اثرات داشتن همنشین سیگاری

همه ما می‌دانیم که سیگار می‌تواند ما را بکشد، اما آیا این را هم می‌دانیم که همنشین سیگاری داشتن و در معرض دود سیگار دیگران بودن هم اثرات جبران ناپذیری بر سلامت ما دارد؟

اثرات داشتن همنشین سیگاری

همه ما می‌دانیم که سیگار می‌تواند ما را بکشد، اما آیا این را هم می‌دانیم که همنشین سیگاری داشتن و در معرض دود سیگار دیگران بودن هم اثرات جبران ناپذیری بر سلامت ما دارد؟

اگر دوست، همسر یا افراد نزدیک‌تان سیگاری هستند، شما در خطری بزرگ قرار دارید.

در معرض دود سیگار دیگران بودن یا سیگاری دست دوم، غیر مستقیم و غیره به این معنی است که شما خود سیگار نمی‌کشید اما دودی که از سیگار کشیدن دیگران متساعد می‌شود را تنفس می‌کنید.

دود سیگار به سرعت فضای خانه، رستوارن و یا ماشین را پر می‌کند و باعث می‌شود خواه ناخواه در معرض آن قرار گیرید و آن را استنشاق کنید.

اگر فکر می‌کنید این قضیه تاثیر زیادی روی سلامتی شما نخواهد داشت باید بدانید که افرادی که همنشین سیگاری دارند به خاطر تنفس 4000 ماده شیمیایی مختلف شامل بنزوپیرن، فرمالدئید و آمونیاک به شدت مسموم می‌شوند.

بدترین اثراتی که همنشین سیگاری داشتن بر شما می‌گذارد را بدانید:

1- عفونت ریه

احتمال ابتلا به عفونت‌های ریه در افراد، به خصوص بچه‌های کوچک، که در معرض دود افراد سیگاری قرار دارند بسیار بیشتر است. این افراد به شدت مسموم شده و آسیب زیادی به ریه‌هایشان وارد می‌شود. دود سیگار این افراد با هوا مخلوط شده و تنفس را سخت‌تر می‌کند. این وضعیت حتی می‌تواند منجر به التهاب ریه و آماس آن شود.

2- سرطان ریه

بسیاری از مواد مضر موجود در سیگار می‌توانند به دی ان ای شما آسیب بزنند و فعالیت ژن‌هایی که با سرطان مبارزه می‌کنند را بگیرند. کشیدن سیگار هم این اثر را بر فرد سیگاری داشته و موجب افزایش احتمال ابتلای او به سرطان ریه شود. تحقیقات نشان داده احتمال ابتلا به سرطان ریه در افرادی که در معرض دود افراد سیگاری قرار می‌گیرند، بیشتر از افراد دیگر است. این تحقیق همچنان بیان کرد که افرادی که از سنین قبل از 25 سالگی در معرض دود سیگار بوده‌اند بیشتر از افرادی که بعد از 25 سالگی دود سیگار افراد سیگاری را تنفس کرده‌اند به سرطان ریه دچار می‌شوند.

3- آسم

هر گونه دودی می‌تواند ریه‌ شما را تحریک کند، به خصوص اگر آسم داشته باشید. در حقیقت دود یکی از عوامل شناخته شده بروز حمله‌های آسمی است، پس اگر به آسم مبتلا هستید به شدت از آن دوری کنید. در این میان احتمال ابتلا به آسم در کودکانی که در معرض دود افرد سیگاری بوده‌اند، بیشتر از بزرگسالان است. اما همانطور که گفتیم دود سیگار می‌تواند در بزرگسالان هم موجب بروز حمله‌های آسمی شود.

4- بیماری‌های قلبی

هم افرادی سیگاری و افرادی که همنشینان سیگاری دارند در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. وقتی در معرض دود سیگار افراد سیگاری قرار می‌گیرید ضربان قلب‌تان کاهش پیدا می‌کند، اکسیژن کمتری به قلب می‌رسد و انقباض رگ‌های قلب که باعث افزایش فشار خون می‌شوند هم کم می‌شود.

مواد شیمیایی مضر موجود در تنباکو به رگ‌های خونی هم آسیب می‌زند.

5- کاهش وزن نوزاد هنگام تولد

نوزادانی که از مادرانی که در معرض دود افراد سیگاری بوده‌اند، متولد می‌شوند، در مقایسه با دیگر نوزادان وزن کمتری دارند. همنشین سیگاری داشتن باعث می‌شود مواد غذایی و اکسیژن کمتری به جنین برسد. این باعث ایجاد اختلال در رشد جنین درون رحم می‌شود و به همین علت وزن نوزاد کمتر خواهد بود.

تحقیقی نشان داد نوزادان مادرانی که در معرض دود افراد سیگاری قرار داشتند، در هنگام تولد وزن کمتری داشته‌اند. این مطالعه همچنین ثابت کرد درصد زایمان زودرس در این افراد بیشتر از سایرین است.

6- تضعیف سیستم ایمنی بدن

تنفس دود سیگار افراد سیگاری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن‌تان هم می‌شود. مواد شیمیایی و سمومی که در دود سیگار وجود دارند اثری ویرانگر روی سیستم ایمنی داشته و سلول‌های دخیل در ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند. زمانی که دود سیگار را تنفس می‌کنید، یک گروه از سلول‌های ایمنی را در بدن‌تان فعال می‌کنید که جلوی کار سلول‌های ایمنی دیگر را می‌گیرند.

با استنشاق دود افراد سیگاری احتمال ابتلا به عفونت‌ها، آلرژی و حتی سرماخوردی عادی در شما بالاتر می‌رود.

7- پیری پوست

داشتن همنشین سیگاری اثرات بسیار مخربی هم بر پوست‌تان دارد. تنباکو موجود در سیگار اثری مخرب بر شخص سیگاری و افرادی که در کنار او هستند دارد. این ماده باعث حمله رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوست شده که با گذشت زمان موجب چروک شدن و شل شدن پوست می‌شود.

بدتر آنکه، در معرض دود سیگار افراد دیگر بودن باعث می‌شود میزان ساخت کلاژن در پوست‌تان کمتر شود. کلاژن همان پروتئینی است که به پوست حالت کشسانی می‌دهد و آن را شاداب و سفت نگه می‌دارد.

تحقیقات نشان داده همنشین سیگاری داشتن علاوه بر کاهش میزان ساخت کلاژن در پوست، فرایند پیری پوست را هم سرعت می‌بخشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان