موزه باستان شناسی اردبیل ؛ موزه ای از دوران مختلف تاریخ

موزه باستان شناسی اردبیل ؛ موزه ای از دوران مختلف تاریخ پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - گردشگری,ایران گردی,اماکن دیدنی,تاریخ گردی درنهم آبان ماه سال ۱۳۸۷ شمسی در مساحتی بالغ بر ۱۷۰۰ متر مربع در ...

درنهم آبان ماه سال 1387 شمسی در مساحتی بالغ بر 1700 متر مربع در شهر اردبیل و در ساختمانی فاخر موزه تخصصی باستان شناسی اردبیل تاسیس شد که در بخشی از فضای اطراف ساختمان شیخ صفی الدین اردبیلی که مجموعه ای فرهنگی و تاریخی می باشد  قرار گرفته است. آثار موجود در موزه باستان شناسی اردبیل شامل اشیا و آثاری متعلق به دوران پیش از اسلام و اسلام و دوره های مختلف تاریخی می باشد، که این اشیا و آثار با دسته بندی با توجه به قدمت و جنسشان در دوطبقه بر اساس سیر و تحول تاریخ قرار گرفته اند، همچنین در این مجموعه بازارچه صنایع دستی وجود دارد. در طول چند دهه اخیر و البته در سال های اخیر توجه خیلی بیشتری به تاریخ و آثار باستانی  ایران شده است و موزه ها و نگارخانه های متعددی در سراسر ایران تاسیس شده است.در استان اردبیل در شهر هایی مانند مشگین شهر، خلخال و نمین و نیر نیز موزه هایی قرار دارد که با توجه به سیاست رونق موزه ها هر اثری در موزه ی شهر بومی خود نگه داری می شود. پس با ما در مجله همگردی همراه باشید برای بازدید از یکی از زیباترین موزه های اردبیل...

موزه ی باستانشناسی اردبیل

سایت موزه تخصصی باستان شناسی اردبیل

در این مجموعه قسمتی برای به نمایش گذاشتن تاریخ و تمدن اشکانی منطقه ای با نام بوینی یوغون قرار دارد که به آن عصرباز می گردد و هم اکنون اسکلت زنی که به شکل جنینی آرمیده است. در این سایت قرار دارد، این قسمت مربوط به دوره ی پیش از تاریخ تا اسلام می باشد، بازدید کنندگان علاقه مند به این قسمت می توانند در قسمت شرقی شاهد نمونه های مختلفی باشند، جالب است که بدانید در زمان ایران باستان اگر فردی قبل از ظهر می مرد روبه خورشید و شرق اگر بعد از ظهر می مرد روبه غرب و در شب روبه ماه به خاک سپرده می شد. در سال های 83 تا 84 از حوزه رود قزل اوزن توسط باستان شناسان روسی آثار ارزشمندی کشف شده است که به زودی در معرض نمایش قرار می گیرد.

موزه باستان شناسی اردبیل

اشیای شیشه ای و فلزی موزه اردبیل

در قسمتی از موزه اشیای فلزی و شیشه ای به نمایش گذاشته شده است که نشان دهنده ی ذوق و هنر مردم این سرزمین می باشد. قدمت این اشیا به دوره ی ساسانی و هزاره اول قبل میلاد و دوره های مختلف اسلامی باز میگردد. همچنین این موزه به دلیل دارا بودن اشیای شیشه ای که در نوع خود نمونه هایی نادر و سالم از دوران مختلف می باشند با موزه ی آبگینه ی تهران برابری می کند.

اشیای شیشه ای و فلزی موزه اردبیل

قسمت سفال موزه

در طبقه ی اول و زیر زمین مجموعه اشیای سفالی مربوط به دوره های مختلف تاریخی و اسلامی قرار دارد، ظروفی خاکستری رنگ و سفال هایی با نقش هایی به سبک اردبیل که قدمتشان به دوران هخامنشی و اشکانی و هزاره اول قبل از میلاد باز می گردد و سفال هایی که مربوط به اواسط و اواخر دوره ی اسلامی می باشد، از جمله سفال هایی فیروزه رنگ و نقش کنده زیر لعاب و سفال های آب وسفید که این سفال های برجسته به یادگار از اسلام  و ایران و اردبیل گذشته می باشد.

اشیای موزه

سکه های موزه باستان شناسی اردبیل

در قسمت هایی از موزه سکه هایی از دوران مختلف و بیزانس از جنس نقره و طلا وجود دارد که قدمتشان به اوایل اسلام و دوره ی ساسانی باز می گردد این سکه ها گنجینه ای ارزشمند هستند، زیرا نشان دهنده ی هنر فلزکاری و ضرب سکه ایران و هنر خوشنویسی و سیر تحول خطوط می باشند. اینجا یکی از جذاب ترین موزه های اردبیل است که باید دید.

سکه های موزه اردبیل


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر