روزهای فرهنگی ایران در بوسنی آغاز شد

به مناسبت گرامیداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دهه فجر، مراسم روزهای فرهنگی ایران در شهر سارایوو مرکز کشور بوسنی و هرزگوین آغاز شد.

روزهای فرهنگی ایران در بوسنی آغاز شد

به گزارش ایسنا، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین، آیین افتتاحیه با حضور عادل عثمانویچ وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین،  بیلیانا چامور مشاور وزیر امور مدنی، میلان تریویچ و امینا دلیکویچ معاونین شهردار سارایوو، محمود حیدری سفیر و علی اصغر عامری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اعضای انجمن دوستی بوسنی و ایران و جمعی از شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی، چند تن از سفیران و دیپلمات‌های مقیم و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایران در محل ساختمان ویچنیتسا برگزار شد.

محمود حیدری، سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین در این آئین اظهار کرد: اشتراکات فراوانی در عرصه فرهنگ، هنر، رسوم و ارزش‌های دینی و انسانی، دو ملت ایران و بوسنی و هرزگوین را به هم نزدیک کرده است.

او اضافه کرد: برگزاری روزهای فرهنگی ایران در سارایوو و بانیالوکا، همزمان با دهه فجر و سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صفحه‌ای دیگر به کتاب ارزشمند مناسبات فرهنگی میان دو کشور می‌افزاید.

وی ابراز امیدواری کرد این‌گونه مراسم‌ علاوه بر ارتقای سطح مناسبات فرهنگی، زمینه‌ساز افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بیشتر دو کشور شود.

علی‌اصغر عامری، رایزن فرهنگی ایران در بوسنی نیز با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته علی‌رغم همه‌ مشکلات و موانعی که در پیش‌ رو داشته، موفق شد تا با پیروی از دین مبین اسلام، منطقی عدالت‌طلب و صلح‌جو و روحیه‌ای ظلم‌ستیز و ایثارگر و رهبرانی باتقوا و صالح، نظامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی پایه‌گذاری کند، افزود:  حاکمیت ارزش‌های دینی و معنوی ، توجه به عدالت، کرامت انسان و احساس مسئولیت از سوی مردم، استقلال و آزادی، عزت و اعتماد به نفس ملی، ایجاد خودباوری علمی و رشد و توسعه علم و فناوری، تاثیرگذاری در مسائل عمده منطقه و  شکستن هیبت قدرت‌های استکباری جهان از میوه‌های شیرین این انقلاب است.

او با بیان این‌که این برنامه با مشارکت و همکاری نهادهای مختلف بوسنی و هرزگوین مانند شهرداری سارایوو انجام می‌شود ادامه داد: به مناسبت انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 ، برنامه روزهای فرهنگی امسال با همکاری شهرداری تبریز و دانشگاه هنر اسلامی تبریز و با حضور 9 نفر از برجسته ترین هنرمندان این شهر در رشته‌های نگارگری، معرق کاری، تذهیب و موسیقی بر نمایش جلوه های فرهنگی هنری این شهر تاریخی متمرکز شده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز یکی از مفاخر هنر خوشنویسی خود را برای جضور در این نمایشگاه معرفی کرده است.


 
میلان تریویچ، معاون شهردار  سارایوو
به دیداری که صبح دوشنبه -16 بهمن- با معاون شهردار تبریز داشته، اشاره کرد و آن را به دلیل ایده‌هایی که مطرح شد، بسیار مفید خواند و افزود: ازجمله این ایده‌ها پیشنهاد برگزاری نمایشگاه فرهنگ و هنر بوسنی و هرزگوین در تبریز بود که از سوی معاون شهردار تبریز مطرح شد و مورد پذیرش طرف بوسنیایی قرار گرفت.

وی افزود: ما امیدواریم که همکاری ما پس از برگزاری این برنامه ادامه یابد و بتوانیم شاهد اجرای فعالیت‌های بیشتری در راستای نزدیکی دو ملت  باشیم.

عادل عثمانویچ، وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین نیز در سخنانی با خیرمقدم به هنرمندان و استادان شهر تاریخی تبریز به بوسنی، انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری سال 2018 را تبریک گفت و افزود: این شهر فوق العاده با فرش‌های معروف خود، حمام‌ها و چایخانه‌های سنتی، دلهای لبریز از عشق به موسیقی و میراث فرهنگی متنوع دارد. بخشی از آثار غنی فرهنگی تبریز را می‌توان در بازار این شهر دید که در سال 2010 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

او با بیان این که بین تبریز و سارایوو ظرفیت‌های همکاری زیادی مخصوصا در زمینه فرهنگ وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و آنها را گسترش داد، افزود: سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در راه توسعه همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور تلاش مداوم دارد، این تلاش با برگزاری برنامه های فرهنگی، با شرکت فعال در مراسم مختلف فرهنگی، با اهدای کتاب‌های مختلف به دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های مختلف بوسنی و هرزگوین و با دعوت از  هنرمندان موسیقی، سینما و تئاتر و دانشمندان ایرانی، به نحو احسن دستاوردهای فرهنگی و پیشرفت‌های علمی کشور خود را به نمایش می‌گذارند.

وی ادامه داد: همه‌ این فعالیت‌ها در مجموع موجب احترام ما به کشور و ملت ایران می شود، برگزاری این هفته فرهنگی نیز نشانگر همکاری فرهنگی بسیار خوب بین دو کشور است.

وزیر امور مدنی بوسنی و هرزگوین فرهنگ را حلقه‌ای دانست که مردم را به یکدیگر متصل می‌کند و افزود: هفته‌های فرهنگی نیز رویدادی هستند که مردم ما را به همدیگر متصل می‌کنند.

به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی، در ادامه این ائین افتتاحیه، گروه موسیقی سنتی مانی تبریز به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی پرداخت و نمایشگاه روزهای فرهنگی ایران در سارایوو گشایش یافت.

در برنامه‌های فرهنگی ایران در سارایوو نمایشگاه‌های خوشنویسی، مینیاتور، معرق، نمایشگاه عکس تبریز، نمایشگاه صنایع‌دستی و اکران فیلم‌های مستند مانند جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری این شهر تاریخی به نمایش درمی‌آیند.

در بخش نمایشگاه هنری چهار نفر از هنرمندان کشورمان از شهرهای تبریز و یزد حضور دارند و آثار نگارگری و خوشنویسی استاد رحیم چرخی و استاد سید ابوالقاسم بهشتی به نمایش گذاشته شده است، چند قطعه از آثار معرق کاری و خاتم‌کاری امید شیخ بگلو و آثار سفال و سرامیک استاد سیدمحمد میرشفیعی در معرض دید قرار گرفته‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر