. گروه محرمانه "اسنپ لَبز" ناظر اسپک تکل آنقدر در اولویت قرار دارد که به گفته کارمندانی که از شرکت بیرون آمدهاند، این گروه اوایل سال هدف استخدام 200 نفر در 6 روز را در دستور کار قرار داد. طرح استخدام برای شرکتی که جمع افرادش بالای 1000 کارمند است بسیار مورد تاکید بوده است.
اسنپ به انواع مختلف دوربینهای پوشیدنی علاوه بر اسپک تکل توجه کرده از جمله دوربینهای کلیپ کوتاه ویدیویی و به گفته افراد مطلع از مذاکرات، چندین مذاکره خرید سهام با شرکتهای دوربین انجام داده است. اسنپ همچنین فرصتهای زیادی در فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی داشته که عناصر دیجیتالی را در دیدگاه کاربر قرار میدهد.
بخش جانبی این رشد سریع حس سردی است که با آن مسائل ناخواستهای بروز میکند. ماه گذشته وقتی اسنپ تصمیم گرفت که دیگر نیازی نیست کارمندان برای خدماتش انتخاب استوری لوکال ویدیوها را تحت نظارت داشته باشند، اعضای تیم برای جلسه فراخوانده شدند.
به گفته یکی از کسانی که با شرایط آشنا بود، در برابر چشمان متعجب گروه، جلسه در اتاق محرمانه برگزار شد که در آن گارد ایمنی اسنپ قرار دارند. نیک بل، مدیر محتوای اسنپ، وارد اتاق شد و بطور خلاصه به حضار خبر داد که آخرین روز کار آنها در اسنپ است. به گفته این فرد "اینکار خیلی ناگهانی و بدون اطلاع قبلی بود."
اسنپ برای اظهار نظر در این رابطه چه بطور مستقیم چه از طریق اسپیگل یا سایر مدیران از انجام مصاحبه اجتناب کرد.
بسیاری از فعالان بر این باورند که با مأموریت یا پیشرفت شرکت احساس ارتباط ندارند. جدای از عبارتهای مبهمی مثل "ساخت بهترین دوربین جهان" و "واقعیتر و موثقتر شدن ارتباط" در خود اسنپ ارتباط کمی در مورد مسیر راه وجود دارد یا اصلاً ارتباطی وجود ندارد.
در مقایسه با رسم "داگفودینگ" در خیلی از شرکتهای مواد غذایی که در آن کارمندان سعی دارند پیش از ارائه محصول به عموم، محصول خود را امتحان کنند، بیشتر کارمندان اسنپ صرفنظر از اینکه آیا بر معیار یا اهداف دراز مدت تیم آنها تأثیر دارد، خبر ندارند چه زمانی محصول جدیدی وارد بازار میشود. وقتی این کمپانی لنزها یعنی فیلترهای معروفی که مردم با آن رو به رو هستند، را وارد بازار کرد، بیشتر کارمندان در پست وبلاگ شرکت زمانی که به دنیا معرفی شد، از آن مطلع شدند.
این استراتژی در سرکوب کردن درز اطلاعات تا حدودی مؤثر واقع شد اما در عین حال مانع شده افراد از مسیر شرکت مطلع باشن.
یکی دیگر از مدیران سابق اسنپ میگوید "اطلاعات خیلی ناواضح است. هرکسی اطلاعات متفاوتی دارد."
در یک نمونه، مدیر سابق در تلاش برای کار با تیم اسنپ از سوی ناظر به "همکاری بیش از حد" متهم شد.
گرایش به کار محرمانه در میان شرکتهای فناوری امر شایعی نیست. اما کارمندان فعلی و سابق اسنپ، حتی در مقایسه با استاندارد همتایان در حد غیرعادی آن را رمزآلود توصیف کردند.
اولین روز کار کارمندان جدید بیشتر به این مربوط است که چه چیزهایی را میتوانند یا نمیتوانند به دنیای بیرون منتقل کنند نه اینکه دید گسترده شرکت در مدار جدید چیست. کارمندان اجازه ندارند عنوان و پست شغلی را در رسانه اجتماعی به اشتراک بگذارند یا در مراسم و مکانهای عمومی با مردم بحثی در مورد شرکت داشته باشند. یکی از کارمندان سابق در مورد فرهنگ شرکت میگوید: "حس رمزآلودگی زیادی در آن هست. انگار اگر من با موضوع محرمانه بودن کنار نمیآمدم عواقبی در انتظارم بود."
حتی بعد از اینکه بیزنس اینسایدر از اسپکتکل جدید شرکت اسنپ ویدیویی منتشر کرد این شرکت از طریق ارسال ایمیل داخلی به کارمندان آنها را از افشای اطلاعات در این رابطه منع کرد. چند ساعت بعد، وال استریت ژورنال پرده از اسپکتکل برداشت و شرکت محصول و تغییر نام آن را بطور علنی مطرح کرد.
زندگی در ونیز
بخاطر اینکه اسنپ مثل شرکتهایی مثل گوگل و اپل یک کمپ مرکزی ندارد کارمندان بین چندین ساختمان در بخش کولیهای لس آنجلس و محله ونیز با دیوارهای پر از نقاشی گرافیتی در گذر هستند.
دفاتر شرکت معمولاً خانهها و مراکزی با مالکیت مشترک هستند که بعضی از اونها فقط چند قدم تا اقیانوس فاصله دارند و حمامهای تک جنسیتی برای شستشوی شن ساحل در آنها وجود دارد (همچنین اسنپ توسط مرکز ساختمان سازی لس آنجلس استفاده این خانههای کنار ساحل بعنوان دفتر اسنپ را تحت نظارت قرار داده است). کارمندان میتوانند برای خوردن میان وعده رایگان در رستورانهای محلی و همینطور صبحانه، ناهار و شام رایگان در کافه تریای اسنپ، از نشان شرکت استفاده کنند.
اسپیگل به ندرت در جلسات عمومی به مسائل شرکت رسیدگی میکند که تضاد زیادی با آپدیت هفتگی مدیران عامل شرکتهای فناوری "سیلیکون ولی" دارد. رایجترین جلسه در اسنپ شامل گروههای کوچکی از کارمندان میشود که در جلسات کنسولی هر دو هفته گرد هم میآیند. جلسات کنسولی با الهام از روزهای کار اسپیگل در پیش دانشگاهی کراس رود لس آنجلس (که دیگر شاگردان آن شامل گینث پالترو و کیت هادسون میشود) شامل همه چیز است از جمع شدن در یک دایره و انتقال تاکینگ استیک به فیدینگ چیکن و شرکت در کلاسهای میکسولوژی).
به گفته یکی دیگر از کارمندان، این شرکت همچنین مراکز غیرکاری دارد که شامل جلسات کنسولی در خیمه میشود و در آن مردم در کنار هم نشسته و در آرامش غذای گیاهخواری صرف میکنند.
با این وجود با رشد شرکت، تعداد کمتری از کارمندان بطور منظم در کنسول شرکت داشتند. یکی از کارمندان سابق میگوید این جلسات فقط آنها را از زمینههای زیادی حذف کرده زیرا این بحثها حول محور مسائلی بوده که قابل ارجاع به دیگران نیست.
همین کارمند سابق که در نهایت دیگر در جلسات شرکت نکرده بود، ادامه داد "همه از سبک زندگی ویژهای آمده بودند. واقعاً حس کردم در صنف اشتباهی هستم."
کارمندان سابق این شرکت به بیزنس اینسایدر گفتند علی رغم محیط ایده آل ساحلی، دفاتر پخش شده در شهر، حس جدایی و تحت اختیار بودن در تیمها ایجاد شده است. اگر لازم باشد افراد با تیمهای مختلف مثل مهندسی و طراحی محصول کار کنند، شرکت جلسات اغلب شامل 15 دقیقه پیاده روی در ساحل ونیز تا رسیدن به ساختمان بعدی میشود.
خیلی از کارمندان حتی خبر ندارند همکاران و دیگر ساختمانهای اسنپ کجا قرار دارند. تنها سرنخ تعلق ساختمان به اسنپ معمولاً یک روح کوچک است یعنی همان آیکون لوگوی Ghostface Chillah است که روی در ورودی هم نصب شده.
ماشینهای سیاه و سایههای زرد
وقتی اسپیگل بین پایگاههای دور افتاده و با فاصله شرکت تردد دارد معمولاً با رنج روِر مشکی و راننده شخصی از ساختمانی به دیگری سر میزند. کارمند سابق این را مثل رسیدن رئیس جمهور توصیف میکند: ماشین سیاهی از راه میرسد و اسپیگل با عجله با رعایت جزئیات امنیتی خارج میشود.
کارمندان سابق میگویند اسپیگل که در استانفورد طراحی محصول میخواند بیشتر زمانش را در ساختمان طراحی محصول میگذراند و شرکت را بیشتر شبیه شرکت طراحی اداره میکند نه یک شرکت فناوری معمولی.
یکی از مدیران سابقی که با بیزنس ایسنایدر صحبت کرد میگوید "زمانهایی بود که ما باید با پاورپوینت ارائه میدادیم و 50 درصد اوقات فرمت میکردیم. چیزی مثل سایههای زرد."
خیلی از کارمندان اسنپ به جای اینکه از خیل مهندسان متفکر داده سیلیکون ولی باشند از وال استریت یا پشت زمینه صنعت سرگرمی آمادهاند. سایرین دوستان اسپیگل از استانفورد و کراس رود هستند.
این اسپیگل است که بطور شخصی شرکت را اداره میکند تا دائماً در حال تکرار باشد. او همه محصولات را از بالا به پایین معرفی میکند حتی وقتی در محاصره یک تیم مدیران با تجربهتر و مسنتر قرار میگیرد.
یکی از مدیران سابق میگوید "بدون مهر تأیید او اتفاقی نخواهد افتاد."
با این حال هنوز چندین کارمند سابق و فعلی اعلام کردند که اسپیگل به ندرت در حوالی کمپ پیدا میشوند. کسانی که در زمینه طراحی محصول با او همکاری مستقیم ندارند گزارش کردهاند که تا کنون فقط یک یا دو بار او را ملاقات کردهاند. یکی از مهندسانی که برای دو سال در شرکت کار کرده ادعا دارد که هرگز شخصاً با وی ملاقات نکرده.
به گزارش برخی از فعالان در این شرکت، بابی مورفی یکی از بنیانگذاران اسنپ که برخی اوقات در کافه تریا در حال صرف شام دیده شده بیشتر در دسترس است.
این شوی اسپیگل است
به گزارش وال استریت ژورنال، این میزان توجه و دیدگاه اسپیگل اپ عکس ناپدید شونده اصلی اسنپ را به خدماتی بینهایت محبوب با 150 میلیون کاربر و یک بیزنس تبلیغاتی در حال رشد تبدیل کرده است که در راه تولید بیش از 350 میلیون دلار درآمد در سال است. رقبایی مثل فیسبوک در تلاش ناموفقی خواستار خرید و کپی برداری از اسنپ چت بودند اما این امر به کندی رشد اسن پچت منجر نشده است.
به گمان چندین کارمند سابق با اینحال نیاز اسپیگل به درگیر شدن در هر تصمیمی میتواند مانع رشد شرکت شود. اسنپ برخلاف یک استارت آپ معمولی فناوری زمان زیادی را صرف توضیح داستان گذشته و دیدگاهش به عموم نکرده است که به اعتقاد برخی، میتواند تصویر و روایت آن را پیش از عرضه سهام به عموم خدشه دار کند.
عزل استفاده از داده از سوی اسپیگل یک رویکرد غیر استاندارد دیگر است که از افتخارات شرکت محسوب میشود.. به گفته یکی از کارمندان سابق اپ اسنپ چت چندین داده از کاربران در مورد چیزی که میخواهند دارد اما در موارد زیادی مورد بیتوجهی قرار گرفته است. این نمایش اسپیگل است و او تمام تصمیمات بعدی را اخذ میکند.
در حال حاضر علی رغم فشار زیاد از سوی رقبایی مثل اینستاگرام تحت رهبری فیسبوک روند به نفع اسنپ همچنان ادامه دارد. وقتی اینستاگرام نسخه کپی کت خودش از فرمت استوری اسنپ چت را معرفی کرد، کارمندان از این گله داشتند که چطور از آنها کپی برداری شده است. اما به نظر میرسید اسپیگل از افزایش رقابت سردرگم نشده باشد، به گفته یکی از کارمندان که در آن زمان هنوز در استخدام شرکت بود: هیچ چیزی مانع تداوم نوآوری اسپیگل و مدیران نمیشود.
اسپیگل همچنان بر اساس حواسش پیش میرود اما اگر اسنپ چت بتواند از نظر رشد کاربر رشد قابل توجهی داشته باشد، جایگاه آن بعنوان داغترین اپ در زمینه فناری ناپایدار خواهد بود.
یکی از مدیران سابق میگوید: "به اعتبار اِوان محصول فوق العادهای ساخته شده است. این محصول همچنان جوابگو است همچنان در حال رشد است در نتیجه نمیتوانید این را از او بگیرید. و او به تعداد لازم بدون اینکه به خودش اعتماد داشته باشد، حق به جانب بوده است.
اما هیچ چیز همیشگی نیست. مدیر سابق ادامه داد "اگر بحث حدس زدن باشد، میتوانید دو، چهار یا ده بار درست بگویید. اما تضمینی نیست که همیشه درست بگویید."
منبع: businessinsider