ماهان شبکه ایرانیان

در مناظره با محمدرضا خاتمی؛

مصباحی‌مقدم: بیکاری و تورم ناشی از مدیریت سیاسی است

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به مشکلاتی مانند محیط‌زیست، تورم و بیکاری، گفت: این مشکلات ناشی از مدیریت سیاسی است.

مصباحی‌مقدم: بیکاری و تورم ناشی از مدیریت سیاسی است

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و محمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دور ششم بعدازظهر امروز با موضوع «دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه داخلی و بین‌المللی» در دانشگاه تربیت مدرس مناظره کردند.

در این مناظره مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی» دو واژه‌ای است که در ذات اسلام کنار هم قرار گرفته، گفت: پیامبر اسلام (ص) آغاز کار خود را با گرفتن بیعت از مردم آغاز کرد؛ بیعت هیچ معنایی جز اعلام موافقت با تشکیل حکومت توسط پیامبر (ص) نداشت.

وی افزود: این پیمان ادامه یافت به طوری که پیامبر (ص) در گام بعدی به سراغ یهودیان رفت تا با آنها پیمان بسته که با حکومت اسلام همراهی کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه پذیرش حکومت، پذیرش مردم است، ادامه داد: حکومت همراه با رضایت مردم است، در گذشته رضایت مردم، بیعت و امروز صندوق رأی، همه‌پرسی و یا راهپیمایی‌هایی است که به صورت میلیونی برگزار می‌شود.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه جمهوریت را از اسلامیت جدا نمی‌دانیم، عنوان کرد: درست است که در غرب، جمهوریت بسط بیشتری پیدا کرده، اما جمهوریت در اینجا همان مردم‌سالاری است که اسلام برای آن ارزش قائل شده است. اسلام بدون همراهی، رضایت و رأس مردم، هر حکومتی را بی‌فایده و ناکام می‌داند.

وی با اشاره به شعارهای قبل از انقلاب گفت: «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» شعار ملت بود که مردم نداشته‌های خود را با آن مطالبه می‌کردند. امروز استقلال ایران مثال‌زدنی است. هیچ کشوری در جهان نیست که مثل ایران در برابر استکبار ایستادگی کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: استقلال سیاسی و نظامی را به طور 100 درصدی داریم، اما استقلال اقتصادی، علمی و فرهنگی ما ناقص است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه ملت ایران قبل از انقلاب دچار استبداد جهنمی بود، ادامه داد: آن زمان ملت از نفوذ ساواک می‌ترسید، اما بعد از انقلاب می‌بینیم که همه گروه‌ها تریبون و آزادی‌بیان دارند و این‌طور نیست که صدای کسی شنیده نشود.

وی درباره اینکه کمونیست‌ها هم در انقلاب حق حرف زدن داشتند، عنوان کرد: البته کمونیست‌ها بعد از انقلاب آزادی بسیاری داشتند؛ کتاب‌ها، گروه‌ها، گپ و گفت‌های آنها چنان زیاد بود که انسان فکر می‌کرد 90 درصد کشور در اختیار آنها است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: دانشگاه تهران را برای خود سنگر افکار کرده بودند، اما بعدها حرکتی از جانب منافقین صورت گرفت که جمع شدند.

وی با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند آزادی یعنی ولنگاری گفت: رئیس دولت اصلاحات شعار «آزادی» سرمی‌داد و برخی فکر می‌کردند هرکس هر طوری دوست دارد می‌تواند رفتار کند؛ آن زمان به دوستان اصلاح‌طلب گفتم ابعاد کلمات و شعارهایی که بیان می‌کنید را به طور دقیق و درست روشن کنید.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره متشکل بودن مردم و حزبی بودن آنها افزود: هیئت‌ها خود نوعی تشکل هستند که گاهی کارکرد سیاسی پیدا می‌کنند. همچنین انجمن‌های متعدد خود به نوعی تشکل‌های مدنی هستند که آنها را قبول داریم.

مصباحی مقدم گفت: اگر شورای نگهبان تائید شده تا قوانین با قانون اساسی سازوکار داشته باشد، بر اساس قانون اساسی و قوانین عادی است که رأی مردم بر آن ناظر است. اگر شورای نگهبان دست به خلاف قانون زد، می‌توان اعتراض کرد. خاطرتان هست دانشجویان در دیدار رهبری فرمودند می‌توان از شما انتقاد کرد رهبری فرمودند «بله می‌توانید، وقتی چنین زمینه‌ای در کشور وجود دارد، نمی‌توان گفت که آزادی در کشور نیست. ممکن است تنگ‌نظری‌هایی باشد که ما آن را قبول نداریم».

وی ادامه داد: جامعه هر جور اداره شود، برخی ناراضی هستند اما آیا آن برخی، اکثریت جامعه است و یا اگر شرایط به کام او نیست، باید برآشوبد و زیر میز بزند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: استقلال یعنی یک ملتی خود سرنوشت خود را تعیین کند، ما امروز به این استقلال رسیدیم و این پیشروی است که یک ملت اجازه نمی‌دهد دیگران برایش تصمیم بگیرند، این زندگی آن‌طور نیست که دور خودمان دیوار بکشیم؛ هرجا که با ما همراهی می‌شود، همراهی می‌کنیم. گاهی انعطاف از خود نشان دادیم، همان‌طور که در جنگ و برجام انعطاف نشان دادیم.

مصباحی‌مقدم با اشاره به شرایط کشورهای همسایه عنوان کرد: بنای ما این است که منافع خود را دنبال کنیم و این استقلال دیگر معنی ندارد. نباید به خاطر خوش‌آمد دنیا کوتاه بیاییم. ما از حمایت فلسطین و ملت‌های مظلوم کوتاه نمی‌آییم و آنها از ما دلگیر هستند.

وی افزود: ما به دنبال بالانس منافع هستیم و در همین مسیر به روسیه اجازه می‌دهیم از پادگان ما استفاده کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره آزادی زندگی خصوصی مردم گفت: حکومت دینی نمی‌تواند نسبت به زندگی دینی مردم بی‌تفاوت باشد، اما اجازه ندارد در زندگی خصوصی مردم ورود کند. حریم خصوصی مردم برای خودشان است؛ البته این به معنی وظیفه نداشتن دولت نسبت به زندگی مردم نیست.

مصباحی‌مقدم گفت: ما از اروپا، آمریکا، چین، روسیه و همه جا استقلال داریم، مسئله ما فقط امریکا نیست؛ آمریکا از آغاز کار با ملت ایران سر ناسازگاری داشت.

وی عنوان کرد: کاش 10 سال پیش گفتگوها را بیشتر می‌کردیم، رئیس دولت اصلاحات خیلی سخن از گفتگو می‌کردند، اما هرگز باب سخن با رقبای خود را باز نکردند. باب سخن باز است اما این چیزی جدای آشتی ملی است؛ آشتی ملی یعنی اینکه یک قهر ملی وجود دارد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به مشکلاتی مانند محیط‌زیست، تورم و بیکاری گفت: این مشکلات ناشی از مدیریت سیاسی است. در مهمانی ماه رمضان به آقای روحانی گفتم حاضرم از لحاظ اقتصادی کمک کنم. آقای روحانی و جهانگیری به هم نگاه کردند و گفتند بسیار خوب اما سراغ من نیامدند.

مصباحی‌مقدم گفت: من به وضع موجود منتقدم، اما مدیریت سیاسی مانع از این است که از تفکرات نخبگان استفاده جامع شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی، اقتدار و عزت به ملت داده؛ اینها چیزهایی است که باید گفت این انقلاب برای ما به ارمغان آورده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره رأی مردم برای تداوم انقلاب گفت: مشارکت بیش از 60 درصد در انتخابات و حضور میلیونی در راهپیمایی‌ها، خود حمایت مردم از نظام است و سابقه نداشته گه هر چند سال یک بار رفراندوم برگزار شود.

مصباحی‌مقدم درباره اینکه کنار گذاشته‌شدگان از قدرت به قدرت برنمی‌گردند، گفت: چرا ناامید هستید؟ ادبیات، گذشته و فتنه 88 را روشن و ابراز پشیمانی کنید. چرا پنهانی ابراز پشیمانی می‌کنید؟ با شجاعت به میدان بیایید و ابراز پشیمانی کنید؛ نظام حاضر است گذشت کند، اما این‌گونه نیست که بگوییم بر گذشته صلوات؛ باید ابراز پشیمانی کنید.

وی گفت: نبود احزاب قدرتمند از دو جناح موجب شده که ما با عدم شایسته‌سالاری مواجه باشیم. من به آقای روحانی گفتم حاضرم دیدگاه‌های کارشناسی خودم را به شما ارائه دهم. من صاحب نظر هستم و تابع افکار اقتصادی لیبرال‌ها نیستم که افکار آنها را ترویج کنم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: آقای خاتمی در سال 88، شما و جریان شما در برابر قانون مقاومت کردید. فتنه 88 حاصل جر زدن شما و جریانتان در برابر قانون بود، اگر جر نمی‌زدید بزرگترین و شیرین‌ترین انتخابات انقلاب اسلامی رقم می‌خورد؛ جریانی که به نظام جمهوری اسلامی ظلم کرد باید توبه کند.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به خاتمی مبنی بر اینکه مبنای حصر چیست، گفت: رهبر انقلاب به آقای مطهری فرمودند «معلوم نیست نتیجه محاکمه چه شود. ممکن است اگر طبق قانون محاکمه شوند، بحران دیگری در جامعه ایجاد شود. برای نظام اسلامی در عرصه بین‌الملل بد است که کاندیدای ریاست جمهوری آن محاکمه شود».

وی در پاسخ به محمدرضا خاتمی مبنی بر اینکه استفاده از فتنه 88 کاسبی است، عنوان کرد: ما می‌خواهیم کسانی که در فتنه حضور داشتند، به اشتباه خود اعتراف کنند.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره دادن پایگاه نوژه به روسیه گفت: این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و آن هم واگذاری پادگان نبود، بلکه محلی برای سوخت‌گیری و در حقیقت یک عملیات مشترک بود.

وی درباره نگاه ایدئولوژیک به فلسطین گفت: فلسطین اشغال شده و ما نسبت به آن، نگاه ایدئولوژیک داریم. برخی کشورها با صهیونیست در این باره همراه هستند. حمله به غزه و فلسطین با اشاره برخی کشورهای منطقه بود که باید گفت غیرت برخی کشورهای عربی هوا رفته است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: اگر به حق مدعی ولایی بودن هستیم باید بدانیم رهبر ما قاطعانه. در امور مختلف موضع می گیرند از جمله موضع گیری که در فتنه انجام دادند.

وی گفت: نظام اسلامی به اهل سنت بهای زیادی داده است، درحال حاضر تمام مناطق اقلیت‌نشین در مجلس نماینده دارند. فرمانداران بسیاری از مناطق اهل سنت از بین خود اهل سنت هستند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: اگر مسیر را همین‌طور طی کنیم، حقوق اهل سنت هم احقاق خواهد شد؛ البته نباید فراموش کرد که حوزه‌های علمیه اهل سنت در ایران بزرگترین حوزه‌های علمیه را شامل می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان