عبدالکریم حسینزاده در گفتوگو با ایسنا، گفت: یکی از مؤلفههای اساسی کاهش ترافیک و آلودگیها در کلان شهرها استفاده از کم هزینهترین، سالمترین و راحتترین وسایل نقلیه انبوهبر یعنی «مترو» است.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس با تشریح آثار کاهش بودجه توسعه مترو در لایحه بودجه 97، گفت: تعداد روزهای وارونگی و آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها در سال جاری افزایش یافته و پیامدهای زیست محیطی و ناراحتیهای تنفسی جامعه و مردم را تشدید کرده است.
وی با اشاره به رویکرد جوامع توسعه یافته به حمل و نقل درون شهری، گفت: حمل و نقل عمومی در این کشورها با نگاه بلندمدت و زیربنایی مورد توجه قرار گرفته و سرمایهگذاریهای کلانی در این حوزه داشتهاند ما نیز در ایران اگر دنبال کاهش وارونگی و آلودگی هوا و کاهش بیماریهای تنفسی، ریوی، عروقی به ویژه در تهران و کلانشهرها هستیم باید بودجه مترو را افزایش دهیم.
این عضو کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد داد: بودجه توسعه مترو باید طوری جدی دیده شود که خطوط قطار شهری از دروازههای ورودی تهران در شرق، غرب، شمال و جنوب آغاز شود و مسافران تهران بتوانند در بدو ورود به شهر از مترو استفاده کنند به بیان دیگر تا زمانی که همه دروازههای ورودی تهران مجهز به پارکینگهای بزرگ خودرو نشود و مانع ورود خودروهای شخصی پلاک غیر تهران نشویم، نخواهیم توانست در کاهش آلودگی هوای تهران موفق عمل کنیم.
حسینزاده دستور لاریجانی برای برگزاری نشست مجدد کمیسیون تلفیق بودجه 97 را فرصت دوبارهای برای اصلاح بودجه متروی تهران و سایر کلانشهرها دانست.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس توسعه مترو را موجب صرفهجویی میلیونها لیتر بنزین دانست و افزود: در صورت افزایش سهم مترو در جابجایی مسافر از 9 درصد به اعداد بالاتر یقینا صرفهجویی عظیمی در کاهش مصرف بنزین و تمایل مردم به کاهش هزینههای سفرهای درونشهریشان اتفاق میافتد. مردم با توجه به هزینههایی که از جیبشان میرود تصمیمگیری میکنند.
به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس اگر حمایتهای یارانهای دولت از متروی تهران و سایر کلانشهرها کاهش یابد یقینا الگو و وسیله سفر شهروندان نیز تغییر خواهد کرد.
وی از کمیسیون تلفیق خواست تا در فرصت دوباره بررسی لایحه بودجه 97 در این کمیسیون استفاده کند و اعتبارات مترو را افزایش دهد.