بیشک، ایران خودرو قدیمیترین و بزرگترین سازنده اتومبیل در داخل کشور است و محصولات این شرکت در انواع کلاسها و ردههای قیمتی به بازار خودرویی کشور عرضه میشوند. پیرامون همین موضوع، یکی از جدیدترین تولیدات این گروه صنعتی، دنا پلاس نام دارد که فیس لیفت نسخه معمولی دنا بوده و با ظاهری نسبتا زیباتر از اوایل سال جاری به بازار داخلی عرضه شده است.
حال، در این مطلب قصد داریم به بررسی این خودرو بپردازیم و با نگاهی دقیقتر به این محصول، به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد که آیا دنا پلاس در بازار خودرویی ایران موفق خواهد شد یا اینکه با استقبال کم خریداران روبهرو شده و شکست خواهد خورد؟
تاریخچه
بهطور کلی دنا پلاس نخستین بار توسط ریاست جمهوری در اسفندماه سال گذشته بهصورت رسمی رونمایی و وارد بازار داخلی کشور شد. اما فروش انبوه این محصولات نسبتا جذاب از اواخر اردیبهشت سال جاری آغاز شده و تا بدین لحظه طبق گفته فعالان بازار خودرویی، دنا پلاس استقبال خوبی را از سوی خریداران و مشتریان بهخود اختصاص داده است.
طراحی ظاهری
همانگونه که در ابتدا مطلب ذکر گردید، دنا پلاس در واقع فیس لیفت دنا بوده و با تغییرات انجام شده در ظاهر این خودرو، تعداد بیشتری از خریداران به سمت خرید این خودرو جذب شدهاند. در همین رابطه، نمای جلو دنا پلاس نسبت به مدل پیشین خود، بهدلیل ایجاد طرح بهتر در چرغها و جلو پنجره مشکی، از ظاهری نسبتا شیک و امروزی بهره میبرد و همین امر یکی از دلایل جذب خریداران بوده است.
در نمای کناری نیز تغییرات به وضوح قابل مشاهده است و شرکت سازنده این خودرو با ایجاد خطوطی بر روی دربها، باعث هرچه بیشتر شدن جذابیت این خودرو نسب به مدل پیشین شده است. البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که طراحی دربها و خطوط ایجاد شده بر روی آنها تشابه بسیاری به جک J5 کرمان خودرو داشته و با نگاهی کلی به دو خودرو، متوج این شباهت خواهیم شد.
در نمای عقب خودرو نیز با تغیراتی همچون طرح گرافیکی چرغها و شفافتر شدن آنها روبه رو هستیم که در زمان روشنایی، جلوه خاصی را به ظاهر خودرو میبخشند. اما در دیگر بخشها تفاوت چندانی بین دنا پلاس با دنا معمولی در طراحی ظاهری دیده نمیشود.
طراحی داخلی
پیرامون طراحی داخلی دنا پلاس، میتوان اینگونه گفت که اکثر موارد موجود در کابین این خودرو با مدل پیشین یعنی دنا، مشابه بوده و تفاوت چندانی را دارا نیستند اما اگر بخواهیم به تفاوت کابین داخلی این خودرو با دنا اشاره کتیم، میبایست مواردی همچون بهبود مانیتور خوردو و سانروف را عنوان کرد! اما بهطور کلی، نما داخلی دنا پلاس نسبتا زیبا و امروزی بوده و در این رده قیمتی نمیتوان ایراد خاصی را از طراحی کابین این خودرو گرفت.
مشخصات فنی و عملکرد
دنا پلاس از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق 1646 سیسی بهره میبرد که این موتور با نام اختصاصی EF7 شناخته میشود. (همانند مدل پیشین) پیرامون همین موضوع، قدرت تولیدی این پیشرانه برابر با 113 اسب بخار و گشتاور آن برابر با 155 نیوتن بر متر است. همچنین، دنا پلاس مجهز به یک گیربکس 5 سرعت دستی بوده که این جعبه دنده تمام قدرت تولیدی را به محور جلو خودرو منتقل میکند. همچین، در رابطه با شتاب صفر تا صد این خودرو نیز باید گفت که دنا پلاس در زمانی برابر با 13.3 ثانیه از سرعت صفر مطلق به صدکیلومتر در ساعت خواهد رسید و حداکثر سرعت آن طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، برابر با 190 کیلومتر بر ساعت تایین شده است.
در سوی دیگر، در رابطه با عملکرد دنا پلاس نیز میبایست به این نکته اشاره کرد که این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک مصرفی برابر با 8.8 لیتر بنزین را دارا بوده و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرف دنا پلاس برابر با 6.1 لیتر بزنین در هر صدکیلومتر خواهد بود. بهطور کلی، میزان مصرف سوخت این خودرو در نمودار سیکل ترکیبی برابر با 7.3 لیتر نزین در صدکیلومتر مسیر مجموع است. لازم به یاداوریست استاندارد آلایندگی دنا پلاس برابر با یورو4 اعلام شده که این استاندارد قابلیت ارتقا به یورو5 را نیز داراست.
امکانات رفاهی و ایمنی
دنا پلاس در رده قیمتی خود از امکانات بسیار خوبی بهره میبرد که همین امر یکی از مهمترین دلایل استقابل خوب مشتریان از این محصول است. حال اگر بخواهیم به امکانات این خودرو اشاره کنیم، میتوان مواردی همچون ترمزهای ABS و EBD، 4 کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل، دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS)، بلندگوهای جلو و عقب تیوتر، کروز کنترل، تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light)، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد، چراغهای سقفی جلو و عقب، چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین، آینههای جانبی برقی، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس )، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، سانروف، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیطهای تاریک، نمایشگر دمای محیط، آنتن سقفی جدید(Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل ، دستگیرههای دربها به رنگ کروم، تودوزی مخمل، دسترسی به صندوق عقب از داخل، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار و سیستم کنترل بخار بنزین را نام برد.
قیمت و گارانتی
در رابطه با گارانتی و خدمات پس از فروش دنا پلاس میبایست اینگونه گفت که این خودرو دارای 3 سال گارانتی از سوی ایران خودرو و کارت طلایی 4 ستاره بوده و خدمات پس از فروش این خودرو شامل سرویسهای دوره ای بهمدت یکسال رایگان است. همچین از دیگر مزایا این خودرو میتوان به بیمه بدنه و شخص ثالت رایگان بهمدت یکسال همچون سرویسهای دورهای اشاره کرد. از سوی دیگر، قیمت دنا پلاس در بازار داخلی کشور تا بدین لحظه برابر با 54 میلیون تومان اعلام شده است و امکان خرید شرایطی این محصول با موعد تحویل کوتاه مدت و بلندمدت نیز طبق اعلامیه ایران خودرو، مقدور است.
کلام پایانی
بیشک دنا پلاس یک محصول خوب در رده قیمت خود بوده و از ارزش خرید بیشتری نسبت به سایر رقبا خود برخوردار است اما نه با قیمت و شرایط فعلی! زیرا عرضه این محصول با قیمتی نزدیک به 55 میلیون تومان و آشفتگی بازار خودرویی کشور، میتواند آِینده فروش این خودرو را به خطر انداخته و استقبال خریداران از این محصول را با وجود رقبایی همچون تندر پلاس، 207 صندوق دار و .. به خطر بیاندازد.