فرادید؛ برتری فاحش کونا بر سی-اچآر باورپذیر نیست اما این اتفاق برای بار چندم افتاده و اغلب مجلاتی که در 3 ماه اخیر این 2 خودروی شرقی را با هم مقایسه کردهاند، رای به برتری چشمگیر نمونه کرهای دادهاند. در آخرین مورد هم، کارادوایس استرالیا با اختلافی نسبتا زیاد، رای به برتی کونا هایلندر در یک تست جادهای طولانی و سخت داده است.
به گزارش فرادید، نمره دو خودرو در این آزمایش گرچه به هم نزدیک است اما نتیجه نهایی خبر از افت محسوس شاخکهای دپارتمان طراحی و تولید تویوتا میدهد که نتوانستهاند محصولی موفق همچون کورولا را در این کلاس هم طرح ریخته و به تولید برسانند. کونا در این رقابت با نمره 8.5 از 10، توانسته سی-اچ آر ژاپنی را که به نمره8 از 10 قانع شده شکست دهد من اینکه با قیمتی ارزانتر، ارزشهای خود را بیش از همیشه بروز دهد. این 2 خودرو خوشبختانه به زودی در ایران هم رودر روی هم قرار میگیرند به طوری که ممکن است شاهد رویارویی عنقریب این کراساوورهای کامپکت تا انتهاب بهار 97 باشیم . تا آن زمان و مقایسه بهتر و دقیقتر کونا و سی-اچآر، خواندن آزمایش کار ادوایس خالی از لطف نیست.
قیمتگذاری و ارزش خرید
با قیمتی 35 هزار و 290 دلاری، سری کوبای تویوتا سی-اچآر از رقیب کرهای قیمت ارزانتری دارد اما الزاما ارزش خرید این خودرو بالاتر نیست چرا که جز بخش طراحی، در باقی موارد این کونا است که دست بالاتر را دارد. کونای 36 هزار دلاری به مدد یک موتور 1600سیسی توربو و سیستم 4 چرخ محرک، هم خودرویی سریعتر و هم محصولی کارآمدتر است که ظاهری مناسب و جسور، مجموعهای هماهنگ و ساختاری باثبات و متعادل دارد.
طراحی و استایل
میتوان 50 صفحه متن راجع به ارزشهای 2 خودرو در زمینه طراحی نوشت اما به طور خلاصه، سی –اچآر با فرمی نزدیک تر به یک کراساوور، از خطوط بدنه اسپورت و البته متعدد، حجم های اغراقآمیز بیشتر و نیز استایل زیباتر برخوردار است.
در آن سو، کونا سعی کرده تا با اغراقآمیز نمودن خطوط و نه حجمهای بدنه خود را محصولی اغواگر و خاص نشان دهد. این موضوع در داخل اتاق رنگ میبازد و سی-اچ آر آشکارا بر کونا به لحاظ طراحی برتری دارد. عیب دیگر کونا این است که با چینش جبوپنجره و چراغها در فرمتی نزدیک به سیتروئن سی3، باز هم در دام کپی برداری گیرافتاده است.
فضا و گنجایش
با اینکه ممکن است در ظاهر کونا محصولی جادارتر از تویوتا باشد ولی سقف خاص و عجیبسی –اچآر و چینش اتاق جای کافی برای نشستن 4 سرنشین را میدهد گرچه در سفرهای طولانی نشستن در بخش عقب سی –اچآر خسته کننده است. در دیگر سو اما کونا قرار دارد که محصولی جذابتر و سرگرم کنندهتر از تویوتا برای سرنشینان عقب است و اندکی فضای بیشتر هم در اختیار سرنشینان قرار می دهد ضمن اینکه جعبهای به گنجایش 377 لیتر برای خریداران کونا این پیام را ارسال میکند که میتوانند در مسافرتهای طولانی روی هیوندای حساب بیشتری باز کنند.
سواری و فنی
در مقایسه با موتور 1200سیسی توربو و 118 اسبی سی –اچآر، موتور 1600سیسی و توربوی هیوندای با 165 اسب بخار یک نیروگاه عظیم هستهای است که کمک می کند لذت رانندگی بالاتر از انتظاری را پس از سواری با کونا تجربه کنید. این موضوع روی نظر خریداران کلاس کامپکت کراس شاید چندان تاثیری نداشته باشد ولی عشاق سرعت حتما در بین 2 گزینه موجود سراغ کونا میروند که تیزتر و پرکششتر است. تلفیق این موتور با سیستم 4چرخ محرک و جعبهدنده 7 سرعته 2کلاچه کمک میکند تا کونا سواری بهتر و رانندگی جذابتری را از خود بروز دهد. کونا البته سیستم تعلیق بهتر و متعادلتری هم دارد که ضمن ارائه یک سواری پایدار، ضربات را هم بهتر جذب میکند. سی –اچآر اما با یک شاسی ضعیفتر و البته کمدقت، سطح پایین تری داشته و اشکارا نسبت به کونا در موضع ضعف است. این یعنی سی –اچآر در مجموع نمرهای پایینتر از حد انتظار میگیرد تا به شکاری بیدردسر برای کونا هیولای فانتزی هیوندای تبدیل شود.
نتیجهگیری
یک گشت و گذار ساده در بازار ایران هم نشان میدهد ادعای کار ادوایس چندان غریب و نامربوط نیست. سی-اچآر در ایران هم با این قیمت گران، امکانات اندک و موتور ضعیف خریداری ندارد ضمن اینکه سواری آن هم طراوت باقی محصولات تویوتا را ندارد. در کل باید گفت، وقتی هیولای کوچک هیوندای موفق می شود با کمترین دردسر محصول پرادعای تویوتا یعنی سی-اچ آر را شکست دهد باید به تغییر و تحولات در صنعت خودرو ایمان آورد. آیا ما در عصر افول غولهای خودروسازی، شاهد نزول تویوتا خواهیم بود؟ سی-اچ آر که فعلا این موضوع را کلید زده است.