اسدالله بادامچیان «مشخص کردن هدف بر مبنای ارزش ها و مبانی نظام
جمهوری اسلامی» را مهمترین مقدمه گفت و گوی ملی دانست و اظهار داشت: اگر ملی گراها
گفت و گوی ملی را مطرح کنند ارزشهای الهی و اسلامی در آن مغفول می ماند و به جایی
نمی رسد. همچنین اگر کار سیاسی و بازی سیاسی کنند طبعا به جایی نمی رسد. اگر می
خواهیم به یک وحدت کامل برسیم که همه با هم کار کنیم، مبنای آن خط ولی فقیه است که
از نظر ارزش های الهی، ارزش های ملی، ارزش های قانون اساسی و ارزش های انقلابی
برای همه محور است.
وی در مورد مطرح شدن اعدام برخی چهره های سیاسی توسط امام جمعه موقت
تهران، گفت: من موضع گیری علیه افراد ندارم و معتقدم در نظام آزاد جمهوری اسلامی
هرکس حرف خودش را می زند؛ چه برسد که خطیب محترم نماز جمعه باشد. در راستای اینکه
می خواهیم به وحدت برسیم، هرکس نظری دارد می تواند محترمانه و مؤدبانه
بگوید؛ اما اگر اینها به چالش های سیاسی تبدیل شود، غلط است. هرکس کار خلاف
کرده، قانون باید به آن برسد و همه هم باید نسبت به اینکه قانونی مجازات شوند
اتفاق نظر داشته باشیم.
گفت و گوی ملی به شرط عذرخواهی
بادامچیان با تأکید بر اینکه اگر روی آشوب های اخیر عنوان اعتراض
بگذاریم غلط است، بیان کرد: اینکه متأسفانه ما این سال ها گرفتار جریانات سیاسی
گوناگون هستیم آسیب آور است. جالب است کسانی که از همین فتنه گرها در فتنه های 78
و 88 حمایت می کردند می خواهند سردمدار گفت و گوی ملی شوند؛ این امر میسر نیست مگر
اینکه از گذشته خود عذرخواهی کنند و راه صحیح را پیش بگیرند.
وی ادامه داد: اینکه بعضی از جریان هایی الآن دارند بحث گفت و گوی ملی
را مطرح می کنند، بیشتر یک مسأله سیاسی است. چون اصلاح طلبی دوباره به بن بست
شدیدی رسیده و می بینند فایده ای ندارد گفت و گوی ملی را مطرح می کنند. همین
الآن نشریات گوناگون را نگاه کنید؛ اینها وحدت آفرین است؟
قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به اینکه موافق گفت و گوی ملی هست
یا نیست، تأکید کرد: گفت و گوی ملی شرط و شروط دارد؛ طبق مبانی ایرانی و اسلامی،
نه طبق ملی گرایی که بعضی از آقایان می گویند. این گفت و گوی ملی نیست. اصحاب فتنه
مجرم هستند و اگر می خواهیم با بقیه افراد واقعا به چنین موضوعی برسیم باید همه با
هم به جای بازی های سیاسی واقعیات را ببینند.
جرمم همکاری با سازمان مجاهدین خلق بود
وی با تأکید بر اینکه مؤتلفه از سال 41 در خدمت امام با تمام گروه ها
تعامل کرده است، تصریح کرد: جرم آخرین زندان من همکاری با سازمان مجاهدین خلق آن
زمان بوده است. پس ما همراهی کردیم و درگیری ایجاد نکردیم و پالایش کردیم تا کسانی
که در خط صحیح امام و به فقاهت اسلامی معتقد بودند بمانند. ولی کسانی که بعد از آن
سازمان منافقین شدند دیگر با امام نبودند. ما آن موقع باید با سازمان منافقین یا
چریک های فدایی خلق گفت و گوی ملی می کردیم؟ گفت و گوی ملی با فتنه انگیزان 78،
88، آشوبگران فعلی و حامیان آشوبگران فعلی؟ این گفت و گوی ملی نمی شود.
رحیمی: کلیات قانون اساسی و تحقق حقوق مردم موضوع گفت و گوی ملی
علیرضا رحیمی هم درباره طرح موضوع گفت و گوی ملی در شرایط فعلی و بعد از حوادث اخیر و اعلام نارضایتی گروهی از مردم و در آستانه 40سالگی انقلاب اسلامی، گفت: گفت و گوی ملی از ضرورت های مستمر و پایدار در فضای سیاسی کشور است و به نوعی با اعتراضات اخیر ارتباط چندانی ندارد و نباید از اعتراضات به صورت ابزاری برای طرح گفت و گوی ملی استفاده کرد.
وی ادامه داد: گفت و گوی ملی فی نفسه موضوعیت و اهمیت دارد و در اینکه طی چند دهه گذشته میان جناح های مختلف سیاسی مغفول مانده است و به همان نسبت هم خسارت هایی را در فضای سیاسی کشور ایجاد کرده است.
رحیمی در پاسخ به این پرسش که گفت و گوی ملی حول چه محورهایی باید شکل بگیرد و اولویت ها بر سر چه مباحثی است، گفت: کلیات قانون اساسی، حقوق مردم و نحوه تحقق آن موضوعی است که باید بر سر آن به توافق نظر برسیم.
وی تاکید کرد: استیفا و تحقق حقوق مردم تنها از یک راه ممکن است و قرار نیست از روش های مختلفی به آن دست یافت و باید بر سر مسیر دست یابی به آن، به وحدت نظر رسید تا نهایتا به نفع مردم و کشور باشد و اگر بناست بر سر استیفای حقوق ملت اختلاف نظر وجود داشته باشد؛ این اصل هیچ گاه محقق نخواهد شد.
29216