ماهان شبکه ایرانیان

فواره ای که بالا نرود سقوط می کند؛ هوآوی و سال سختی که پیش رو دارد

اگر دنیای تکنولوژی را یک اقیانوس فرض کنیم، بدون شک هوآوی یک کوسه سفید است که با سرعت به سمت هدفش پیش می رود، با قدرت حمله می کند و می تواند رد موقعیت های مناسب را از کیلومترها دورتر بگیرد. اما همانند کوسه ها، این غول چینی نیز نمی تواند متوقف شود و درجا زدن برای آن حکم سقوط و غرق شدن را خواهد داشت.

فواره ای که بالا نرود سقوط می کند؛ هوآوی و سال سختی که پیش رو دارد

اگر دنیای تکنولوژی را یک اقیانوس فرض کنیم، بدون شک هوآوی یک کوسه سفید است که با سرعت به سمت هدفش پیش می رود، با قدرت حمله می کند و می تواند رد موقعیت های مناسب را از کیلومترها دورتر بگیرد. اما همانند کوسه ها، این غول چینی نیز نمی تواند متوقف شود و درجا زدن برای آن حکم سقوط و غرق شدن را خواهد داشت.

2017 یکی از موفقیت آمیز ترین سال ها برای هوآوی بود

سال 2017 برای هوآوی سال فتوحات بزرگ بود. این شرکت تمام تلاش خود را به کار بست تا زمین بازی را از چنگ دو قطبی بزرگ اپل - سامسونگ خارج ساخته و خود را به عنوان سومین بازیگر اصلی میدان مطرح سازد. موفقیت در این عرصه فراتر از پیش بینی ها بود و این برند چینی در برهه ای حتی توانست جایگاه دومین موبایل ساز بزرگ دنیا را نیز از چنگ اپل خارج سازد.

هدف بزرگ بعدی برای هوآوی ورود جدی به بازار آمریکای شمالی و گسترده نفوذ خود در این ناحیه به عنوان یکی از اصلی ترین بازارها برای گجت های هوشمند بود. اما سر کار آمدن رئیس جمهور متخاصمی چون ترامپ در آمریکا و بالا گرفتن مجادلات سیاسی میان دو ابر قدرت شرق و غرب کار را برای مدیران بزرگترین موبایل ساز آسیا پس از سامسونگ دشوار ساخت. اما آیا این می تواند به معنی آغاز فرود فواره صعود کرده هوآوی باشد؟

 

پیشرفتی که متوقف نشد

باید پذیرفت که نام و برند هوآوی این روزها دیگر مثل گذشته برای مشتریان غربی -اعم از اروپایی و آمریکایی- ناشناخته و عجیب و غریب نیست. در طی پنج سال گذشته این کمپانی توانسته مرزهای کشور پهناور چین را در نوردیده و محصولات خود را به پیشخوان فروشگاه ها در سرتاسر دنیا ارسال نماید. در حال حاضر چند بازار محدود وجود دارد که چینی ها در آن حضوری قدرتمند ندارند و در این میان نام بازار ایالات متحده با فاصله زیاد از همه برجسته تر است.

سرنوشت شرکت هوآوی در سال 2018 ریچارد یو

حضور طولانی در صحنه تولید موبایل های هوشمند و صبر مدیران هوآوی در سال 2017 ثمرات خود را نشان داده و سهم این برند از بازار به شکل شگفت انگیزی افزایش یافته است. اما با وجود عرضه بیش از 153 میلیون دستگاه تلفن هوشمند در سال 2017، سرعت رشد درآمدهای کمپانی مذکور تا حدودی کند شده است.

گرچه چینی ها عمده این رشد را مدیون فروش چمشگیر موبایل های میان رده و ارزان قیمت خود و حضور پرقدرت در بازارهای در حال توسعه هستند، اما پرچمداران و محصولات رده بالای این کمپانی همچون Mate 10 Pro نیز حضوری بسیار درخشان و تحسین برانگیز را از خود به نمایش گذاشتند.

سرنوشت شرکت هوآوی در سال 2018 ریچارد یو

این برند حالا چه در میان رده ها و چه پرچمداران نمایندگانی قدرتمند دارد

با سرمایه گذاری عظیم در بخش تحقیق و توسعه، هوآوی توانست در سالی که گذشت تغییرات محسوسی را در کسب و کار خود ایجاد نماید. بلا شک مهمترین دستاورد بخش مذکور توسعه و عرضه چیپ مجتمع اختصاصی کایرین 970 بود که توانست به خوبی با محصولات رقبای آمریکایی (کوالکام) و کره ای (سامسونگ) هماوردی کند.

ضمن این که چیپ مذکور به طور رسمی اولین نمونه حاضر در بازار بود که قابلیت های مرتبط با تکنولوژی هوش مصنوعی را برای موبایل های هوشمند به ارمغان آورد. اولین پاسخ از طرف رقبا را سامسونگ تا یک ماه دیگر روانه بازار خواهد کرد.

 

ترمزی که بد موقع کشیده شد

سرنوشت شرکت هوآوی در سال 2018 ریچارد یو

قرار بود ماحصل تمام تلاش های درخشان چند ساله ریچارد یو مدیر عامل موفق واحد موبایل هوآوی در نمایشگاه CES 2018 و در قالب اعلام ورود رسمی این برند به بازار آمریکا با همکاری اپراتور معتبر AT&T رقم بخورد. به عبارت دیگر رویداد لاس وگاس هوآوی در ماه گذشته می توانست حکم نقطه اوج نمایش پر از موفقیت کمپانی ساکن پکن در سال 2017 باشد.

انصراف AT&T از همکاری با هوآوی ضربه ای سخت به این کمپانی بود

اما کمی مانده به آغاز نمایشگاه مذکور دست های پشت پرده و سیاستمداران لجوج وارد ماجرا شدند و در اثر فشارها اپراتور AT&T زیر قول و قرارهای قبلی زد و از همکاری با چینی ها انصراف داد. یو در حالی در لاس وگاس روی سن رفت که واقعاً نمی دانست این ضربه ناگهانی و بی وقت را چگونه باید توجیه کند.

مدیر ارشد کمپانی چینی اعتراف کرد که عقب نشینی AT&T ضربه ای دردناک برای هوآوی به شمار می رود، اما او معتقد است که ضربه بزرگتر را کاربران آمریکایی خواهند خورد که انتخاب هایشان برای در اختیار داشتن بهترین موبایل هوشمند دلخواه را محدود شده می بینند.

بدبیاری ها پس از CES نیز ادامه یافت. هفته قبل اعلام شد که قانونگذاران آمریکایی در تلاش هستند تا امکان هرگونه همکاری در هر سطحی را میان اپراتورهای آمریکایی با هوآوی از بین برده و عملاً این برند را از حضور در بازار این کشور محروم سازند. همین فشارها سبب شد که دیگر اپراتور مشهور یعنی ورایزن نیز از خیر همکاری با غول چینی بگذرد.

این که واقعاً چرا اپراتورهای آمریکایی نمی توانند حق انتخاب کاملی را در اختیار مشتریان خود قرار دهند مشخص نیست، اما دلیل هر چه که باشد، نتیجه دور ماندن دست هوآوی از بزرگترین هدفش در چند سال اخیر خواهد بود.

سرنوشت شرکت هوآوی در سال 2018 ریچارد یو

درهای بازار آمریکا شاید تا سال ها به روزی هوآوی بسته بماند

البته نباید از نظر دور داشت که موبایل های هوشمند این شرکت همچنان می توانند در بازار ایالات متحده به صورت غیر قراردادی به فروش برسند، اما در این کشور اپراتورها هستند که نبض بازار را در اختیار داشته و می توانند باعث موفقیت فروش یا عدم موفقیت محصولی خاص شوند.

با آن که یکی از مقامات این شرکت در مصاحبه ای اذعان داشته که «ما گزینه دیگری پیش رو خود نداریم.» اما به نظر می رسد روی آوردن به دیگر بازارهای دنیا همچون اروپا، کانادا و کشورهای ثروتمندتر آمریکای جنوبی راهکاری حداقلی باشد.

 

نفس رقبا پشت گوش هوآوی

علی رغم این شکست تلخ سومین موبایل ساز بزرگ دنیا همچنان می تواند خود را در میدان رقابت حفظ کند. آمریکا بزرگترین بازار دنیا برای موبایل های رده بالا به شمار می رود، اما در حال حاضر بیشتر بازارهای این چنینی به مرحله اشباع رسیده اند و منبع اصلی رشد را باید در عرصه موبایل های میان رده و بازارهای در حال توسعه جستجو کرد.

این همان بخشی است که چینی ها با قدرت تمام در حال کار هستند، اما رقبا نیز بیکار ننشسته اند. دو غول دیگر شامل سامسونگ و اپل هم به چنین فرصتی چشم طمع دوخته اند، اما تهدید اصلی در خانه است. جایی که برندهایی مثل اوپو، ویوو و شیائومی از همان مزیت هایی برخوردار هستند که هوآوی در مقابل دو حریف بالای سر خود در اختیار دارد.

سرنوشت شرکت هوآوی در سال 2018 ریچارد یو

در واقع بزرگترین تهدیدی که در حال حاضر موقعیت و جایگاه هوآوی را در معرض خطر قرار می دهد، کمپانی «BBK Corporation» است. شرکتی که مالک دو رقیب بزرگ هموطن یعنی ویوو و اوپو به حساب می آید. نباید فراموش کرد سهم بازار این دو برند روی هم از هوآوی و حتی اپل نیز بیشتر است. این دو شرکت نه تنها از محبوبیت و نفوذ بالایی در چین برخوردار هستند، بلکه توانسته اند در سال گذشته حوزه نفوذ خود را به دیگر کشورهای آسیایی و به خصوص هند توسعه دهند.

