راهکار های سنجش ایده استارتاپی پیش از سرمایه گذاری
زمانی که استارتاپ های مختلف که چه خصوصی هستند و چه از سمت دانشگاه ها وارد بازار کار شده اند، کارآفرینی کار ساده ای نیست. ممکن است گاهی وقت ها در میان کار های روزمره، ایده ای جالب و کاربردی به ذهنتان برسد، که البته شاید آن طور که فکرش را می کنید برای شما مفید نباشد.
اگر شما هم یک کارآفرین هستید، به احتمال بالایی به صورت روزانه تعداد زیادی ایده ی محصول جدید، زمانی که در دفتر کارتان، حمام و یا پشت فرمان ماشین تان هستید، به ذهنتان خطور می کند، و دائم در این فکر هستید که آیا کسی قبلا نرم افزاری که در ذهن شما می گذرد را ساخته است یا خیر.
چنان چه این گونه نباشد، با احتمال بالایی خیلی زود هدف استارتاپ بعدی تان را مشخص کرده و بسیار از این موضوع خوشحال هستید. اما بعد از گذشت چند ماه متوجه می شوید که در تصمیم گیری شتاب زده عمل کرده اید و محصولی که اکنون برای ارائه آماده کرده اید، بازار عرضه ی قابل توجهی ندارد.
متاسفانه این اتفاق نادری نیست و در حدود 42 درصد مواقع برای استارتاپ ها رخ می دهد. در این مقاله شما با 4 راهکار برای سنجیدن ایده های استارتاپی خود، پیش از گرفتن وام و شروع کردن پروژه، آشنا خواهید شد.
رقیبان راهنما های خوبی هستند تا شما بتوانید مسیر درست را تشخیص دهید و کاستی هایی که در صنعت وجود دارد را شناسایی کنید. اگر رقیبی موفق در حوزه ای که مد نظرتان است، پیدا کردید که کاربرانی فعال دارد، به این معناست که ایده ی شما بازار خواهد داشت. وجود رقابت سالم در تمامی صنعت ها مفید است، اما اگر شما بتوانید نقاط تمایز خود را با رقیبانتان شناسایی کنید، بسیار هوشمندانه خواهد بود. مخصوصاً اگر رقیب شما در بازار از شهرت خوبی برخوردار باشد.
بهترین زمان برای شروع، وقتی است که شما بر کاستی های رقیبتان در صنعت مورد نظر تمرکز کرده اید. برای مثال در سال 2009 که استارتاپ «Uber» فعالیت خود را به صورت رسمی شروع کرد، در کشور های زیادی از این ایده الگوبرداری شد. در کشور ما ایران هم سرویس هایی مثل تپسی و اسنپ خدمات مشابهی ارائه می کنند.
اوبر در ساعاتی که شلوغ تر هستند، هزینه ی بیشتری از مسافران دریافت می کند که این مسئله، مورد توجه یکی از استارتاپ های فعال حوزه قرار گرفت. این شرکت با به راه انداختن یک کمپین بر پایه عدم دریافت هزینه ی بالاتر در ساعات خاص، موفق شد تا خودش را از رهبر بازار جدا کند و سهم چشم گیری از مشتریان را به خودش اختصاص دهد.
اکنون که از اوضاع رقابت آگاه شده اید، باید با همان دقت، بازار را مشاهده کنید و به دنبال بهترین روش ها، راه ها و پلتفرم ها برای معرفی هرچه بهتر خودتان باشید؛ به این ترتیب پیش از ارائه ی محصول، توانسته اید نام برند خود را بر سر زبان ها بیاندازید.
روش های متفاوتی برای تحقیق کردن در بازار وجود دارد: سوال کردن به صورت مستقیم از مصرف کنندگان، استفاده از خدمات مراکز نظر سنجی، و یا توزیع پرسش نامه. برای مثال می توانید یک پرسش نامه ی اینترنتی درست کنید و لینک آن را به واسطه ی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. مصاحبه کردن و نظر سنجی گروهی هم از دیگر روش های ممکن هستند.
فضای بزرگ اینترنت با کاربرانی که هر روز بر تعداد شان افزوده می شود، فرصت مناسبی است تا بتوانید ایده ها را معرفی کنید و استارتاپ در اختیارتان قرار گیرد. هر چند که تبلیغات کردن به هر صورتی که باشد، هزینه هایی به همراه دارد، اما در این مرحله این مدل هزینه کردن ها در مقابل هزینه های هنگفتی که شکست یک استارتاپ در مراحل بعد متقبل می شود، بسیار ناچیز به نظر می رسند.
در ابتدای کار چند تبلیغ همراه با یکسری کلمات کلیدی و ویژگی های اصلی ای که محصول دارد، طراحی کنید. سپس این تبلیغات را در اینترنت منتشر کنید و بیان کنید که محصول شما در ماه های آتی آماده ی عرضه خواهد شد. استارتاپ های خارجی برای انتشار تبلیغات شان از ابزار «Google AdWords» استفاده می کنند؛ در ایران هم برخی سایت ها این خدمات را ارائه می کنند که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید. در ضمن حتما از کاربران بخواهید آدرس ایمیل خود را برای شما بفرستند تا شما بتوانید در آینده با آن ها ارتباط برقرار کنید.
پس از گذشت چند هفته احتمالا نتیجه خواهد داد. اما آیا مردم به قدر کافی روی لینک تبلیغ شما کلیک کرده اند؟ آیا ایمیل خود را برای شما ارسال کرده اند؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت باشد، می توانید با خیالی آسوده مسیر خود را برای رسیدن به سمت هدف دنبال کنید. اما اگر پاسخ ها منفی هستند، پیشنهاد داریم که کلمات و عبارات را کمی تغییر دهید و از سایت های دیگری برای تبلیغ استفاده کنید. اگر باز هم نتایج مثبتی در پی نداشت، احتمالا باید کمی بیشتر راجع به ایده تان فکر کنید و راه بهتری را برگزینید.
اگر شما دنبال بازاری مناسب میگردید که برای شما پایداری به همراه داشته باشد، گرفتن حکم تایید برای محصولتان بهترین انتخاب است. در حقیقت آزمایش کردن محصولتان به شما نشان می دهد که آیا محصولی که مد نظر شماست، ارزش سرمایه گذاری و تولید کردن را دارد یا خیر. معمولا استارتاپ ها در این زمینه به مشکل بر می خورند زیرا شرکت های بزرگ، آزمایش و تایید این گونه محصولات را یک فرآیند پیچیده و همراه با ریسک می دانند.
به هر حال پیدا کردن فرصت های آزمایش محصول پایلوت در شرکت های بزرگ، این معنی را می دهد که آن ها به آزمایش و بهره گیری فناوری های جدید علاقه دارند و برای نوآوری در صنعت مربوطه در تلاش هستند.
با وجود همه ی این صحبت ها اگر هنوز هم نسبت به ایده ی استارتاپی خود، مطمئن نیستید، احتمالا این ایده هنوز آمادگی کافی برای ورود به بازار را ندارد. شور و شوق کار آفرینان همیشه قابل ستایش بوده است، اما اگر نتیجه ای که از تمام مراحل بالا بدست آمد، منفی بود، به تدریج باید به فکر ایده ای بهتر و کارساز تر باشید.
منبع: Entrepreneur