فروش برندهای زیر مجموعه BBK Corporatio از هوآوی و اپل هم بیشتر است

با همه این ها نباید شیائومی را نیز از نظر دور داشت. یک احیای بزرگ در اپل چینی کافیست تا کار برای ریچارد یو و همکارانش از این هم سخت تر شود. نباید فراموش کنیم که روزگاری هوآوی توانست با تقلید از مدل تجاری ابتکاری شیائومی برند آنر را پایه گذاری و به سودی سرشار دست یابد. از آن طرف هم شیائومی با توسعه فروشگاه های فیزیکی خود خیزش جدیدی را برای عقب نماندن از حریفان آغاز کرده است.

 

دنیایی که هنوز به آخر نرسیده

همه ما باور داریم که بازار موبایل های هوشمند هرگز تا به این اندازه رقابتی و بقا در آن دشوار نبوده است. اگر شک دارید نگاهی به حال و هوای سونی و اچ تی سی به عنوان دو بازیگر بسیار قدیمی این بازار بیاندازید. ولی هوآوی بیدی نیست که به این بادها بلرزد. این کمپانی در فشار رقبا زاده شده و رشد کرده است. نام این برند زمانی مترادف با موبایل های بی کیفیت و لایق فقرا بود، اما حالا در بالاترین سطح و ارزشمندترین جایگاه ها می توان نشانی از هوآوی یافت.

سرنوشت شرکت هوآوی در سال 2018 ریچارد یو

کسی انتظار ندارد که سیاست های کلی این موبایل ساز بزرگ در سالی که در پیش داریم دستخوش تغییر خاصی شود. اما به طور حتم تمرکز یو و همکارانش روی بازارهایی که در آنها نفوذ بیشتری دارند افزایش خواهد یافت. گرچه تلاش ها برای حضور در آن سوی آبها نیز کنار گذاشته نمی شود.

هوآوی توانست بابت فسخ قرارداد خود با اپراتور AT&T حدود 100 میلیون دلار غرامت دریافت نماید. پولی که می تواند آن را به طور مستقیم در توسعه کسب و کار خود در اروپا و آفریقا و افزایش فشار روی رقبا هزینه نماید.

 

میدان های دیگر

عرصه تولید موبایل های هوشمند تنها چالش و در عین حال فرصت پیش روی هوآوی نیست. همگان منتظرند تا ببیند این برند چینی در رقابت بزرگِ در حال شکل گیری اسپیکرها و دستیارهای هوشمند طرف کدام قطب از دوگانه گوگل - آمازون را خواهد گرفت.

هوآوی در بازار تجهیزات مخابراتی و فناوری 5G نیز برگ برنده را در اختیار دارد

از نظر بسیاری گوگل گزینه ای مطمئن تر و کم ریسک تر است، اما به نظر می رسد هوآوی با گنجاندن دستیار صوتی الکسا در برخی محصولات جدیدش انتخاب خود را کرده است. به خصوص که آمازون هیچگونه رقابتی با هوآوی در بازار موبایل های هوشمند ندارد. با این حال هنوز برای اظهار نظر قطعی کمی زود است.

سرنوشت شرکت هوآوی در سال 2018 ریچارد یو

اگر بخواهیم همه برگ های برنده هواوی را در سال های پیش رو روی میز قرار دهیم، به طور حتم نباید از عرصه فناوری نسل پنجم شبکه های موبایل موسوم به 5G غافل شویم. به لطف منابع فروان در اختیار، حضور پر رنگ و با قدمت در بازار عرضه تجهیزات مخابراتی و همکاری با دیگر فعالان این بخش همچون کوالکام، هوآوی توانسته در این بخش نیز خود را در موقعیتی بسیار عالی قرار دهد. به طور حتم ثمره این تلاش ها در سال 2021 و آغاز به کار رسمی شبکه های نسل پنجم خود را نشان خواهند داد.

 

جمع بندی

کوسه سفید در طی میلیون ها سال تکامل چندانی را به خود ندیده است، اما هوآوی اگر می خواهد در حرکت باقی بماند نیاز به تغییر و همگام سازی دارد.

پر واضح است که هدف نهایی برند چینی تبدیل شدن به بزرگترین موبایل ساز دنیاست. بسیار بعید است که چنین هدفی در سال 2018 محقق شود، اما تصاحب جایگاه اپل گزینه ای بسیار محتمل تر به نظر می رسد.

هوآوی را شاید به این زودی ها به بازار ایالات متحده راه ندهند، اما بقیه دنیا برای محقق شدن سلطنت چینی ها کافی به نظر می رسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان